Nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA krijgt bereik van 750 km

DoorMatthias Hautekiet

19 november 2024
Nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz blijft verder timmeren aan hun elektrische wagenpark, maar slaat hiervoor een andere weg in. Zo komt het volgend jaar met de vernieuwde CLA die nu ook als EV verkrijgbaar zal zijn. Het zal meteen ook de eerste elektrische wagen van het merk zijn op het nieuwe MMA-platform.

Foto’s © Mercedes-Benz

Waar de EQ-tak van Mercedes-Benz tot voor kort nog losstaand was, opteert het nu voor een elektrische variant van hun bestaande modellen. Omdat te doen, ontwikkeld het een volledige nieuw platform dat zowel gebruikt kan worden voor EV’s als voor hun evenknie met een verbrandingsmotor. Het nieuwe MMA-platform moet dat in goede banen gaan leiden. De focus ligt hier vooral op efficiëntie, zowel voor de elektromotor als voor de motor op benzine. Hiervoor zijn de Duitse ingenieurs vertrokken vanuit een degelijk platform voor een elektrische wagen dat ze vervolgens hebben aangepast voor een verbrandingsmotor. De omgekeerde manier van werken dus vergelijken met hun grootste concurrenten.

320 kW snelladen en verbruik van 12 kWh/100 km

De eerste wagen die van dit nieuwe platform gebruik zal maken, is de vernieuwde Mercedes-Benz CLA. Dankzij de integratie van het 800 V-platform kan deze EV straks snelladen aan een vermogen tot 320 kW. Dit is genoeg om in 10 amper 10 minuten tijd bijna 300 kilometer bij te laden. Bovendien moet hij volgens Mercedes ook nog eens erg zuinig worden. Zo mikt de constructeur op een verbruik van 12 kWh/100 km, een waarde die echt wel een nieuwe mijlpaal is. Deze is nog eens een stuk lager dan de 13,7 kWh/100 km die de Tesla Model 3, de zuinigste wagen van het moment, nu haalt. Om dat te bereiken heeft Mercedes niet alleen een veel efficiëntere motor ontwikkeld, maar voegt het ook een tweetraps automatische versnelling toe. Hierdoor kan hij beter accelereren en wordt het stroomverbruik teruggedrongen op hogere snelheden.

Twee batterijen

Snelladen met de nieuwe elektrische CLA is enkel mogelijk met de grootste NMC-batterij met een capaciteit van 85 kWh. Hierbij heeft Mercedes siliciumoxide toegevoegd aan het grafiet in de anode waardoor de energiedichtheid wordt verhoogd met 20 procent. Later volgt er nog, voor het eerst bij Mercedes-Benz, een LFP-batterij. Deze heeft een lagere energiedichtheid, maar is naar de toekomst toe een stuk duurzamer. Met LFP-batterijen is de degradatie bij veelvoudig opladen tot 100% namelijk lager dan bij een NMC-batterij. Wel staat daartegenover dat je maar over een capaciteit van 58 kWh beschikt en minder snel kunt opladen.

Nieuwe Mercedes-Benz CLA

De nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA beschikt over een nieuwe, compactere, maar vooral dus efficiëntere elektromotor. Ze hebben deze voor het eerste volledige in-house ontwikkeld. In de achterwielaangedreven variant beschik je als rijder over een vermogen van 200 kW (272 pk). Daarnaast komt er ook een vierwielaangedreven versie die een extra motor van 80 kW (109 pk) toegevoegd op de vooras. Doordat de motoren ook een stuk compacter zijn, zal je als bestuurder en passagier over meer ruimte binnenin én in de koffer beschikken. De nieuwe Mercedes-Benz CLA wordt begin 2025 verwacht.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be