Volvo Trucks, de vrachtwagenafdeling van Volvo, gaat binnenkort een nieuwe elektrische vrachtwagen in productie nemen. De Zweedse constructeur brengt in 2025 namelijk de FH Aero Electric op de markt met een bereik van 600 kilometer. Hiermee maakt het naast korte trips ook groen vrachtverkeer op lange afstanden mogelijk. Bovendien krijgt hij ook een Belgisch kantje met de productie bij Volvo Trucks in Gent.
Foto © Volvo Trucks
De Volvo FH Electric wordt vandaag al in Gent geproduceerd en heeft een bereik van zo’n 300 kilometer op één laadbeurt. Daar komt in de tweede helft van 2025 dus een nieuwe generatie van uit met de FH Aero Electric. Volvo belooft hierbij een bereik van 600 kilometer. Als dit waar is, zou dat betekenen dat de Zweedse constructeur in één klap de koploper wordt in het langeafstandstransport. Concurrenten als de Mercedes-Benz eActros en de DAF XF kunnen namelijk maar 500 kilometer afleggen. Voor de MAN eGTX is dat zelf maar 400 kilometer. Dit betekent dus een nieuw alternatief voor transportbedrijven die tot nu toe nog geen alternatief hadden voor lange trajecten zonder uitstoot.
“De transportsector vertegenwoordigt zeven procent van de wereldwijde koolstofuitstoot. Batterij-elektrische vrachtwagens zijn belangrijke hulpmiddelen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Naast de belangrijke milieuvoordelen die elektrische vrachtwagens bieden, bieden ze vrachtwagenchauffeurs een veel betere werkomgeving, met veel lagere geluids- en trillingsniveaus.”
Roger Alm, President van Volvo Trucks
Batterij van 800 kWh
De nieuwe Volvo FH Aero Electric dankt zijn grote rijbereik aan een batterijpakket van 800 kWh. Dat is een derde meer dan de huidige generatie met slechts 540 kWh. Over de snellaadcapaciteiten blijft het voorlopig stel. Wel weten we dat dit minstens 250 kW zal zijn, in analogie met de huidige generatie Volvo Trucks. Deze elektrische vrachtwagen gaat in de tweede helft van 2025 in productie in Zweden. Later wordt de productie ook opgestart in Gent, waar Volvo vandaag al de huidige FH bouwt.