LG is bijna klaar met “beste EV-batterij ter wereld”

DoorMatthias Hautekiet

3 september 2024
LG EV-batterij

De eerste supercell-batterij voor elektrische wagens gaat binnenkort in massaproductie, dat met LG vandaag. De Zuid-Koreaanse leverancier van onder meer Tesla wil nog voor het einde van 2024 start met de bouw van een batterij die beter, veiliger en vooral goedkoper is dan die van de concurrentie.

Foto © LG

Dat LG naast smartphones en TV’s ook batterijen voor elektrische wagens maakt, is iets wat veel mensen niet weten. Die productie doet het onder dochterbedrijf LG Energy Sollutions (LGES) en dat legt hen geen windeieren. LGES is na CATL en BYD de derde grootste producent ter wereld. Zo levert het bijvoorbeeld al enkele jaren de batterijen voor de in China geproduceerde Model 3 en Model Y.

Nu komt dus ook het nieuws dat LG een nieuw type batterij, de 4680 supercell batterij, heeft ontwikkeld. Deze nieuw EV-batterij werkt efficiënter, veiliger en is goedkoper van de huidige generatie 2170-batterijen. Daarnaast zijn de cellen bijna dubbel zo groot, hebben ze een energiedichtheid die vijf keer zo groot is en is de output zes keer beter van die batterijen. Hierdoor zou de actieradius van een elektrische wagen met 20 procent kunnen verbeteren.

Goedkope massaproductie

De nieuwe 4680-batterijen die zijn moeilijker te produceren dan de 2170-batterijen. Zo probeert Tesla dit al enkele maanden zelf voor elkaar te krijgen, maar ’technologische moelijkheden’ zorgen er voor dat dit slechts in zeer beperkte oplage mogelijk is. Tot nu, want LG heeft als eerste fabrikant een manier gevonden om de supercell-batterij in massa te gaan produceren. Ze zijn natuurlijk niet de enige fabrikant van autobatterijen die dit probeert te bewerkstelligen. Zo plannen Samsung en Panasonic volgend jaar hetzelfde te willen doen. Of al deze batterijen voor Tesla bestemd zijn is niet geweten. Wel weten we dat Tesla de eerste grote afnemer zal zijn in een poging om de productiekosten van hun modellen te verlagen. Ook CATL, met een marktaandeel van 34% de grootste producent ter wereld, wil de 4680-batterij in productie brengen. Al lijkt dat nog een werk van lange adem te zijn door talrijke technische problemen.

In theorie kan de productie vandaag al opgestart worden, maar gepland onderhoud aan de productielijnen stelt die start uit naar het begin van het vierde kwartaal.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be