Onderweg met de Ford Mustang Mach-E

DoorRedactie

20 oktober 2024
Ford Mustang Mach-E met Ford BlueCruise

Afgelopen zomer kondigde Ford trots aan dat de Mustang Mach-E de eerste zelfrijdende wagen in België was. Ze hebben van het Technical Committee on Motor Vehicles, zeg maar de toezichthouder op wagens in Europa, toestemming gekregen om hun BlueCruise systeem uit te rollen. Tijd dus voor ons om deze even uit te testen.

De Ford Mustang Mach-E draait al sinds 2021 mee op de Europese wegen, maar de BlueCruise update werd pas afgelopen zomer ook goedgekeurd in Europa. Hiermee is Ford de eerste constructeur die toestemming krijgt om de bestuurder zijn handen van het stuur af te laten halen. Het systeem kan gebruikt worden in België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, (Groot-Brittannië), Hongarije, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Tsjechië en Zweden.

Wat is Ford BlueCruise?

Ford BlueCruise is een upgrade bovenop de standaard rijhulpsystemen zoals Lane Assist en Adaptieve Cruise Control. Doordat je als bestuurder het stuur volledig mag loslaten, spreken we ook wel over Level 2 autonoom rijden. Wel moet je als bestuurder steeds je ogen op de weg houden. De automatische piloot regelt dan het versnellen, remmen, sturen, de afstand tot de voorligger. Verder anticipeert het ook op de variabele snelheidsborden en kan het zijn rijgedrag aanpassen aan de rijomstandigheden zolang het weer niet te extreem wordt. Ford BlueCruise tot een maximumsnelheid van 129 km/u. Alle wagens die na november 2022 (MY.2023) van de band rolden zouden het systeem moeten kunnen gebruiken.

Het systeem kan enkel geactiveerd worden in een goedgekeurde ‘handsfree Blue Zone’. Dit komt overeen met bijna 95 procent van alle grote snelwegen in de landen waar het systeem werd goedgekeurd. Zo kun je tijdens een trip van Brussel naar Berlijn 95% van de volledige 730 kilometer rijden zonder het stuur aan te raken, althans volgens de interactieve kaart op de website van Ford.

Kan ik een boek lezen?

Hier is het antwoord vrij kort: neen. Omdat we hier spreken op Level 2 autonoom rijden blijf je als bestuurder verantwoordelijk voor alle acties die de wagen onderneemt. Je moet dus in staat zijn om te allen tijde te kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is. Daarom moet je steeds je ogen op de weg houden. Kijk je langer dan zeven seconden weg, dan weerklinken er al luide piepjes om je alert te maken. Kan het systeem nog steeds niet detecteren of je nog wel wakker bent, dan volgen enkele bruuske rempogingen om je wakker te waken. Als enige reactie uitblijft, komt de wagen vervolgens volledig tot stilstand. Een camera achter het stuur volgt hierbij de bewegingen van de ogen van de bestuurder. Deze werkte tijdens onze test best goed, al heeft BlueCruise wel moeite om je ogen te detecteren bij het dragen van een zonnebril.

Werkt het systeem goed?

Op zich werkt het Ford BlueCruise op de Mustang Mach-E best goed. Zo weet hij bijvoorbeeld mooi tussen twee lijnen in te blijven. Bij andere automerken valt het wel eens voor dat de wagen gaat zwalpen tussen de lijnen, maar daarop kunnen we deze Mustang quasi niet op betrappen. Verder lijkt de ‘autopilot’ goed zijn ding te doen wanneer het verkeer niet te druk is. In de file is dit helaas een ander verhaal. Zo laat deze Ford te veel ruimte tussen de voorligger liggen, iets waar andere weggebruikers dan ook gretig gebruik van maken.

Verder heeft onze testwagen heel wat moeite met het onvoorspelbare gedrag van die andere weggebruikers. Wanneer iemand kortbij invoegt, gooide onze Mustang Mach-E enkele keren de remmen volledig dicht om zo snel mogelijk een veilige afstand te creëren. Dit is niet alleen oncomfortabel, maar ook erg gevaarlijk voor de achteropkomende bestuurders. Het Ford BlueCruise systeem is dus vooral bruikbaar in optimale omstandigheden. Waarom het systeem van Ford dan wel goedgekeurd is en dat van BMW, Mercedes of Tesla niet, hebben we het raden naar.

