Het Chinese Xpeng is sinds april van dit jaar in ons land actief dankzij Hedin Automotive. Met 138 ingeschreven exemplaren tot nu toe, loopt het niet meteen storm voor het merk. Mogelijk liggen de problemen van de software hiermee aan de oorzaak. Ondertussen staat de software alweer enkele weken verder, waardoor we deze keer de Xpeng P7 RWD Long Range een kans geven.
Esthetisch kun je maar weinig opmerken aan de Xpeng P7. Deze lange sedan is een statige elektrische wagens, die je qua looks het beste kunt vergelijken met een Mercedes E-klasse of Tesla Model S. We zien de sedan dan ook prima passen in het wagenpark van de overheid.
Stijlvol interieur
Bij het instappen valt ons meteen op dat deze wagen veel klasse uitstraalt. Xpeng gebruikt dan ook heel wat kwalitatieve materialen zoals vegan leder en een mooie gevoerde middenconsole. Zowel de bestuurder als de passagier krijgen een draadloze aadpad in het midden die meteen doet denken aan de Tesla Model 3 of de NIO’s. Qua comfort moet hij zeker niet onderdoen voor die laatste. Al merk je aan het stuur wel dat deze wagen oorspronkelijk voor de Chinese markt ontwikkeld is. Het stuurwiel staat namelijk net iets te ver van de wat grotere bestuurder af en is niet voldoende dichterbij te brengen. Een probleem dat we regelmatig opmerken bij Aziatische wagens.
Dankzij zijn ruime wielbasis van net geen 3 meter beschikkende alle inzittenden over heel wat beenruimte. Bovendien is ook de hoofdruimte meer dan voldoende, ondanks de aflopende daklijn. Ook de koffer is ruim voldoende met een volume van 440 liter, al kun je die niet openen langs de buitenkant. Deze is enkel te openen via de sleutel of via het touchscreen. Niet echt handig wanneer je met je handen vol boodschappen bij de wagen staat.
Nog veel werk aan de winkel
De Xpeng P7 beschikt over twee displays: eentje van 10” voor de weergave van de snelheid en eentje van 15” voor het infotainmentsysteem. Echter is de software, net zoals tijdens onze test met de G9 eerder dit jaar, nog steeds een grote bron van frustratie. Deze vijfde generatie software moet een grote verbetering vormen in vergelijking met die van enkele maanden geleden. Let wel, moet. In de praktijk is er eigenlijk maar weinig verschil te merken. Zo slagen de Chinezen er na al die maanden nog niet in om een werkende radio te installeren. Het duurt soms meer dan 10 km voordat we met ons favoriete radiostation kunnen verbinden via DAB (en zelfs FM).
Verder zitten er nog heel wat onvolmaaktheden in het navigatiesysteem. Deze biedt nu wel recente kaarten, maar beschikt nog altijd niet over een intelligente routeplanner om een laadstop langs de route voor te stellen. Wel krijg je de melding dat het bereik van de wagen onvoldoende is om op je bestemming aan te komen. Bovendien wil de navigatie ons zelf in de verkeerde richting een eenrichtingsstraat insturen.
Een constante: overal inconsistent
Bij de software van de rijhulpsystemen stellen we ons dan weer veel vragen. Toegegeven, deze werken al een stuk beter dan tijdens onze test afgelopen zomer. En dat is geen compliment, want bij de G9 werkte ze meer niet dan wel. Zo is de adaptieve cruisecontrol erg onvoorspelbaar. De ene keer ging de wagen al bruusk afremmen met nog meer dan 200 meter afstand tussen de voorligger. Bij een volgende wagen moeten we zelf ingrijpen, omdat de wagen geen snelheid mindert en het dus bijna tot een botsing komt. Iets wat ook een bron van frustratie was bij de G9 en de later geteste G6. Verder heeft de Xpeng P7, en eigenlijk elke Xpeng, moeite om een constante snelheid aan te houden. De wagen versnelt en vertraagt continue en gaat bij het afdalen van een brug zelf heel wat over de ingestelde maximumsnelheid. Dit zorgt voor een wiegend effect. De adaptieve cruisecontrol overschakelen naar een gewone cruisecontrol gaat niet.
