De afgelopen maanden brachten we al heel wat nieuws voor de elektrische Leapmotor T03. Stellantis, de Europese invoerder van het Chinese EV-mark, maakt vandaag nu ook de prijs voor België bekend. Deze compacte wagen zal bij ons te koop zijn vanaf 18.900 euro en wordt zo meteen de grootste concurrent voor de Dacia Spring.
Het Chinese Leapmotor is in Europa voorlopig nog een grote onbekende, maar daar moet Stellantis verandering in brengen. Voor de verdeling van de elektrische wagens van het merk heeft de groep een nieuwe joint venture opgericht: Leapmotor International. Het is onder die naam dat het de goedkope elektrische wagens vanuit China over de hele wereld verdeeld zullen worden, waaronder dus ook België. Het Franse autoconcern wil met de wereldwijde macht, uitgezonder China, over Leapmotor duidelijk een graantje meepikken van de populariteit die elektrische wagens uit China vandaag genieten. Voor de verkoop van Leapmotor teert de invoerder op bijn 130 jaar autogeschiedenis, de knowhow van 14 verschillende merken, werknemers uit meer dan 170 landen en commerciële activiteiten in meer dan 130 markten. Bovendien heeft het ook nog eens fabrieken in meer dan 30 landen, ondersteund door een uitgebreid verkoop- en aftersales netwerk. Zo wil het tegen het einde van 2024 al over 350 verkooppunten in Europa beschikken. In 2026 moeten dat er al meer dan 500 zijn.
Leapmotor T03 vanaf 18.900 euro
Voor de lancering in Europa brengt Leapmotor twee modellen mee: de compacte T03 en grotere C10. Daarna zal het merk elk jaar minstens één nieuw model op de markt brengen. Het eerste dat er nu dus aankomt, is de Leapmotor T03. Deze compacte EV uit het B-segment wordt meteen de grote concurrent van de Dacia Spring en de Citroën ë-C3. Hij is met een lengte van 3,6 meter, een breedte van 1,6 meter en een hoogte van 1,65 meter is dit model een echte stadswagen. Binnenin is er dankzij de ruimere wielbasis van 2,4 meter ruimte voor vijf personen, al mogen die niet te veel gesteld zijn op hun comfort. Het interieur van de T003 oogt sober maar modern en beschikt over een panoramisch zonnedak met elektrisch zonnescherm. Het infotainmentsysteem is 10,1″ groot en wordt aangevuld door een digitale tellerpartij van 8″. Naast bediening via het touch screen, kun je diverse functies ook bedienen via spraak.
De Leapmotor T03 beschikt voor een enkele elektromotor van 95 pk en 158 Nm koppel. Met een batterij van 37,3 kWh moet je volgens de WLTP-norm een afstand van 265 kilometer kunnen halen. In de stad is dat zelfs 395 kilometer. Laden kan aan maximaal 6,6 kW (AC) of 48 kW (DC). Dat is erg weinig, maar zorgt ervoor dat je in een dik half uur al de 80% hebt bereikt. Verder kan deze compacte EV tien verschillende intelligente rijhulpsystemen ondersteunen dankzij drie camera’s en ultrasone radars, ondersteund door twee milimetergolfraders. In België opent het orderboek binnenkort, waarbij je de keuze krijgt tussen één uitrustingsniveau en drie verschillende kleuren: wit, zilver en blauw. Die laatste twee kleuren maken de T03 700 euro duurder.
Wie voor eind november zijn T03 besteld, betaalt 18.400 euro. Vanaf 1 december gaat de prijs omhoog en betalen geïnteresseerden 500 euro extra.
Grotere C10
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de C10. Deze elektrische SUV is heel wat groter dan de T03 en wordt gelanceerd als een SUV uit het D-segment. Hier wordt hij meteen een van de goedkoopste SUV’s op de Europese markt. Bovendien is hij nog eens en stuk groter dan zijn directe concurrenten: de Volkswagen ID.4 (+15 cm) en de Peugeot E-3008 (+20 cm). Zelf de Skoda Enyaq moet als gezinswagen in lengte onderdoen voor de Leapmotor C10, terwijl ook hij een stuk duurder is dan zijn Chinese concurrent.
Qua uiterlijk doet de C10 sterk denken aan de NIO EL6. Zo zien we wat dezelfde lijnen terugkomen en prijkt er ook een LiDAR boven op het dak net boven de voorruit. Die gelijkenissen worden ook aan de binnenkant doorgetrokken, waarbij de middenconsole een kopie lijkt te zijn van die andere Chinese wagen. Doet doet echter niets af aan de design dat Leapmotor met de C10 wil neerzetten. De SUV is dan ook eerder een luxewagen voor een betaalbare prijs. Zo rijdt je al voor 36.400 euro rond met de C10 in de Style-uitvoering. Deze versie biedt je een klimaatregeling in twee zones, elektrisch verstelbare zetels, parkeersensoren achteraan en een 360 gradencamera. Daarboven komt dan nog eens een panoramisch dak en een infotainmentdisplay van 14,6″. De Design-versie voegt daar voor 37.900 euro nog een bekleding in kunstleer, een elektrische koffer en zetels met verwarming en ventilatie aan toe. Hier krijg je de keuze tussen Groen, Wit, twee grijstinten en zwart en ook hier betaal je extra voor een andere kleur van het basisgroen.