Zeekr is een relatief onbekend EV-merk dat, zoals velen, Europa probeert te veroveren. Het is net zoals Lotus, Lynk & Co, Polestar en Volvo onderdeel van het Chinese Geely. In België zijn de Chinezen vooralsnog nog niet actief, maar in buurland Nederland is de Zeekr 001 sinds 2023. Omdat het merk nieuwe Europese markten probeert aan te snijden, vonden we het tijd om dat model aan de tand te voelen.
De Zeekr 001 had eigenlijk bijna niet bestaan. Deze elektrische sedan had namelijk oorspronkelijk van de band moeten rollen via zustermerk Lynk & Co. Het is dan ook logisch dat hij langs de buitenkant heel wat weg heeft dan de Lynk & Co 01. Vooral aan de voorkant vallen de gelijkenissen tussen beide op, waarbij de koplampen op de motorkap lijken te liggen. Ook langszij bekeken zouden we meteen geloven dat dit een Lynk & Co is. Dat is toch wel wat opvallend, gezien de Zeekr 001 net wat hoger in de markt staat.
Stijlvol interieur
Binnenin zijn de verschillen alvast een stuk groter. Het interieur klopt volledig bij het hoger marktsegment dat Zeekr probeert te bereiken. Dit interieur zou kunnen passen in eender welke BMW of Mercedes. Denk daarbij aan zetels in donkerblauw alcantara en een witleren middenconsole. Toegegeven, de twee kleuren doorheen kunnen wat druk zijn voor sommigen en staan bijvoorbeeld in schril contrast met het steriele interieur van zustermerk Polestar. Tijdens het rijden is het alvast heerlijk vertoeven in de comfortabele zetels die ook nog eens over een uitgebreide massagefunctie beschikken. Voeg daar nog eens de goed klinkende Yamaha-speakers aan toe en de ervaring is volledig compleet.
Ping, ping, ping
Er is echter één héél grote maar, die je soms liever doet uitstappen en verder te wandelen: de software. Dat is toch iets waar heel wat Chinese merken maar niet goed lijken te krijgen. Geely lijkt bij de Zeekr 001 de bal volledig misgeslagen te hebben. Zo word je om de haverklap gebombardeerd met geluidjes en de meest vreemde meldingen. Wat betekent “Interieur parfum vernieuwen wordt tijdig vrijgegeven” zelf? De frustratie begint hier al bij het instappen. Zo slaat deze EV de afstelling van je spiegels en head-up display niet op, waardoor je deze elke rit opnieuw moet instellen.
Is je ruit wat beslagen, of hangt er een dode vlieg ter hoogte van de camera, bereid je dan maar voor op de ene melding na de andere. Elk afzonderlijk systeem dat de camera gebruikt, zal een melding geven. Veel van die meldingen zijn opnieuw onduidelijk voor de te letterlijke vertaling. En wat dacht je van een ping geluidje als je zelf van rijstrook wisselt? Het is bijna te zot voor woorden. Tenslotte zijn ook de automatische grootlichten onbruikbaar. Deze springen op wanneer het niet moet, waardoor je dus regelmatig je tegenliggers verblindt.
Sportief rijden
Toch willen we de Zeekr 001 niet volledig afbreken, want er zijn wel degelijk ook positieve punten eens je alle zijwieltjes hebt uitgeschakeld. Zo rijdt deze EV echt goed. Het rijgedrag voelt net zo aan als wat je verwacht van een premium wagen. Zo weet de luchtvering op deze Zeekr heel wat oneffenheden mooi weg te filteren. Op de een rechte lijn sprint hij dankzij zijn vierwielaandrijving met een vermogen van 400 kW (544 pk) en 686 Nm koppel in amper 3,8 seconden naar 100 km/u. En ook in de bochten heeft hij heel wat vertrouwen te bieden. Je krijgt veel feedback en hij stuurt ook erg direct in de bochten.
Daar zit het onderstel ongetwijfeld voor iets tussen. Het SEA1-platform wordt namelijk ook gebruikt in de Polestar 4. Net zoals bij de Polestar worden we bij deze Zeekr keer op keer verrast door de kracht en snelheid waarmee deze EV accelereert.
Aan de laadpaal
De Zeekr 001 beschikt over een grote batterij van 100 kWh, waarvan 94 kWh bruikbaar. Dit is, net zoals bij de Polestar 4 goed voor een rijbereik van 580 kilometer (WLTP). Qua verbruik zitten we hier op 22 kWh, waardoor de werkelijke range eerder op 430 kilometer uitkomt. AC-laden kan, zoals tegenwoordig de standaard is, aan maximaal 11 kW. Snelladen is mogelijk aan een maximaal vermogen van 200 kW. Met een gemiddeld laadvermogen van 135 kW duurt het ongeveer 30 minuten om van 10 naar 80 procent op te laden.
Conclusie
Met de lancering van de 001 probeert Zeekr zich een weg te banen in Europa. De Chinese constructeur heeft zeker potentieel om te overleven. Zo biedt het dankzij een kwalitatief interieur en een degelijke rij-ervaring een premium wagen aan. Alleen moeten ze in China echt eens grondig naar de software kijken. Enkele kleine aanpassingen, zoals je afstelling die behouden blijft en wat minder waarschuwingen kunnen van dit model een echte aanrader maken.
De Zeekr 001 is in Nederland al te koop vanaf 59.490 euro. Je beschikt dan over de achterwielaangedreven variant met een vermogen van 200 kW en een rijbereik 620 kilometer. Wie graag met extra vermogen de weg op wil, koop je de Zeekr 001 Performance AWD vanaf 64.490 euro. Als je echt alle comfortopties zoals actieve luchtvering en de geventileerde massagestoelen, moet je minstens 69.490 euro neertellen.
|
|