Daarnaast zijn er nog heel wat kleine dingetjes waar we ons erg aan ergeren. Zo biedt Xpeng bijvoorbeeld geen key-less entry met de sleutel, daarvoor kun je wel de Xpeng App gebruiken. Iets wat we bij heel wat merken meer en meer zien. Het zou echter erg handig zijn, moest het systeem ook effectief werken. Zo moeten we in bijna 50% van de uitstappogingen de sleutel alsnog bovenhalen. Verder zijn alle systemen veel te gevoelig afgesteld. Zo krijg je bij elke geeuw steevast de melding dat je een pauze moet nemen. Wie geeuwt nu niet wanneer hij ‘s morgens vroeg in de wagen stapt op weg naar zijn werk. Wel is er ook één positief puntje aan de software van Xpeng. Zo krijg je bij elke melding over de snelheid of over de rijhulpsystemen meteen een knopje te zien op het scherm om deze fuunctie voor de rest van de rit uit te schakelen.
Een vlotte acceleratie
Afgezien van de slecht werkende software rijdt de Xpeng P7 eigenlijk zo slecht nog niet. Deze elektrische sedan rijdt comfortabel en het onderstel weet heel wat oneffenheden mooi uit te balanceren, zoals het een luxewagen beaamt. Als bestuurder kun je rekenen op een enkele elektromotor van 276 pk en 440 Nm op de achteras. Deze verzekert, afhankelijk van de gekozen rijmodus, een vlotte acceleratie. Wel is de X-Pedal niet altijd even consistent in het afremmen. Zo komt de wagen niet altijd tot een volledige stilstand, terwijl hij later hard in de regeneratie gaat. Bovendien mocht ook het gevoel in het stuur wat beter zijn. Deze stuurt te licht in de bochten, waardoor je niet echt de limieten van de wagen kunt inschatten, zelfs in de sport stand.
Aan de laadpaal
De Xpeng P7 RWD Long Range beschikt over een batterij van 86,2 kWh, waarvan 82,7 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm moet dit genoeg zijn om een rijbereik van 576 kilometer te halen. Op de weg noteren we een gemiddeld verbruik van 18,7 kWh/100 km, goed voor een maximaal bereik van 440 kilometer. Een rijbereik wat zeker aanvaardbaar is. Laden is mogelijk aan 11 kW (AC) of 182 kW (DC). Dat laatste is genoeg om in 26 minuten van 10 naar 80 procent te laden.
Prijs Xpeng P7
Onze testwagen, de Xpeng P7 was tot en met 22 november te koop voor 39.999 euro, waardoor hij dus in aanmerking kwam voor de Vlaamse EV-premie. Al was die prijs enkel voorbehouden voor het 2023 model op stock. Wie vandaag een nieuwe P7 wil aanschaffen, betaalt 49.990 euro voor het 2024 model. Volgens een medewerker van Hedin Automotive, de Belgische invoerder, is het grootste verschil tussen beide modeljaren de aanwezigheid van Android Auto of Apple Carplay, waarvoor je momenteel dus 10.000 euro meer betaald. Daarnaast is er ook nog een AWD Performance-versie vanaf 59.990 euro. Tenslotte is er voor 69.990 nog de Wing Edition met een adaptief chassis en vleugeldeuren.
Conclusie
De Xpeng P7 is een luxueuze elektrische sedan, waarbij je heel wat waar krijgt voor je geld. Deze EV is een statige EV die heel wat comfort biedt. Hij lijkt dan ook erg geschikt als een “betaalbaarder” alternatief voor wie op zoek is naar goed uitziende wagen. Wel moet je er natuurlijk bijnemen dat de software nog heel wat tekortkomingen vertoond.
|
|