Van 10 tot en 19 januari 2025 vindt in Brussel opnieuw het Autosalon plaats. Met al meer dan 50 merken die ingetekend hebben, beloofd deze editie alvast een topper te worden. Onder die merken zullen ook heel wat elektrische wagens aanwezig zijn.
In Vlaanderen ligt nog steeds het plan op tafel om dat alle nieuwe wagens vanaf 2029 volledig elektrisch moeten zijn. Op dit moment is dat al het geval voor 26,5 procent van alle wagens, zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederaties Febiac en Traxxio. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel om dat aandeel op te krikken naar 100 procent over drie jaar tijd. Om particulieren kennis te leren maken met elektrische wagens, is een event als de Brussels Motor Show van ongelooflijk belang. In dit artikel laten we je alvast kennis maken met alle elektrische wagens die je potentieel op het Autosalon zal kunnen terugvinden.
Graag willen we ook nog even de aandacht vestigen dat alle lezers kans maken om een duoticket te winnen voor het Autosalon. Meer daarover ontdek je hier: Win 10 duotickets voor de Brussels Motor Show.
Abarth
Het Italiaanse Abarth heeft twee volledig elektrische modellen in zijn haar gamma. De Abarth 500e en de Abarth 600e. Beide modellen zijn een krachtigere en vooral sportievere variant dan de EV’s van zusterconstructeur FIAT.
Alfa Romeo
Alfa Romeo, die ook al uit Italië komt, heeft op dit moment slechts een elektrische wagen in het gamma: de Alfa Romeo Junior.
Alpine
Alpine lanceerde dit jaar hun allereerste elektrische wagen: de Alpine A290. Deze kleine stadswagen is een sportievere versie van de elektrische R5 bij moederbedrijf Renault. Mogelijk brengen de Fransen ook de Alpine A390_ß mee, het prototype van hun grotere sport fastback.
Audi
Voor Audi wordt dit salon dan weer erg belangrijk. Het merk lag bijna twee jaar lang te slapen, maar is nu opnieuw klaarwakker. Zo bracht het dit jaar niet alleen de Audi Q6, maar ook de A6 Sportback en Avant. Daarnaast heeft Audi ook nog de elektrische Q4, Q8 en e-tron in het gamma. Ook volgend jaar komen staan er nog heel wat nieuwe modellen op de planning bij de Duitsers. Voor iedereen wat wils dus.
BMW
Bij BMW krijg je zo mogelijk nog meer keuze. Zo kun je kiezen uit de BMW i4, i5 en de i7. Ook wie liever met een SUV rondrijdt, komt bij BMW aan zijn of haar trekken. Denk maar iX1, iX2 en de iX.
BYD
Het volgende merk in deze alfabetische lijst is dat van de Chinese autogigant BYD. Hoewel het wereldwijd de tweede best presterende EV-maker, loopt het in België niet echt storm. Misschien verandert dat wel na het Autosalon van dit jaar, waar je onder meer de BYD Atto 3, Dolphin, Han, Seal, Seal U en de Tang kunt aanschouwen. Al vrezen we dat veel potentiële kopers toch afgeschrikt zullen worden door de lage veiligheidsscore van bijvoorbeeld de Atto 3.
Citroën
Ook bij Citroën kun je uit heel wat elektrische modellen kiezen, met de e-C3, e-C3 Aircross, e-C4 en e-C4 X. Bovendien komen ook zelfstandigen aan hun trekken bij Citroën, met de e-Berlingo en de e-Space Tourer (M en XL)
Cupra
Het Spaanse Cupra, dat ontsprong als sportgamma bij Seat, maar is sinds 2018 ook een echt merk geworden. Op dit moment hebben ze twee modellen in het gamma: de Cupra Born en de Cupra Tavascan. Beide zijn ook nog als een sportievere VZ-variant te koop.
Dacia
Dacia stelde in het voorjaar van 2024 de vernieuwde Dacia Spring Electric voor. Deze wagen met een batterij van amper 25 kWh, is echter voornamelijk ontwikkeld voor wie geen verre afstanden dient af te leggen.
DS
Bij het Franse DS hopen we dat we in januari getrakteerd zullen worden op een nieuwe elektrische wagen. Hun huidige EV, de DS3 E-Tense, is ondertussen twee jaar oud en wacht nog steeds op een opvolger. Het wordt tijd dat hun expertise in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap gaat lonen.
Fiat
Bij zustermerk Fiat krijg je iets meer keuze met de Fiat 500e en 600e. Daarnaast brengen de Italianen ook een nieuw model op de markt volgend jaar. De Fiat Grande Panda krijgt alvast heel wat bekijks, gezien het de eerste elektrische wagen met een interne oprolbare laadkabel wordt.
