Audi komt, in vergelijking met andere Duitse merken, sterk achter op het vlak van elektrificatie. Waar BMW, Mercedes en zelfs moederbedrijf Volkswagen heel wat elektrische modellen in het gamma heeft, was het aanbod bij Audi eerder beperkt. De Duitse constructeur had heel wat moeite om na de Q4 e-tron in 2021 met een nieuw model te komen. Het duurder maar liefst tot maart 2024 voordat de nieuwe Audi Q6 e-tron werd voorgesteld. Ondertussen is ook de productie opgestart en kregen de eerste klanten hun exemplaar uitgeleverd. Tijd dus om na te gaan of de Q6 e-tron het wachten waard is.
De Audi Q6 e-tron is een grote elektrische SUV die in het slot valt tussen de Q4 e-tron en de nog grotere Q8 e-tron. En hoewel de Q6 bijna drie jaar op zich heeft laten wachten, lijkt hij qua looks nog sterk op de “oudere generatie”. Zo maakt de open grille van de Q8 bijvoorbeeld plaats voor een volledig gesloten radiatorrooster. Verder is dit geen log uitziende SUV, maar heeft hij een sportieve look gekregen. Daar zorgen het lijnenspel op de flank en de smalle zijruiten voor.
Premium Platform Electric
Onderhuids zijn de verschillen met de elektrische Q4 en Q8 meer uitgesproken. Zo staat hij op een volledig nieuw platform dat samen met Porsche ontwikkeld werd. Het Premium Platform Electric (PPE) platform is een schaalbaar 800 Volt platform dat gebruikt kan worden voor elektrische wagens met verschillende afmetingen. De Audi Q6 is nu dus het eerste productiemodel van Audi dat op dit nieuwe platform werd gebouwd. Hij moest eigenlijk ook de eerste wagen binnen de Volkswagen Group zijn, maar daar stak de Porsche een stokje voor met de lancering van hun elektrische Macan.
In dit nieuwe platform beschikt de Audi Q6 over een grote batterij van 100 kWh (94,9 kWh bruikbaar). Met onze testwagen, met vierwielaandrijving, zou je volgens de WLTP-norm over een rijbereik van 540-625 kilometer (stad-snelweg) beschikken. In de praktijk blijkt dit echter een mooi sprookje te zijn. Zo haalden we in de bebouwde kom een gemiddeld verbruik rond 23 kWh/100km. Zodra we wat meer snelwegkilometers achter de rug hadden, steeg het verbruik naar zo’n 27 kW/100km. Het verbruik van de Q6 is dus torenhoog, wat resulteert in een bereik van 413 kilometer in de stad en 351 kilometer op de snelweg. De WLTP-norm zit er hier dus zo’n 35 procent naast. In Duitsland moeten ze toch nog maar eens gaan kijken naar de afstelling van hun elektromotoren. Of de Q6 beide elektromotoren permanent aandrijft, is niet geweten. Bij vele merken kan dit achterhaald worden via een menu in het infotainment systeem, maar niet bij de Audi. Dit is mogelijk de oorzaak van het hoge verbruik.
Supersnel laden met de Q6
Gelukkig maakt Audi veel goed door te kiezen voor een 800 Volt platform. Je staat dan misschien wel iets vaker aan de laadpaal dan gewenst, je bent er gelukkig ook weer snel weg. Volgens de officiële cijfers zou het maximale vermogen op 270 kWh liggen. Tijdens onze testweek haalden we echter meermaals een piek van 282 kW! Bovendien weet de Q6 het laadvermogen best lang vol te houden, waarbij je op 50 procent nog tegen 200 kW laadt. Stranden doen we bij 120 kW met een batterij van 80 procent vol. Niet slecht.
