Leapmotor B10: elektrische SUV en derde model voor Europa

DoorMatthias Hautekiet

14 oktober 2024

Leapmotor stelt op het autosalon van Parijs zijn derde elektrische wagen voor Europa door. Nog voor hun twee andere modellen nog maar één kilometer op de Belgische wegen hebben gereden, stellen ze alweer een nieuwe wagen voor de Europese markt voor: de Leapmotor B10.

Leapmotor International, onderdeel van het autoconcern Stellantis, laat er geen gras over groeien. De Europese tak van het Chinese Leapmotor werd pas in maart dit jaar opgericht. Met de hulp van Stellantis probeert het hun voordelige elektrische wagens in Europa te slijten. Ondertussen maakten we al kennis met de T03, een compacte stadswagen, en de C10. Die laatste is een grotere SUV uit het D-segment en moet onder meer concurreren met de Audi Q6 e-tron of de Tesla Model Y.

De eerste leveringen moeten nog plaatsvinden, maar dat weerhoudt Leapmotor er niet van om al een derde model uit te brengen: de B10. Veel technische details zijn er nog niet. Toch belooft de komst van een nieuwe elektrische SUV in het C-segment de gemoederen te beroeren. Zo wordt de Leapmotor B10 meteen vergeleken met de net voorgestelde Skoda Elroq of de Volkswagen ID.4. Wel belooft hij een stuk goedkoper te worden dan beide modellen.

Eerste model in de B-Serie

Bij de voorstelling van de Leapmotor B10 op het autosalon van Parijs wordt al meteen duidelijk dat deze wagen een nieuwe mijlpaal is voor het merk. Waar de T03 en de C10 al langer in China beschikbaar waren en met enige vertraging naar Europa afzakten, is de B10 het eerste model dat specifiek voor de wereldwijde markt werd ontworpen . Verder is dit ook het eerste model van de B-serie. Dit is een modellenreeks van elektrische SUV’s die naast China meteen ook op de rest van de wereld losgelaten moeten worden. Zo zien we volgend jaar misschien wel de B20 of B30 verschijnen.

Leapmotor

Bijna tegelijk met de trotse voorstelling van de B10 stelt Leapmotor ook al de C16 voor. Deze is de grotere broer van de C10 en krijgt dus zijn Europese primeur hier in Parijs. Qua afmetingen hebben beide wagens dezelfde wielbasis, al is de Leapmotor C16 met een lengte van 4,92 meter een stuk langer dan de C10 (4,75 meter). Binnenin biedt hij plaats aan zes personen, in drie zetelrijen van telkens twee stoelen.

Ook hier zijn Leapmotor en Stellantis nog best karig met de informatie. Wel staat er te lezen dat hij over een 800 V-platform beschikt, al is het wel bizar dat hij dan maar over een “beperkter” laadvermogen van 180 kW beschikt. Tenslotte wordt hij in China op de markt gelanceerd met een batterij van 67,7 kWh, goed voor een bereik van 520 kilometer. Qua motorisatie spreken we voer één enkele elektromotor op de achteras van 215 kW (290 pk).

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be