Ford
Bij Ford was de keuze lange tijd beperkt tot de elektrische Mustang Mach-E. De Amerikaanse constructeur vergrootte dit jaar echter hun gamma met twee nieuwe modellen: de Ford Capri en de Ford Explorer.
Honda
Honda beloofde enkele jaren geleden dat er heel wat elektrische modellen in de pipeline zaten. Toch is er vandaag maar een EV in het gamma beschikbaar. De Honda e:Ny1 is een compacte SUV met een bereik van 412 kilometer (WLTP).
Hongqi
Hongqi is een van de vele Chinese merken die afgelopen jaar de Europese markt hebben betreden. De constructeur richt zich vooral op luxueuze SUV’s die starten aan best een democratische prijs. Op de Brussels Motor Show zullen hun vlaggenschip, de Hongqi E-HS9, meebrengen. Deze krijgt ongetwijfeld ook gezelschap van hun nieuwste model: de Hongqi EH7.
Hyundai
Bij Hyundai zetten ze dan weer erg in op elektrificatie van het merk. Het merk heeft dan ook heel wat elektrische wagens in het gamma. Deze lopen van de Hyundai Inster en de Kona over naar de Ioniq-reeks. Zo werd recent nog de Ioniq 9 toegevoegd aan het rijtje met de Ioniq 5 en de Ioniq 6. Hyundai heeft bevestigd dat hun nieuwe luxe-suv al op het Autosalon zal staan. Bovendien brachten de Koreanen vorig jaar een primeur met de Hyundai Ioniq 5 N, een elektrische wagen met een gesimuleerde versnellingsbak.
Jeep
De Jeep Avenger Electric is sinds januari 2023 te koop, maar sindsdien is de elektrificatie wel wat stilgevallen bij de Amerikanen. Sinds kort heeft deze EV toch een kleine facelift gekregen, waarbij een vernieuwd infotainmentsysteem nu standaard is.
KGM
KGM maakte enkele jaren geleden zijn intrede in ons land onder de naam SsangYong. In 2023 onderging het een naamsverandering naar KG Mobility. Dit jaar brengt de Zuid-Koreaanse constructeur ongetwijfeld ongewtijfeld de KGM Torres EVX mee.
Kia
Net als zusteronderneming Hyundai heeft ook Kia heel wat elektrische wagens in het gamma, alleen ligt de focus hier meer op SUV’s. Het merk lijkt hierbij vooral in te zetten op de EV3, EV6 en de EV9. Die laatste wordt volgend jaar ook uitgebracht in een sportievere GT variant. Tenslotte is er natuurlijk ook de de Kia Nero EV.
Lancia
Als je het ons enkele jaren had gevraagd, hadden we nooit durven denken dat Lancia opnieuw op de Brussel Motor Show zou staan. Het Stellantis-merk trok zich enkele jaren geleden uit zo alle markten terug en was enkel nog te koop in Italië. Daar kwam dit jaar echter verandering in, met de lancering van de Lancia Ypsilon. Ons land is erg belangrijk in de herlancering. Een deelname aan het Salon mocht dus niet ontbreken.
Leapmotor
Leapmotor is een van de Chinese merken die afgelopen jaar zijn intrede kende ons land. Om hun modellen buiten China aan de markt te brengen, sloten ze een samenwerkingsverband met autoreus Stellantis. Voor hun lancering in België brengen ze twee modellen mee. Ze proberen het hart van de Europeanen te veroveren met de Leapmotor T03, een kleine stadswagen, en de grotere Leapmotor C10. Daar komen met de B10 en de C16 volgend jaar nog twee nieuwe elektrische wagens bij, al zullen die twee nog niet in Brussel aanwezig zijn.
Lexus
Lexus is een merk dat veel chauffeurs vaak links laten liggen wanneer ze een nieuwe wagen overwegen. Toch heeft het merk de afgelopen decennia een mooie reputatie weten uit te bouwen. Wie weet ontdek je op deze 101st editie van het Autosalon of de Lexus RZ iets voor jou is.
Lucid Motors
Lucid is nog zo’n automerk dat weinig Belgen echt kennen. Op zich is dat natuurlijk niet verwonderlijk, gezien de Amerikaanse constructeur geen enkele concessie heeft in ons land. In buurlanden Nederland, en vooral Duitsland, zijn er echter al meer mogelijkheden. Met een deelname aan het Autosalon willen ze de Belgische consument kennis laten maken met de Lucid Air.
