Meer dan 80% Belgische EV-rijders tevreden over rijbereik

DoorMatthias Hautekiet

18 september 2024
elektrische wagen aan een snellader van Allego

Voor de tegenstanders van elektrische wagens wordt het rijbereik vaak aangehaald als grootste argument tegen elektrisch rijden. Maar uit een nieuw onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) blijkt nu dat die kritiek onterecht is. Meer dan acht op de tien EV-rijders geven namelijk aan tevreden te zijn met de afstand die ze op één lading kunnen afleggen. Bovendien geeft ze ook interessante inzichten in het laadgedrag van de Belg.

De genoemde studie werd door de VUB uitgevoerd in opdracht van het European Alternative Fuels Observatory, kortweg EAFO, waarbij ons land vertegenwoordigd wordt door Touring. EAFO wil graag meer inzicht krijgen in het gebruik en de tevredenheid van personen met een elektrische wagen. Voor het onderzoek werden 1.536 Belgische automobilisten bevraagd, waarvan 96 met een elektrische wagen. Uit hun antwoorden blijkt nu dus dat de Belg wel degelijk tevreden is met het rijbereik van zijn EV. Toegegeven, steekproefgewijs is dat cijfer te verwaarlozen, gezien dit slechts 0,038% van alle Belgische EV-bestuurders (254.240 wagens) is.

83% is tevreden

Voordat we de resultaten van het onderzoek bespreken, duiken we even in wat achtergrond cijfers. 41 procent van de ondervraagde EV-rijders reed met een wagen met een WLTP-bereik van 401 tot 500 kilometer. Dertig procent van de bestuurders zit in de categorie van 301 tot 400 kilometer. De resterende 29 procent zit daar nog boven of onder. Van alle ondervraagden gaf slechts 29,89 procent te kennen dat hun wagen dat ze dat bereik ook in werkelijkheid konden halen. Dit vormt echter geen probleem, gezien voor het overgrote merendeel het werkelijke bereik van hun EV volstaat voor de dagelijkse kilometers. 32 procent antwoordde ‘altijd’ op de vraag of het bereik volstaat, terwijl meer dan de helft ‘gewoonlijk’ beantwoorde. Slechts 5,8 procent vindt het rijbereik ontoereikend, wat meteen ook bereikend dat zo goed als iedereen die de overstap maakt naar elektrisch rijden tevreden is met zijn aankoop.

Opladen thuis of op het werk

Naast het rijbereik gaf het onderzoek van de VUB en EAFO ook interessante inzichten waar mensen vooral hun elektrische wagen opladen. Zo laadt een derde van de EV-rijders meerdere keren per week steevast zijn wagen thuis op. 21,88 procent laadt zijn wagen op tijdens de werkuren, terwijl nog eens 15,62 procent zijn wagen voornamelijk aan een publieke AC-lader ‘voltankt’. Verder gaat 13,54 procent van de ondervraagde meerdere keren per week snelladen, terwijl 27,08 procent dit slechts enkele keren per week doet.

Verder blijkt het voor heel wat rijders ook erg belangrijk dat een laadpaal over een vaste kabel beschikt, zodat ze hun eigen kabel niet uit de koffer moeten halen. Voor DC-laadpalen spreekt dat natuurlijk voor zich, maar voor een AC-laadpaal zijn er, afgezien Tesla, amper tot geen aanbieders die een vaste laadkabel aan hun laadpaal hebben hangen.

Laadstop duurt te lang

De grootste ergernis van EV-rijders is dat elektrische wagens een te klein rijbereik zouden hebben. Zo gaf bijna zeven op de tien (68,57%) van de bestuurders aan dat ze op vakantie vertrekken met een wagen met een verbrandingsmotor. Het overgrote deel daarvan vindt dat ze te vaak moeten stoppen en dus minder kunnen doorrijden waardoor hun trip extra lang duurt. 60 procent geeft dan weer aan dat ze denken te veel tijd te zullen verliezen. Volgens ons zouden batterijwisselstations, zoals van NIO, daar een oplossing kunnen bieden.

Verder denkt 46 procent dat er te weinige laadplekken zullen zijn onderweg, al weet de doorwinterde EV-rijder dat dat zeker geen probleem meer is. Het is dan ook niet onlogisch dat de meeste eigenaars net tevreden zijn met hun elektrische wagen. Daar speelt vooral het comfort, de prestaties en de besparing op de energiekost bij. Bovendien vinden veel rijders het goed dat ze op deze manier hun steentje bijdragen voor een lagere koolstofproductie. Tenslotte toont het onderzoek van de VUB aan dat zo goed als 75 procent van de ondervraagden aangeven dat een EV te duur is. Dat is natuurlijk niet onlogisch, gezien een elektrische wagen vaak 10 tot 15 procent duurder is in aankoop dan zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be