Snelle krachtpatser
De Audi Q6 e-tron quattro beschikt over twee elektromotoren, eentje per as, die samen 387 pk leveren. Hoewel de constructeur uit Ingolstadt aangeeft dat de Q6 over 855 Nm koppel beschikt, zul je dit in de praktijk nooit halen. Zo piekt de motor op de vooras op 580 Nm en die op de achteras op 275 Nm. Het koppel per as wordt namelijk continue bijgestuurd voor een optimale stabiliteit, waardoor deze nooit tegelijk hun piek bereiken. Toch krijg je het gevoel van met een snelle wagen onderweg te zijn, dit ondanks zijn hoge gewicht van 2.325 kg. Dat kan ook niet anders met een 0 tot 100 sprint in 5,9 seconden. Al voelden we hierbij best weinig emotie. De Q6 e-tron ligt erg stabiel in de bochten, maar je krijgt als bestuurder heel weinig feedback van de wielen. Het voelt allemaal erg steriel, en zelfs een beetje saai aan.
Verder beschikt de Q6 e-tron niet over een volwaardige one-pedal. Toch is de Brake-stand meer dan voldoende om bijna volledig tot stilstand te komen. Verder heb je bij het indrukken van de rempedaal zelden door of je op de motoren afremt of op de schijfremmen. Die overgang gebeurt zeer simultaan. Beide werken dus goed samen om het hoge gewicht en de krachtige motoren op tijd tot stilstand te brengen. Een unieke feature voor de Q6 zijn de vernieuwde Matrix lampen met actieve digitale lichtsignatuur. Hierover maakten we eerder reeds een uitgebreide rapportage.
Te veel hendels en menu’s
Binnenin kreeg deze e-tron een hoognodige upgrade. Zo oogde de Q8 erg oubollig, iets wat Audi heeft aangepakt bij de lancering van de Q6. De gedateerde middenconsole maakt hierbij plaats voor een wat modernere die afgewerkt is met alcantara. Verder zijn de gebruikte materialen van een goede kwaliteit, al kan dat niet gezegd worden over het stuur. Dat voelt namelijk erg goedkoop en zeer dun aan, iets wat niet zou mogen voor een wagen die meer dan 100.000 euro kost. Verder zitten er ook gewoon veel te veel hendels aan het stuur. Zo maakt Audi bijvoorbeeld nog steeds gebruikt van een aparte hendel voor de adaptieve cruise control, dit terwijl moederbedrijf Volkswagen ondertussen al is overgeschakeld naar aanraakgevoelige knoppen op het stuur.
In het midden van het dashboard prijkt een groot centraal display van 14,5”. Zoals we tegenwoordig wel vaker zien, zijn alle fysieke knoppen geschrapt. Wel zorgt Audi ervoor dat de klimaatregeling altijd zichtbaar is op het scherm. Daarnaast is er nog één fysieke draaischakelaar om het geluidssysteem te bedienen. Verder krijgt ook de passagier een klein scherm waarmee hij het audiosysteem of de navigatie kan bedienen. Het infotainmentsysteem is eenvoudig navigeerbaar voor alles wat niet met de rijhulpsystemen te maken heeft. Zo tellen we een hoop verschillende pagina’s om de verschillende assistentie- en veiligheidssystemen te bedienen. Een schoolvoorbeeld van Duitse overenginering. En hoewel alle systemen uitstekend werken, vragen we ons af waarom je überhaupt zoveel personalisering nodig hebt. Het is ook zeer moeilijk om onderscheid te maken tussen de verschillende opties, gezien de vertaling niet altijd duidelijk is.
Conclusie
De Audi Q6 e-tron is een uitstekende elektrische wagen als je hem vergelijkt met zijn voorgangers. Zo beschikt hij over een degelijk 800 Volt platform en kreeg ook het interieur een flinke upgrade. Verder laat Audi met de Q6 zien dat ze het in zich hebben om, met de hulp van Porsche, een echte elektrische wagen op markt te brengen. Toch kunnen we niet naast het torenhoge verbruik en de wat saaie rijervaring kijken. Deze SUV verbruikt gewoon te veel stroom om zijn hoge prijs van 108.669,99 euro (inclusief opties) te verantwoorden. Zo heb je voor die prijs al een Lotus Eletre, met een vergelijkbaar verbruik, maar nog meer opties en vooral meer fun. Bovendien staat die laatste qua afwerking en technologie nog eens een stuk verder dan Audi.
De Audi Q6 e-tron is te koop vanaf 64.659,99 euro (RWD-versie). Daarvoor krijg je een zeer kale basisversie. Voor onze testwagen in de S-line quattro uitvoering betaal je 108.669,99 euro.
|
|