Onderweg met de Mercedes-Benz EQA 250+

DoorRedactie

18 augustus 2024
Review Mercedes-Benz EQA 250+ AMG Line

De elektrische Mercedes-Benz EQA draait al even mee in het EV-landschap. Deze kleine SUV maakte zijn debuut begin 2021 als compacte premium SUV. In augustus 2023 vond Mercedes dat het tijd was voor een facelift, waarbij de eerste nieuwe modellen beging dit jaar geleverd werden. Sinds zijn update wint de EQA aan heel wat populariteit, waardoor hij na de EQC de best verkochte elektrische Mercedes van het land is. Tijd dus om deze SUV aan de tand te voelen.

Deze tweede generatie Mercedes-Benz EQA heeft nog steeds dezelfde moderne look als de vorige. Zo is de herkenbare doorlopende led-strip aan de voor- en achterkant nog steeds aanwezig. Wel heeft de Duitse constructeur de grille in de voorbumper hertekend voor een strakker en meer high-tech ogend design. Het geheel oogt nu vooral wat agressiever.

Rijgedrag van de EQA 250+

Onze testwagen, de EQA 250+ AMG-line beschikt over een elektromotor op de vooras. Deze levert een vermogen van 190 pk en 385 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 kilometer per uur duurt 8,6 seconden. Op papier zijn dit zeker geen slechte cijfers. Alleen is de reactie van deze Mercedes best traag bij het indrukken van het gaspedaal in de normale stand. Het duurt even voor de wagen effectief van zijn plaats komt. In de sportstand is het dan weer zoeken naar grip door de wheelspin. De afstelling van de motor kunnen dus duidelijk nog wat verfijning gebruiken. 

Eens het tijd is om te vertragen, is het fijn dat de EV’s van Mercedes over een degelijke regeneratie beschikken. Met de hendels achter het stuur kun je kiezen tussen drie verschillende modi: coasten, medium en sterk.

Interieur met de AMG-line

Het interieur van deze elektrische SUV is wat je verwacht van een Mercedes in 2024. Het dashboard en de gebruikte materialen ogen luxueus en voelen bovendien best premium aan. Het design komt echter maar volledig tot zijn recht wanneer het donker is en de sfeerverlichting de kleine “propellers” in het dashboard verlicht. Dat vliegtuigmotief komt ook nog eens terug in de vliegtuigmotor-achtige verlichte ventilatieroosters.

De EQA voelt ruim aan voor wie op de eerste rij zit. Wie op de achterbank zit, krijgt dan weer snel een benepen gevoel. Door de hoge vloer is er maar weinig beenruimte, waardoor deze niet geschikt is voor een lange rit met vier volwassenen. In de koffer is ruimte voor 340 liter aan bagage of 1.320 liter met de achterbank neergeklapt.

Batterij van 73,9 kWh

De Mercedes EQA 250+ AMG-line heeft volgens de WLTP-norm een bereik van maximaal 545 kilometer. Al moeten de omstandigheden dan wel heel perfect zijn om dat ook te halen. Zo noteerden we tijdens onze duurtest een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh per 100 kilometer. Met een volle batterij van 73,9 kWh (70,5 kWh bruikbaar) kun je dus een afstand van 360 kilometer afleggen. Op zich is dat geen slecht rijbereik voor een wagen die meer dan 2 ton weegt, maar toch is het teleurstellend voor een wagen in deze prijscategorie.

Bovendien zijn de snellaadcapaciteiten met 102 kW DC best beperkt. Menig concurrent doet het tegenwoordig stukken beter met een gemiddelde capaciteit van 150 kW (op een 400 V platform). Wel weet deze Mercedes het vermogen best hoog aan te houden met een gemiddeld laadvermogen van 90 kW tussen 10 en 80 procent, goed voor 35 minuten aan de laadpaal.

Prijs van de Mercedes EQA

De elektrische Mercedes-Benz is beschikbaar vanaf 53.240 euro in de 250 Essential Line. Ons testmodel, de EQA 250+ AMG Line, is te koop vanaf 60.621 euro. Daarnaast zijn er nog krachtigere versies zoals de 300 4MATIC Luxury Line vanaf 61.710 euro met vierwielaandrijving en 228 pk. Het topmodel, de Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC AMG Line, is met 292 pk de krachtigste model versie en kost minstens 67.034 euro.

Vermogen
190 pk
Koppel
385 Nm
Batterij
73,9 kWh
Basisprijs
€ 53.240
Prijs getest model
€ 64.251
Bereik (WLTP)
545 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!