WEC Bahrein: Peugeot topt FP1, Porsche snelste in FP2

DoorMatthias Hautekiet

31 oktober 2024
De #94 Peugeot 9X8 Hypercar van onder meer Stoffel Vandoorne zet de snelste tijd neer tijdens de eerste vrije training in Bahrain (FIA WEC) © Peugeot

De eerste twee vrije trainingen voor de 8 Hours of Bahrain zijn achter de rug. Tijdens de eerste oefensessie is het de #94 Peugeot 9X8 van Stoffel Vandoorne, Paul di Resta en Loïc Duval die de snelste tijd neerzet. In de daaropvolgende tweede vrije training is het de #15 BMW M Hybrid V8 van Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Marco Wittmann die de tabellen topt.

Foto © Peugeot Sport

Tijdens de eerste vrije training is het Paul di Resta die met een snelle tijd van 1:50.837 de #94 Peugeot richting de bovenkant van de tabellen plaats. De Brit zijn tijd is 0.049 seconden sneller dan die van Frédéric Makowiecki in de #5 Porsche. Pier Guidi, Calado en Giovinazzi laten een derde tijd noteren in de #51 Ferrari 499P. Plaats vier is tijdens deze eerste trainingssessie voor de #93 Peugeot (Jensen, Müller, Vergne), waarmee het Franse team dus aantoont dat ze tijdens een korte sessie alvast wat pace hebben. Leiders in het kampioenschap Laurens Vanthoor en zijn teamgenoten Estre en Lotterer ronden de top vijf af in de #6 Porsche.

Dries Vanthoor snelste rijder van de dag

Om 15u30 Belgische tijd kregen de teams en rijders nog een tweede kans om de set-up van hun hypercars te testen. Ook deze keer zijn het Belgen die het veld aanvoeren. Dries Vanthoor zet namelijk de snelste tijd (1:48.257) neer in de #15 BMW M van Team WRT. Zijn tijd was nipt sneller dan die van Matt Campbell in de #5 Porsche en Antonio Giovinazzi in de #51 Ferrari. De #7 Toyota (Conway, Kobayashi, de Vries) en #50 Ferrari (Fuoco, Molina, Nielsen) ronden de top vijf af. Bij de #6 Porsche 963 van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer mogen ze dan weer in hun haren wrijven. Zij wisten namelijk slechts een twaalfde tijd neer te zitten. Ook voor de #94 Peugeot kan het verschil niet groter zijn dan met de eerste vrije training. Deze keer geraken Vandoorne en co niet hoger dan de zeventiende stek, net voor de #93 zusterwagen op plaats achttien. Al moeten we er hier wel bij vertellen dat ze als enige team op de grid met reeds gebruikte banden reden.

Morgen volgt nog een derde vrije training om 10 uur Belgische tijd, gevolgd door de laatste en misschien wel belangrijkste kwalificaties van het seizoen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!