Maxus
Maxus is het volgende Chinese merk die afgelopen jaar elektrische wagens in ons land aan de man bracht. Het constructeur maakt, net zoals MG, onderdeel uit van SAIC en richt zich op twee verschillende markten. Zo krijgen particulieren de keuze tussen de T90, de MIFA9, eTerron9 en de eUNIQ6. Voor bedrijven zijn er drie elektrische bestelwagens in verschillende maten met de Maxus eDeliver3, 7 en 9.
Mazda
Bij Mazda lijken ze de volledige elektrificatie aan zich voor bij te laten gaan. Hun enige EV, de MX-30, is al te koop sinds mei 2022, maar sindsdien blijft het stil uit die hoek. Meer zelfs, de constructeur heeft aangekondigd dat ze op dit moment vooral inzetten op de ontwikkeling van een nieuw verbrandingsmotor.
Mercedes-Benz
Geen enkel ander merk dan Mercedes heeft de afgelopen jaren zo sterk ingezet op de ontwikkeling van elektrische wagens. Dat resulteert in maar liefst 39 elektrische modellen en uitvoeringen. De EQA, EQB, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV, EQT, EQV, en de nieuwe elektrische G-klasse zijn maar enkele voorbeelden. Sommige modellen, zoals de EQE, zijn ook als sportieve AMG verkrijgbaar.
MG
MG stond vroeger bekend om zijn sportiviteit, maar sinds het Chinese SAIC het merk in handen kreeg, is daar anno 2024 nog maar weinig van te merken. De constructeur richt zich vooral op functionele, “betaalbare” elektrische wagens. Bij hen krijg je de keuze tussen de MG4, MG5 en de MG ZS. Sinds vorig jaar hebben ze met de MG Cyberster ook een elektrische cabrio in het gamma, wat toch wel een unicum in de EV-wereld.
Microlino
Microlino werd even terug toegevoegd aan de al indrukwekkende merkenportefeuille van Stellantis. Hun kleine stadswagen is een knipoog naar de BMW Isetta. Net zoals het icoon uit de jaren 50, heeft hij een deur die aan de voorkant zit. Hiermee is hij geschikt voor de smalle straten in de stad.
Mini
Als dochteronderneming van BMW heeft Mini afgelopen jaar sterk ingezet op de elektrificatie van het merk. Zo maakte de Mini Electric dit jaar plaats voor de Mini Cooper SE, de Mini Countryman E en de Mini Aceman E. De focus ligt hierbij vooral op het speelse rijgedrag, waarbij je keer op keer met een glimlach uit de wagen stapt.
Mobilize
Mobilize werd in 2021 door Renault opgericht om de Twizzy verder te ontwikkelen. Sindsdien bracht het al verschillende varianten op de markt. Vandaag schieten er nog twee over in het gamma: de Mobilize Duo den de Mobilize Bento. De eerste is een erg compacte tweedehandswagen. De ander is dan weer een micro-bestelwagen die bijvoorbeeld ideaal is voor de smalle straten in het Franse Nice.
Omoda
Omoda is het volgende Chinese merk dat sinds kort in ons land elektrische wagens verkoopt. Op dit moment hebben ze met de Omoda E5 slechts één wagen in het gamma.
Opel
Als onderdeel van Stellantis heeft Opel heel wat elektrische modellen op de markt gebracht. Zo krijg je als klant vandaag de keuze dussen de elektrische Astra, Astra Sports Tourer, Corsa, Frontera, Grandland en de Mokka. Ook wie op zoek is naar een kleinere bestelwagen kan bij de Duitse contstructeur terucht voor de Combo-e Live en de Zafira-e Life.
Peugeot
Ook bij Peugeot zijn er heel wat elektrische modellen verkrijgbaar, al lijken die vaak op de modellen van Opel, of is het nu net andersom? Hoe het ook zit, als bestuurder kun je dezelfde wagen kiezen in een andere look. Gaande van de kleindere sedans (e-208, e-308, e-408) naar de grotere SUV’s (e-2008, e-3008, e-5008). Verder heeft Peugeot met de e-Rifter en e-Traveller ook twee bestelbusjes in het gamma.
Porsche
Bij Porsche bleef de keuze voor een elektrische wagen geruime tijd beperkt tot de Taycan. Wel ben je als Porsche-klant maar beter zeker van je stuk. Met dertien (waarvan nu nog zeven te koop) verschillende modelvarianten is het Taycan-aanbod bijzonder groot. Sinds dit jaar kreeg de elektrische sport gran tourismo gezelschap van de elektrische Porsche Macan.
