Morgen is het zover. Dan start in Madrid de langverwachte testweek voor het elfde seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. De testweek is niet alleen belangrijk voor de komst van de nieuwe GEN3 EVO-wagen, maar schrijft ook geschiedenis. Het zal namelijk de eerste keer zijn dat er een “all-women test” plaatsvindt tijdens een FIA-kampioenschap.
Normaalgezien zou testweek vandaag al moeten beginnen op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Echter heeft het extreme weer van de afgelopen dagen ervoor gezorgd dat het kampioenschap een nieuwe locatie moest kiezen. De wegen naar het circuit zijn erg beschadigd. Bovendien zou het organiseren van dit evenement heel wat vragen van de lokale gezondheidsdiensten en vrijwilligers. Er zijn enkele honderden mensen nodig om zo’n pre-season test tot een goed einde te brengen. Bovendien kunnen de verschillende hulpdiensten beter ingezet worden in het rampgebied dan langs het circuit. Daarom zal de testweek nu doorgaan van dinsdag 5 november tot en met vrijdag 8 november op het Circuito del Jarama in Madrid.
We zijn ontzettend dankbaar dat we onze pre-season tests in Madrid kunnen beginnen, een stap die mogelijk is gemaakt door de toegewijde inspanningen van het Circuito de Jarama-team. Onze gedachten zijn nog steeds bij de gemeenschap van Valencia terwijl we ons voorbereiden op het circuit, een plek die ons zo na aan het hart ligt.
Dit seizoen markeren we een belangrijke mijlpaal met de onthulling van de GEN3 Evo, waarmee we voor het eerst de ongelooflijke acceleratiesnelheden laten zien. Daarnaast zijn we er trots op dat we geschiedenis schrijven met de eerste vrouwentest – een primeur voor een FIA-kampioenschap – die onze toewijding aan diversiteit en inclusie in de autosport weerspiegelt. Er is zoveel om enthousiast over te zijn nu we ons klaarmaken voor het nieuwe seizoen, dat volgende maand van start gaat in São Paulo. Seizoen 11 van Formule E, ¡vamos!
Alberto Longo, CEO Formula E
Een nieuwe wagen
Morgen markeert niet alleen het begin van een nieuw seizoen, maar ook de introductie van een nieuwe wagen. Zo gaat het elektrische kampioenschap vanaf nu aan racen met de GEN3 EVO-racewagen. Deze markeert het toppunt van technologische vooruitgang binnen de racerij. Zo sprint hij in amper 1,82 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is maar liefst 30% sneller dan wat de huidige generatie Formula 1-wagens doet, waarmee dit de snelste FIA-éénzitter van het moment is. Daarnaast zal er vanaf nu ook gebruik gemaakt worden van de elektromotoren op beide assen. Hierdoor beschikken de rijders tijdens de kwalificaties, de start van de race en attack mode over vierwielaandrijving en een vermogen van 350 kW (470 pk). Bovendien kan hij ook regeneren aan piekvermogen van 600 kW. Meer daarover lees je hier.
Wie rijdt waar
Een nieuw Formula E-seizoen betekent dat er heel wat rijders van kamp wisselden. Zo wisselden Maximilian Günther en Stoffel Vandoorne van team, waardoor onze landgenoot nu de blauwe kleuren van Maserati zal verdedigen. Daar wordt hij de teamgenoot van Jake Hughes die de overstap maakt van McLaren. Günther gaat het komende seizoen voor DS gaan rijden, naast Jean-Éric Vergne. Bij Andretti zien ze dan weer een nieuwe rijder naast Jake Dennis. Nico Müller maakt hier de transfer van ABT Cupra (nu Lola Yamaha ABT) naar de Amerikanen en wordt zo de teamgenoot van Dennis. Verder keert ook Norman Nato terug naar Nissan, waar hij samen met Oliver Rowland de Japanse vlag zal verdedigen. Daarnaast zien we ook de entree van twee nieuwe rijders op de grid. Zo maakt rookie Zane Maloney zijn debuut bij Lola Yamaha Abt, waar hij de teamgenoot wordt van Lucas di Grassi. Taylor Barnard, die afgelopen seizoen al inviel voor een gewonde Sam Bird, krijgt nu definitief een zitje bij McLaren.
