Dit weekend is het zover! Na een pauze van vijf maanden gaat op zaterdag het elfde seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap nu echt van start. Het 2024/25 seizoen wordt afgetrapt door de Sao Paulo E-Prix in de grootste stad van Brazilië. Met een nieuw seizoen komen er heel wat nieuwe zaken kijken, daarom lijsten we even op wat er allemaal nieuw is.
Foto © Formula E
Een soortgelijk overzicht van alle nieuwigheden brachten we al bij de start van de pre-season testweek in Madrid. Daar kregen de rijders de eerste keer om allemaal samen de nieuwe GEN3 EVO Formula E-racewagen te testen. We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze nieuwe generatie echt een gamechanger is voor het kampioenschap. Zo sprint deze in amper 1,82 seconden van 0 naar 100 km/u, waarmee dit de snelst accelererende FIA éénzitter is op dit moment. Dat is maar liefst 30 procent sneller dan wat een moderne F1-wagen doet. Daarnaast is de wagen ook versterkt op kritieke punten. Dit moet voorkomen dat we, net zoals vorig seizoen, rijders zien terugvallen omdat hun voorvleugel in de heet van de strijd onder de wagen terechtkomt.
Vierwielaandrijving en snelladen
Naast een stevigere en vooral snellere racewagen stijgt ook het vermogen mee. Hiervoor wordt er nu ook gebruikgemaakt van vierwielaandrijving tijdens kritieke momenten in de wedstrijd. Zo beschikken de rijders nu over het volledige vermogen van 350 kW / 477 pk tijdens de kwalificatie duels, de start van de race en bij het nemen van de Attack Mode. Daarnaast brengt bandenleverancier Hankook een nieuw type raceband mee, die tot 10 procent extra grip belooft.
Verder zullen we dit seizoen, als alles volgen plan verloopt, ook opnieuw pitstops zien tijdens enkele races. Het systeem had twee jaar geleden al ingevoerd moeten worden, maar zal nu ook echt gebruikt worden. Daarvoor hebben de teams enkele tests kunnen doen tijdens de testrace in Madrid. Tijdens zo’n verplichte pitstop moeten de Formula E-wagens gedurende 30 seconden snelladen aan een vermogen van 600 kW. Hiervoor komen enkel circuits met een ruimte pitstraat aan bod. Denk maar aan Mexico City, Jeddah, en Miami. Ook double headers zoals Berlijn, Londen, Monaco of Shanghai komen in aanmerking.
Cupra keert terug
Vandaag volgt ook nog het nieuws dat Cupra terugkeert naar het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Het Spaanse merk werkte vorig jaar nog samen met ABT, maar die liep afgelopen jaar ten einde. ABT werkt voor dit seizoen samen met Lola Yamaha, nog een nieuwkomer op de grid. Voor het elfde seizoen slaat Cupra nu de handen in elkaar met Kiro Race Co. Het team gaat vanaf nu door het leven als Cupra Kiro.
“De aansluiting bij Kiro Race Co is de logische volgende stap voor CUPRA. Door onze technische knowhow te combineren met het team, zijn we volledig voorbereid om op het hoogste niveau te concurreren. Onze toewijding aan de Formule E komt voort uit ons race-DNA, naast het feit dat het formaat ons een competitief platform biedt om de toekomst van elektrische wegauto’s te ontwikkelen.”
Xavi Serra, Global Head of Racing, CUPRA
De volledige Formula E grid
Alle Formula E zitjes waren reeds ingevuld bij aanvang van de testweek vorige maand. Enkel Bij Cupra Kiro wisten we nog niet wie er het komende seizoen voor de punten zou strijden. Gisteren kwam dan het verlossende nieuws dat Dan Ticktum ook in 2025 de gele kleuren van het team zal verdedigen. David Beckmann wordt zijn teamgenoot.
Team | Rijder 1 | Rijder 2 |
---|---|---|
Andretti Formula E | Jake Dennis | Nico Müller |
DS Penske | Jean-Éric Vergne | Maximilian Günther |
Envision Racing | Robin Frijns | Sébastien Buemi |
Jaguar TCS Racing | Mitch Evans | Mick Cassidy |
Cupra Kiro | Dan Ticktum | David Beckmann |
Lola Yamaha ABT | Lucas di Grassi | Zane Maloney |
Mahindra Racing | Edoardo Mortara | Nyck de Vries |
Maserati MSG Racing | Jake Hughes | Stoffel Vandoorne |
NEOM McLaren Formula E Team | Sam Bird | Taylor Barnard |
Nissan Formula E Team | Oliver Rowland | Norman Nato |
TAG Heuer Porsche Formula E Team | Pascal Wehrlein | António Félix da Costa |
Het raceweekend
Het nieuwe raceseizoen starten doen we dus in Sao Paulo. Het is ondertussen al de derde keer dat er geracet wordt op het São Paulo Street Circuit, waarbij de twee winnaars telkens vanuit het kamp bij Jaguar TCS Racing kwamen. Of dat ook dit jaar het geval zal zijn weten we pas op zaterdag 7 december. Eerst zijn er natuurlijk nog twee vrije trainingen, gevolgd door de kwalificaties. De race zelf start zaterdag om 18u05 (Belgische Tijd). Net zoals vorig jaar zal de race in België te volgen zijn bij Eurosport of via RTBF Auvio.
- Vrijdag 6 december
- 21:00 – 21:40: Eerste vrije Training (YouTube & Eurosport)
- Zaterdag 7 december
- 11:30 – 12:10: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport)
- 13:40 – 15:03: Kwalificaties (Eurosport & RTBF Auvio)
- 18:05 – 19:00: 2025 Sao Paulo E-Prix (Eurosport & RTBF Auvio)
Tenslotte raden we je nog aan om zeker ook onze kalender even te bekijken, zodat je zelf niets moet missen van het nieuwe seizoen.