Jaguar heeft in Miami hun nieuwe concept car voorgesteld. De Jaguar Type 00 is het eerste ontwerpt na de volledige rebranding die het merk vorige week onderging. Samen moet zo duidelijk worden dat de Britten een volledig nieuwe weg inslaan. Daarbij wordt letterlijk gebroken met het verleden, waarbij het merk claimt zichzelf opnieuw uitgevonden te hebben.
Foto’s © Jaguar
Er is de afgelopen dagen al heel wat negatieve inkt gevloeid op de rebranding die Jaguar vorige week voorstelde. Het oude katachtige logo wordt verbanden naar de prullenmand en het klassieke imago maakt plaats voor felle kleuren. Wat je er zelf ook van vindt, het merk wist alle aandacht naar zich toe te trekken. Na de eerdere voorstelling van de modellen in extravagante outfit en een explosie van kleur, wordt nu pas echt duidelijk waar het merk naartoe wil werken.
Kunstige concept car
De Jaguar Type 00 werd tijdens de Miami Art Week voorgesteld en dat is geen toeval. Het merk noemt zichzelf een van de voorvechters van kunst en zet dat nu extra in de verf. De Type 00(uitgesproken als Type Zero Zero) belichaamt Jaguar’s creatieve filosofie: Exuberant Modernisme. De aanduiding ‘Type’ verwijst naar de kracht van het merk en iconische modellen zoals de E-type. Echt volledig breken met het verleden doen de Britten dus niet. De dubbele nul staat voor nul uitstoot en de status van ‘auto nul’ in de nieuwe modellijn. Het visionaire design tart de conventies van elektrische auto’s met zijn lange motorkap, vloeiende daklijn, 23 inch lichtmetalen velgen, fastbackprofiel en ‘boat-tail’, wat samen zorgt voor een opzienbarend silhouet met verfijnde, modernistische oppervlakken. Dit ontwerp wordt mogelijk gemaakt door de unieke Jaguar Electrical Architecture (JEA).
Ook de twee kleuren waarin de Jaguar Type 00 is voorgesteld, zijn niet toevallig. Het roze Miami Pink is een knipoog naar het Art Deco-tijdperk dat bekend staat om zijn rijke kleuren. Het blauw verwijst dan weer naar het Britse erfgoed dat Jaguar niet wil verloochenen.
Gedurfd interieur
Het exuberante design wordt doorgetrokken naar het interieur van de Jaguar Type 00. Om toegang te hebben tot dat interieur kun je eerst de twee vleugeldeuren bewonderen. Net als de carrosserie wordt ook de binnenkant gedomineerd door rechte lijnen. Zo vind je er drie over de hele lengte doorlopende elementen terug in messing. Hierbij valt het meteen op dat er in het midden een erg lange ruggengraat (3,2 meter lang) loopt, die de wagen in twee splitst. Verder worden ook heel wat naturlijke materialen gebruikt, zoals kalksteen onder de stoelen en in de middenconsole of handgeweven wol in de bekleding. De twee dashboards zijn uitschuifbaar waardoor je bij momenten toch een sobere indruk krijgt bij het zien van de Type 00.
Prism Case
Tenslotte heeft Jaguar het ook nog over de “Prism Case”. Wat dit nu echt is, lijken ook de Britten zelf niet echt te weten. Uit de ellenlange uitleg leiden we af dat het een soort trofeekast met een elektrisch deurtje is, waarin “drie totems van natuurlijke materialen” zitten in messing, travertijn en albast. Het is de bedoeling dat de chauffeur een van deze totems in de middenconsole plaats om de sfeer van het interieur verder te personaliseren. Alles, van de sfeerverlichting tot een unieke soundscape, reflecteert dan de eigenschappen van het gekozen materiaal. Bijpassende, specifieke geuren zorgen voor een ongekend hoog niveau van personalisering. Het prikkelen van de zintuigen wordt voorgezet in de beeldschermen, waar animaties worden gevormd door de creatieve techniek van ‘Chiaroscuro’ – het gebruik van licht en schaduw om driedimensionale objecten te definiëren. We zullen het dus eerst eens zelf moeten zien, voor we echt snappen waar Jaguar naartoe wil met de Type 00.
Wat brengt de toekomst?
Bij de voorstelling van de Jaguar Type 00 is het belangrijk om weten dat hier slechts om een concept car gaat, die de nieuwe identiteit van Jaguar weerspiegelt. Op de eerste productiewagen van het merk is het nog wachten tot eind 2025. We vermoeden dat dit een sportieve vierdeurs GT zal worden, die de hogere klasse moet aanspreken. De wagen zal op het al even nieuwe JEA-plotform komen te staan en belooft een rijbereik van 770 kilometer. Jaguar hint ook naar supersnel laden, waardoor we neigen te geloven dat dit een 800 V-platform zal zijn. Of de nieuwe generatie Jaguars nog in de huidige prijsklasse zullen opereren is ondenkbaar. Jaguar lijkt zich hiervoor teveel op de hogere marktsegmenten te richten.
Wat het ook wordt, volgend jaar zullen we ongetwijfeld nog veel horen over de toekomstplannen van JAGUAR.