Onderweg met de BMW CE 02 AM

DoorRedactie

14 september 2024
BMW CE 02 AM review

Tegenwoordig is zo goed als elke vervoermiddel ook in een elektrische variant beschikbaar. Dat is ook niet anders in de wereld van de brommers of scooters. BMW, bekend om zijn luxueuze auto’s en motorfietsen, betreedt nu ook de wereld van elektrische tweewielers met de gedurfde BMW CE 02 AM, een eParkourer die belooft de stadsmobiliteit te herdefiniëren. Wij namen deze elektrische nieuwkomer onder de loep en delen graag onze ervaringen.

BMW noemt de elektrische CE 02 geen moto, scooter of brommer maar een eParkourer. Volgens hen is dit dan ook een compleet nieuw concept binnen de tweewielers. De CE 02 ziet er erg futuristisch uit. Het doet zelf wat denken aan de ‘Light Cycles’ uit de Tron filmreeks. Dat wordt vooral versterkt doordat het achterwiel slechts aan 1 kant vastzit aan de achterbrug. Het geheel oogt gewoon ongelooflijk strak. Verder is de CE 02 met een zithoogte van 750 mm echt wel een toegankelijke scooter. Ongeacht je lengte kun je een comfortabele zithouding aannemen, waarbij je nog steeds met je voeten aan de grond kunt.

Cruisen vanaf 16 jaar

De BMW CE02 is verkrijgbaar in twee verschillende varianten. Onze geteste eParkourer, de CE 02 AM, is de instapversie. Met dit model mag je al de baan op vanaf 16 jaar met een AM (brommer)-rijbewijs. Deze bromfiets Klasse B beschikt over een nominaal vermogen van 3,2 kW en een piekvermogen van 4 kW (5 pk). De versnelling naar de maximale snelheid van 45 kilometer per uur gaat dankzij 55 Nm koppel zeer snel, opletten dus voor beginnende bestuurders. Toch blijft het snelheidsgevoel comfortabel aanvoelen. Standaard beschikt deze eParkourer over een batterij van 1,96 kWh. Zo kun je vlot een afstand van 45 kilometer op één lading afleggen. Wij deden het zelf nog beter met een afstand van 50 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 30 km/u met regeneratie op “den boeren buiten”. Binnenkort is het ook mogelijk om een tweede batterij aan te schaffen, waarmee het bereik verdubbeld naar 90 kilometer.

Daarnaast is er ook nog een 11 kW versie met een topsnelheid van 95 kilometer per uur. Deze beschikt standaard over de twee batterijen van elk 1,96 kWh, met een actieradius van 90 kilometer. Om met dit krachtigere model te kunnen cruisen moet je beschikken over een A1-rijbewijs.

Standaard uitvoering

Ongeacht of je nu de krachtigere of standaardversie neemt, krijg je de keuze tussen twee verschillende uitvoeringen. In de standaard-uitvoering is de CE 02 volledig in het zwart gespoten. Verder beschikt hij ook over ABS op het voorwiel, keyless ontgrendeling, Automatic Stability Control en Recuperative Stability Control. Bovendien maakt de achteruitrijversnelling het bijzonder makkelijk om deze 118 kg wegende tweewieler eenvoudig te manoeuvreren. De relevante rij-informatie is af te lezen van een 3,5” groot micro-TFT-display met een hoge resolutie en een hoogwaardig design. BMW biedt op de standaard CE 02 twee rijmodi aan: Flow en Surf. In de Flow-modus gaat de eParkourer net zoals bij een elektrische wagen regenereren op de motor bij het lossen van het gas. Hierbij moet je de remhendel amper aanraken om volledig tot stilstand te komen. De Surf-modus schakelt deze regeneratie uit, waardoor de CE 02 gaat coasten.  Met de standaard oplader (900 W) duurt het 1 uur en 40 minuten om van 20 tot 80 procent te laden.

Highline uitvoering

Voor wie het wat meer mag zijn is er de mooiere Highline-variant. Deze uitvoering voegt gekleurde accenten in het wit, goud en blauw toe voor een nog futuristische look. Met het Highline pack komt er ook een derde rijmodus bij: FLASH. Zoals de naam al doet uitschijnen zorgt die ervoor dat je sneller weg bent aan de verkeerslichten. Tegelijkertijd wordt ook de regeneratie gemaximaliseerd voor een betere energieterugwinning. Verwarmde handgrepen en een smartphonehouder maken het geheel af. Die smartphonehouder kan van je gsm-toestel ook een digitaal dashboard maken via bluetooth en een app. Je smartphone kan op deze manier ook bediend worden met de knoppen op het stuur. Tenslotte biedt BMW op de CE 02 Highlight ook een betere oplader van 1,5 kW aan, waardoor het nu slechts 1 uur en 25 minuten duurt om een SoC van 80 procent te bekomen.

Rijden

De BMW CE 02 AM rijdt ongelooflijk comfortabel dankzij de hydraulisch gedempte achterbrug en voorvork. Oneffenheden of putten in het Belgische wegdek vormen dus geen probleem om moeiteloos 45 kilometer per uur aan te houden. De regeneratie en schijfremmen zijn goed afgesteld, waardoor je vlot opnieuw tot stilstand komt. De standaard Michelin City-banden zorgen dan weer voor een goede wegligging. Verder is de versnelling van de CE 02 voldoende krachtig om vlot te accelereren aan de verkeerslichten. Je hoort de elektromotor wel zeer goed werken tussen je benen. Zelfs met een gesloten helm aan is het geluid niet weg te denken. Een getande riem zorgt voor de krachtoverbrenging tussen de elektromotor en het achterwiel. Het zadel op onze standaardversie mocht wel iets comfortabeler, zeker voor lange ritten. Bij de Highline uitvoering is dit wat dikker. 

Conclusie

Met zijn gedurfde ontwerp en comfortabele rijgedrag overtuigt de BMW CE02 als een veelzijdige stadsgenoot. Hoewel de actieradius van de standaardversie beperkt is, biedt de mogelijkheid om een tweede batterij toe te voegen meer flexibiliteit. De CE 02 AM is een ideale keuze voor jonge rijders die op zoek zijn naar een stijlvolle en praktische manier om zich door de stad te verplaatsen. Voor wie meer vermogen en actieradius wenst, is de 11 kW-versie een aantrekkelijke optie, al heb je dan natuurlijk wel een A1-rijbewijs nodig. BMW heeft met de CE 02 AM een gedurfde stap gezet in de richting van een elektrische toekomst, en wij zijn benieuwd naar wat de toekomst nog meer brengt voor deze eParkourer.

De BMW CE 02 is te koop vanaf 7.590 euro voor het standaard AM-model. Wil je een sportievere look met het Highline pak, dan kost je dat nog eens 689,03 euro extra. De 11 kW-versie van de CE 02 is er al vanaf 8.590 euro of 9.494,35 euro met het Highline pack.

Vermogen
5 pk
Koppel
55 Nm
Batterij
1,96 kWh
Basisprijs
€ 7.590
Prijs getest model
€ 8.279,03
Bereik (WLTC)
45 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be