Renault
Voor Renault kan de elektrificatie niet snel genoeg gaan en daarbij worden hun huidige modellen grondig onder handen genomen. Zo maakten we in 2022 al kennis met de Megane en de Kangoo. Daar werd eind 2023 nog de Scenic aan toegevoegd, die net als de Megane enkel nog als E-Tech te koop is. Afgelopen jaar hebben de Fransen ook het “retro-futurisme” ontdekt. Zo werd afgelopen zomder de Renault 5 opnieuw uitgebracht. Volgend jaar wordt daar nog de Renault 4 aan toegevoegd. Tenslotte brengt Renault ook de Twingo in 2026 opnieuw uit als een retro-EV voor minder dan 20.000 euro.
Rimac
De Kroatische autobouwer Rimac is een van de enige die het aandurft om elektrische superwagens te maken. Het heeft vandaag twee modellen in de showroom staan: de Nivera en Nivera R. Die eerste beschikt maar liefst over 1.914 pk (2.340 NM) en springt in amper 1,81 seconden van 0 naar 100 km/u. De sprint naar 300 km/u duurt amper 9,22 seconden vanuit stilstand. Bij de Nivera R is het nog extremer. Deze springt dankzij 2.107 pk’s in 8,66 seconden naar 300 km/u. Duizelingwekkende cijfers die enkel de happy few kunnen veroorloven.
Skoda
Bij Skoda loopt de elektrificatie iets trager dan bij zusterconstructeurs Volkswagen en Audi. Daar krijg je de keuze tusen de grote Skoda Enyaq of de recent voorgestelde Skoda Elroq. Die laatste heeft een verrasend lage vanafprijs, waarbij hij de concurrentie aan moet gaan met de EV3 van Kia.
Smart
Smart heeft onder het Chinese Geely afstand genomen van de verbrandingsmotor en gaat nu door het leven als ‘EV-only’ merk. Zij proberen de koper te verleiden met de Smart #1 en de Smart #3. Volgend jaar komt daar nog de Smart #5 bij, de grootste Smart die het merk ooit bouwde. Het is wel opvallend dat Smart op het Autosalon zal staan, gezien alle andere merken onder Geely deze editie zullen uitzitten.
Subaru
Net als bij Toyota lijkt ook de EV-ontwikkeling bij dochtermerk Subaru volledig stilgevallen te zijn. De Japanners bieden vandaag slechts een model uit. De Subaru Solterra is eigenlijk niet meer dan een gerabadgete versie van de Toyota bZ4x.
Suzuki
Suzuki heeft vorige maand hun allereerste elektrische wagen voorgesteld. De Suzuki E-Vitara wordt op het Autosalon voor het eerst aan het Europese publiek getoond. Wie hem wil bestellen, moet nog even geduld hebben. De eerste wagens worden namelijk pas in het najaar van 2025 geleverd.
Toyota
We haalden het hierboven al even aan, maar ook bij Toyota is het EV-gamma niet echt uitgebreid te noemen. Daar krijg je de keuze tussen de bZ4X, die als basis diende voor de Subaru Solterra, en de Toyota Proace.
Volkswagen
Volkswagen is na Mercedes-Benz de grootste EV-producent van Duitsland, althans als je kijkt naar het aantal verschilleden model-varianten die het aanbiedt. Het VW EV-gamma start bij de compacte ID.3 en eindigt bij de veel ruimere ID.7. Tussen hen in zitten ook nog de ID.4 en de Id.5. Tenslotte is er ook nog de ID.Buzz, die zowel geschikt is voor particulieren die van zijn van het iconische VW-busje, als voor bedrijven die nood hebben aan een elektrische bestelwagen.
XEV
Net als Mobilize en Microlini zet XEV in op compact stadswagens. Je vindt ze dan ook voornamelijk terug in grote steden zoals Parijs. De Italiaans-Hong Kongse constructeur brengt één model mee naar Brussel: de XEV YOYO.
Xpeng
Xpeng is het laatste merk (alfabetisch) dat bevestigd heeft voor het Autosalon in Brussel. De Chinese constructeur wordt sinds dit jaar in België verdeeld door Hedin Automotive. Op dit moment hebben ze drie modellen in de showroom staan en die dus mogelijk ook op de Heizel zullen staan: de P7, de G6 en de G9.
Grote afwezigen
Wie deze lijst doornomen heeft, merkt meteen dat enkele grote namen ontbreken. Zo doen Geely-merken Volvo, Polestar en Lynk & Co niet mee. En ook Tesla is de grote afwezige, al hebben zij het Autosalon niet echt nodig als best verkopende EV-merk van België.