Zorgt het systeem voor een veiliger verkeer?

Zoals bij alle verplichte rijhulpsystemen moet een actieve Lane Assist of Adaptieve Cruise Control ervoor zorgen dat er minder verkeersongevallen gebeuren. In dat opzicht doet het BlueCruise-systeem van Ford net hetzelfde. Alleen lijkt het alsof we minder onze aandacht op de weg kunnen vestigen, net doordat we onze handen niet meer aan het stuur moeten houden. Met deze vorm van handsfree rijden moet je nog steeds opletten. Je kunt dus geen boek lezen of wat op je smartphone tokkelen. Dit zorgt dan ook voor een saaie rij-ervaring waarbij je als bestuurder sneller vermoeid wordt. Je voelt je eerder een passagier en verliest na verloop van tijd je aandacht op het verkeer. In dat opzicht lijkt het systeem dus net minder veiliger dan de varianten van andere automerken waarbij je wel nog het stuur moet vasthouden.

Wat zeggen de cijfers?

Uit data van Ford (in Amerika) blijkt dat merendeel (77%) van hun rijders BlueCruise slechts gebruikt voor een trip van maximaal 20 minuten. 60 procent van de Amerikaanse bestuurders gebruiken Ford BlueCruise naar eigen zeggen ook tijdens trips langer dan een uur. Het is dan maar de vraag of je als bestuurder deze prijzige optie het overwegen waard vindt. Waar je bij de meeste merken gelijkaardige systemen vindt, al dan niet in een pakket, moet je hier bij Ford een abonnement voor afsluiten. Wie vandaag een Ford Mustang Mach-E bezit kan het systeem, op voorwaarde dat de hardware aanwezig is, 90 dagen lang testen. Daarna kost deze ‘zelfrijdende’ optie 24,90 euro er maand of 280 euro per jaar.

Hoe rijdt de Ford Mustang Mach-E zelf?

De Ford Mustang Mach-E probeert voort te bouwen op het succes van de legendarische Amerikaanse sportwagen met een verbrandingsmotor. Al lijkt hij qua looks maar weinig gemeenschappelijk te hebben dan het logo. Hierbij is hij verkrijgbaar in verschillende motorisaties met achterwiel- of vierwielaandrijving en een vermogen van 268 tot 361 pk. Qua batterij krijg je de keuze tussen de standaardversie met een batterij van 75 kWh (72.6 kWh bruikbaar) of de Extended Range met een batterij van 98.7 kWh (91 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm zou je met ons testmodel, de Ford Mustang Mach-E Standard Range RWD, over een rijbereik van 470 kilometer moeten beschikken. Dat is natuurlijk in optimale omstandigheden. Tijdens onze testweek hadden we eerder te maken met koud en nat weer wat resulteert in een verbruik van 21,2 kWh/100 kilometer. Hierdoor haalden we op de snelweg maximaal 345 kilometer op één lading. Opladen met de Ford Mustang Mach-E kan aan maximaal 150 kW (DC), waarbij het 34 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden.

Op de weg gedraagt de Mustang Mach-E zich niet zoals zijn naam doet vermoeden. Wie Mustang zegt, dankt natuurlijk aan sportief rijgedrag, maar niets is minder waar. Deze Ford doet het allemaal net iets minder sportief. Dat komt natuurlijk omdat we hier te maken hebben met een SUV van bijna 2,6 ton. Bovendien krijgen we vreemde feedback van het stuur, die niet echt lijkt te stroken met hetgeen je op dat moment verwacht. Misschien dat Ford het met de nieuwe MY.2025 variant toch iets beter doet?

Vermogen
268 pk
Koppel
525 Nm
Batterij
75 kWh
Basisprijs
€ 54.070
Prijs getest model
€ 57.463
Bereik (WLTP)
470 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!