Getest: Easee Charge Lite laadpaal

DoorRedactie

27 augustus 2024
Easee Charge Lite laadpaal voor elektrische wagens.

De Charge Lite laadpaal van Easee werd in de zomer van 2023 al voorgesteld, maar is pas sinds begin dit jaar ook in België verkrijgbaar. Deze paal werd ontworpen dankzij de input van partners en meer dan 60 miljoen laadsessies wereldwijd. Hiermee is de Charge Lite de meest toegankelijke lader in het assortiment van Easee. Tijd dus om deze te testen.

De Easee Charge Lite thuislader is ontwikkeld volgens een typisch minimalistisch Scandinavisch design. Bovendien is hij geschikt om zowel binnen als buiten, aan de muur of op een paal, geïnstalleerd te worden. Bij een 1-fasige aansluiting kan deze opladen aan een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. Als je beschikt over een zwaardere aansluiting van drie fasen, is 11 kW mogelijk. Bovendien kun je bij de aanschaf van een Easee laadpaal kiezen tussen vijf verschillende kleuren voor de cover: zit, zwart, grijs, blauw en rood. Op die manier kun je het uiterlijk van de laadpaal naadloos laten aansluiten bij de looks van je eigen gevel. Verder beschikt de Charge Lite van Easee over wifi, bluetooth en ingebouwde e-sim voor een 4G-verbinding.

Easee Equalizer

De laadpaal wordt het beste geïnstalleerd in combinatie met de Equalizer van Easee. Deze loadbalancer zorgt ervoor dat je stroomnetwerk niet wordt overbelast bij het opladen van je wagen. Zo zul je nooit last hebben van een uitvallende zekering wanneer je thuisverbruik omhoog gaat. De Equalizer is compatibel met de P1 poort van de digitale meter. Bovendien kan deze je helpen om de laadbeurt te optimaliseren in functie van de productie van de zonnepanelen of de beschikbare energie van een thuisbatterij. Bij een analoge meter, zoals bij ons nog het geval is, wordt er een extra module rond de binnenkomende kabel in de meterkast geplaatst. Deze meet het stroomverbruik en geeft dit door aan de Equalizer. Zo hebben we bij ons enkelfasig stroomnetwerk nog geen enkele keer last gehad van een overbelasting. Je kunt dus zonder echt te moeten nadenken aan je avondmaal beginnen, zonder rekening te houden met een opladende wagen.

Handige Easee-app

De Easee Charge Lite laadpaal komt bovendien ook met een handige Easee-app. In de app kun je de status van de laadpaal nagaan en kun je de laadsessie van je EV handmatig starten of stoppen. Daarnaast zijn er ook enkele statistieken zichtbaar. Zo kun je het stroomverbruik van de laadpaal per dag, maand of jaar in detail opvolgen. Bovendien vind je er een handig overzicht van alle laadsessies terug. Voor elk daarvan kun je zien hoelang deze duurde, hoeveel energie er werd geladen en hoeveel de laadsessie heeft gekost. De prijs per kWh om die kost te berekenen kun je zelf instellen via de app. Verder wordt ook de optie aangeboden om toegestane laadpassen te beheren.

Ook de status van de geïnstalleerde loadbalancer kunnen we eenvoudig opvolgen via deze handige app. Zo zie je in een oogopslag de belasting van de zekering. Het huidige stroomverbruik van de woning wordt hierbij weergegeven. Verder is er ook een mogelijkheid om een buffer in te stellen, waarbij de maximale belasting van de hoofdzekering bijvoorbeeld 90% mag zijn.

Combineren met een laadpaalbeheerder

De Easee Charge Lite is bij ons naadloos geïntegreerd met een laadpaalbeheersysteem, waarbij we voor E-Flux hebben gekozen. Dit maakt het mogelijk om de laadpaal op een semi-publiek te installeren, waardoor je zelf de stroomkosten voor het opladen kunt bepalen. Gebruikers kunnen eenvoudig hun laadpas tegen de laadstation tikken om het laadproces te starten. Aan het eind van elke maand betaalt de beheerder het totaal van alle laadsessies uit. Bovendien kun je zo de laadpas van je werkgever gebruiken, waarbij je een vooraf overeengekomen tarief kunt instellen voor de laadkosten. Zo is de Easee Charge Lite in combinatie met E-Flux een goede optie voor bedrijven die een laadpaal bij hun werknemers willen installeren.

De laadpaal werd ons ter beschikking gesteld door Easee Belgium. Voor de volledige installatie, inclusief keuring, moet je rekenen op 2000 à 2500 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van de gekozen installateur en de gebruikte materialen.

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!