Maserati kondigt vandaag aan dat het als constructeur zal deelnemen aan het GEN4-programma van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Het Monegaskische zal nog zeker tot en met het zestiende Formula E Seizoen (2029/30) strijden in het elektrische kampioenschap.
Foto © Formula E
Maserati is na Nissan, Jaguar, Porsche en Lola Cars de vijfde constructeur die met de toekomstige GEN4 Formula E-wagens gaat strijden. Op die manier krijgen we nog zeker tot in 2030 een merk van de Stellantis Group op de grid. Of ook DS na 2026 nog op de grid zal staan, is vooralsnog nog niet bekend. Mogelijk kiest Stellantis om met een ander merk aan het kampioenschap deel te nemen. Stellantis laat alvast weten dat deze beslissing binnenkort bekendgemaakt zal worden, hierbij Voor Maserati is deze deelname alvast erg belangrijk om elektrische sportwagens te blijven promoten. De Formula E bewijst dat elektrische wagens niet saai moeten zijn.
“We zijn verheugd om de verbintenis van Stellantis Motorsport met Maserati in de komende GEN4 van de Formule E aan te kondigen. We ontwikkelen al meer dan 10 jaar hoogefficiënte aandrijflijnen voor DS en Maserati en zullen blijven werken aan deze voor de weg relevante technologieën in zo’n competitief en veelbelovend kampioenschap als de Formule E. De voorwaarden voor het engagement van andere Stellantis-merken worden later gespecificeerd.”
Jean-Marc Finot, Senior VP Stellantis Motorsport
De nieuwe GEN4 Formula E-wagen doet zijn intrede in het dertiende seizoen (2026/27) en zal een van de snelste racewagens ooit zijn. Zo biedt hij een maximaal vermogen van 600 kW (815 pk), gecombineerd met een ultralichte carrosserie. Daarnaast moet deze kunnen regenereren aan een vermogen van maximaal 700 kW. Deze technologie moet later dan doorstromen naar onder meer de Maserati’s van morgen.