Verder zijn er nog de rijders die niet van kamp wisselen. Zo blijven Robin Frijns en Sébastien Buemi verbonden aan Envision, terwijl Pascal Wehrlein en António Félix da Costa aan de slag blijven bij Porsche. Ook bij Mahindra zijn we met Eduardo Mortara en Nyck de Vries dezelfde line-up als afgelopen seizoen. Tenslotte zijn er nog Mitch Evans en Nick Cassidy die volgend jaar opnieuw aan de slag gaan bij regerend kampioen bij de teams, Jaguar TCS Racing.
De volledige Formula E grid
Team | Rijder 1 | Rijder 2 |
Andretti Formula E | Jake Dennis | Nico Müller |
DS Penske | Jean-Éric Vergne | Maximilian Günther |
Envision Racing | Robin Frijns | Sébastien Buemi |
Jaguar TCS Racing | Mitch Evans | Mick Cassidy |
Kiro Race Co | TBC | TBC |
Lola Yamaha ABT | Lucas di Grassi | Zane Maloney |
Mahindra Racing | Edoardo Mortara | Nyck de Vries |
Maserati MSG Racing | Jake Hughes | Stoffel Vandoorne |
NEOM McLaren Formula E Team | Sam Bird | Taylor Barnard |
Nissan Formula E Team | Oliver Rowland | Norman Nato |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | Pascal Wehrlein | António Félix da Costa |
Twee nieuwe teams
Naast enkele rijderswissels zien we ook twee grote naamsveranderingen op de grid. Zo verlaat Cupra het elektrische kampioenschap, waardoor ABT op zoek moest naar een nieuws titelsponsor. Die vond het in Lola Cars en Yamaha die samen in een blauw-gele livery gaan strijden onder de naam: Lola Yamaha ABT. Verder is er nog de overname van het ERT Formula E Team door de Forest Foad Comapny. Hierdoor gaat het team verder als Kiro Race Co met een Porsche-aandrijflijn voor dit elfde Formula E-seizoen. Wie de rijders worden bij Kiro weten we nog niet, al vermoeden we dat Dan Ticktum opnieuw van de partij zal zijn.
Een drukke kalender
Voor dit elfde seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap trekken de teams en rijders naar 10 verschillende locaties, goed voor zestien races. Starten doen we op 7 december in São Paulo, Brazilië. Daarna trekt het kampioenschap naar Mexico City, Jeddah en Miami. Begin mei volgt dan de allereerste double-header in Monaco. Na Monaco staan er nog Tokyo, Shanghai en Jakarta op de kalender. Afsluiten doen met nog twee double-headers in Berlijn en Londen. De volledige kalender vindt je trouwens hier terug in een handig overzicht.
Pre-season test in Madrid
Maar voor al deze actie te zien is, zijn er natuurlijk nog de pre-season test in Madrid. Dit is de eerste kans voor de teams en rijders om allemaal samen de nieuwe GEN3 EVO-wagen te testen. Daartoe krijgen de teams morgen (5 november) een eerste testsessie van 14 uur tot 17 uur. Op woensdag 6 en donderdag 7 november volgen nog vier sessies van drie uur, om 9 uur en om 14 uur. Vrijdag 7 november volgt nog een laatste testsessie voor de rijders om 9 uur. De testweek afsluiten doet het elektrische kampioenschap met een “all-women test”. Zoals de naam het zegt, een Testsessie waar enkel vrouwelijke racepilotes aan mogen deelnemen. Helaas voor de fans zal er, net zoals andere jaren, geen livestream te zien zijn. Wie dat wil, kan de tijden opvolgen via de app en website van de Formula E.