Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn al meer elektrische wagens ingeschreven dan in volledig 2023. Zo zijn er dit jaar al bijna 100.000 nieuwe elektrische wagens ingeschreven in België, waarmee we tot de top van Europa behoren.
Ondanks dat de EV-markt het moeilijk heeft in Europa, blijft de Belgische markt sterk presteren. Zo zijn er tijdens de eerste negen maanden van dit jaar al meer elektrische wagens ingeschreven dan in heel 2023. Zo steeg het aantal nieuwe EV-inschrijvingen van 68.555 naar 96.233 voor nieuwe en van 8.759 naar 16.004 voor tweedehands elektrische wagens. Samen komt dat neer op 112.237 elektrische wagens, wat neerkomt op een marktstijging van 45,2 procent. Zo valt het hier al meteen op dat de markt voor nieuwe wagens bijna acht keer zo groot is als die van tweedehandswagens.
Boost bij bedrijfswagens
Dieper ingezoomd op de cijfers, worden bijna negen op de tien nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven (31,5 procent) of via leasing (55 procent). Dat komt natuurlijk omdat zij gestimuleerd worden door tal van fiscale voordelen. Dertien procent van alle nieuwe EV’s wordt dus ingeschreven door particulieren. Dat laatste is zelf een verdubbeling in vergelijking met 2023, waardoor duidelijk blijkt dat de Vlaamse aankooppremie van 5.000 euro duidelijk effect heeft. De stopzetting van de premie in 2025 zal volgens Traxio een negatief effect hebben dat enkele laren zal aahouden. Op de tweedehandsmarkt zijn de verschillen dan weer minder uitgesproken. Daar zien we eerder een 50-50 verhouding tussen particulieren en bedrijven.
Tesla is marktleider
Verder blijkt dat Tesla de marktleider blijft bij zowel particulieren als bedrijven. Zo is op de B2B-markt de Tesla Model Y de populairste EV (6.988 ex.), gevolgd door de Audi Q4 (6.658 ex.), BMW iX1 (5.052 ex.), Volvo EX30 (4.635 ex.). De Tesla Model 3 sluit met 4.150 nieuwe inschrijvingen de top vijf af. Bij de particulieren zien we een volledig ander beeld. Zo is Tesla hier “quasi alleenheerser” volgens Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio. In het B2C-segment leidt Tesla met de Model Y (3.322 ex.) en de Model 3 (1.898). Plaats drie is voor de Volvo EX30 (7.336 ex.), gevolgd door de VW ID.4 (400) en de VW ID.3 (294).