Audi Q6 E-tron nu ook als Sportback met groter bereik

DoorMatthias Hautekiet

16 oktober 2024
Audi Q6e-tron Sportback

Nu de deuren van het Autosalon in Parijs geopend zijn, grijpen heel wat merken deze kans aan om hun nieuwe modellen voor te stellen. Zo stelt ook Audi na de eerdere lancering van de Q6 E-Tron, nu hun de Q6 E-Tron Sportback voor. Bovendien breidt het bij dit model ook het bereik van de hun elektrische SUV verder uit.

De Audi Q6 E-Tron Sportback is de SUV-coupé variant van de gewone Q6 E-Tron, die we eerder al konden testen. Bij Audi zijn ze natuurlijk fan van een herkenbare look. Het is dan ook niet onlogisch dat er op het eerste zicht maar weinig verschillen te merken zijn met de Q4 Sportback of de Q8 Sportback. Het grootste verschil tussen de drie modellen zit hem hier net in de grootte. Voor wie dus op zoek is naar een wagen die er compleet anders uit ziet, is bij Audi aan het verkeerde adres.

Toch willen geen afbreuk maken van de Audi Q6 E-tron Sportback. De wagen heeft wel degelijk een sportieve look die we persoonlijk zelf nog mooier vinden dan de gewone Q6. Daar zorgt vooral de aflopende daklijn voor, die extra benadrukt dat we hier niet mogen spreken over een “gewone SUV”.

Meer rijbereik

Ondanks zijn aflopende daklijn biedt de Q6 Sportback nog steeds een ruime koffer van 511 liter. Dat is amper 15 liter minder dan bij zijn grotere broer. Wie van plan is om grote stukken wil vervoeren, kijkt wel best de afmetingen even na. Met de achterbank neergeklapt daalt de kofferinhoud namelijk van 1.529 naar 1.373 liter. Verder zijn er, afgezien van minder hoofdruimte op de achterbank, geen verschillen tussen beide modellen. Wie dat wil kan zich dus volledig laten gaan tussen de verschillende pakketten in de configurator.

Wel heeft de aflopende daklijn een positief effect op het rijbereik van de wagen. Deze zorgt namelijk voor een lager stroomverbruik, waardoor je dus extra kilometers op één lading kunt afleggen. Zo kun je met de grootste batterij van 100 kWh (94,9 kWh bruikbaar) een afstand van 656 kilometer (WLTP) afleggen. Bij de gewone Q6 is dat maximaal 625 kilometer in de stad. Verder zijn er natuurlijk ook nog de andere motorisaties en batterijen, waarbij het rijbereik schommelt van 607 naar 636 kilometer. Snelladen kan dankzij het 800 V platform aan 270 kW voor de grootste batterij of 225 kW voor de kleine.

Belgische prijzen zijn er nog niet voor de Audi Q6 E-Tron Sportback, al weten we wel al dat hij iets duurder zal zijn dan de al prijzige gewone SUV. Wie een sportieve look en extra rijbereik wil, zal dus nog iets dieper in de buidel moeten tasten.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be