Langzaam aan lijkt het erop dat de Europese Commissie terugkomt van haar hoge importheffingen op elektrische wagens uit China. Persbureau Bloomberg meldt namelijk dat de EU de eerder opgelegde sancties voor onder andere Tesla naar beneden zal bijstellen.
Foto © Tesla
Even recapituleren. Sinds 4 juli 2024 legt de Europese Unie een sanctie op aan bedrijven die een elektrische wagen in China produceren en die vervolgens in Europa invoeren. Deze automakers zouden namelijk te veel subsidies krijgen van de Chinese overheid, wat voor oneerlijke concurrentie zorgt. Hierdoor zagen sommige merken hun invoertarief bijna verdubbelen. Zo moest SAIC, het moederbedrijf achter MG, een invoerheffing van bijna 50 procent betalen om hun wagens hier te mogen verkopen. Daarop kwam al heel wat kritiek van China, dat enkele weken terug zelf hogere invoerheffingen aankondigde voor producten uit Europa.
Nu lijken de Eurocommissarissen dus wat terug te krabbelen op hun beslissing. Zo daalt het tarief voor Tesla’s uit China van negen procent naar iets minder dan acht procent. Dat is natuurlijk erg welkom voor Tesla dat de helft van zijn wereldwijde productie in Shanghai heeft zitten. De Amerikaanse constructeur had zelf al aangegeven dat ze relatief weinig staatssteun krijgen en kon daarvoor ook de nodige bewijzen voorleggen. Ook de heffingen voor andere merken die meerwerken aan het onderzoek zien hun invoerheffingen dalen. Wie enige vorm van medewerking weigert, krijgt het maximale tarief van 35,3 procent bovenop de standaard invoerheffing van 10 procent.
Wel moeten we er hierbij vermelden dat het nog steeds over voorlopige heffingen gaat. Europa en China overleggen namelijk nog steeds over een verlaging van de Chinese oversubsidiëring. Als het niet tot een akkoord komt voor 30 oktober 2024, worden huidige importheffingen voor minstens vijf jaar toegepast.