Ford blijft zijn aanbod van elektrische wagens uitbreiden en introduceert een nieuw model in zijn gamma. De populaire Ford Puma is voortaan ook beschikbaar in een volledig elektrische uitvoering, de Puma Gen-E. Dit model is uitgerust met een batterij van 43 kWh, wat zorgt voor een rijbereik van 376 kilometer op een volle lading.
Foto’s © Ford
Wie vandaag een elektrische wagen wil kopen bij Ford krijgt de keuze tussen de Mustang Mach-E, de Explorer en de Capri. Aan dat lijst wordt met de voorstelling van de Ford Puma Gen-E nu nog een vierde model aan toegevoegd. Ford wil hiermee potentiële kopers in het compacte segment bereiken, die sinds het wegvallen van de Ford Fiesta nu aangewezen zijn op de Puma. Die laatste gaat ondertussen vijf jaar mee in de configurator van de Amerikaanse constructeur, maar krijgt nu ook een elektromotor. Daarnaast wordt ook het radiatorrooster dicht gewerkt. Ook de neus werd hertekend voor een betere aerodynamica.
Een eigen platform
Waar Fords’ recentste EV’s, de Explorer en de Capri, nog op het MEB-platform van Volkswagen staan, zet de constructeur hun Puma Gen-E opnieuw op een eigen platform. Hiervoor wordt een sterk aangepaste versie van het Ford Global B-car Platform gebruikt. Dat is hetzelfde platform als waar de Puma met verbrandingsmotor vandaag op gebouwd wordt. Hierbij beschikt de Puma Gen-E over een batterij van 43 kWh (netto). Volgens de voorlopige WLTP-cijfers moet dit resulteren in een rijbereik van 376 kilometer bij de basisversie. Bij de Premium-uitvoering is dat iets minder (364 kilometer) door de grotere 18″ velgen.
Een enkele elektromotor op de voorwielen van 168 pk en 290 NM stuurt deze EV in 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Zeker niet slecht voor een auto in dit marktsegment. Snelladen kan aan maximaal 100 kW, wat resulteert in 23 minuten aan de laadpaal om van 10 naar 80 procent te laden. Daarnaast mag hij aanhangwagens tot 750 kg trekken.
Minder beenruimte
Binnenin krijgt de Puma, net zoals de niet elektrische versie, dan weer een flinke upgrade. Met de introductie van het Sync 4 infotainmentsysteem kun je de Puma nu ook via spraakbediening gebruiken. Ook draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto behoren nu tot de mogelijkheden. Verder introduceren nu de GigaBox. Dit is een extra grote ruimte onder de laadvloer die je kunt gebruiken voor het vervoeren van grote en/of vuile spullen. Hiermee bedraagt het volume van de koffer nu 574 liter. Met de achterbank neergeklapt is dat zelfs 1.283 liter. Ook langs voor is er een kleine frunk van 43 liter. Wel is er ook een nadeel aan deze elektrische variant van de Ford Puma. Zo is de beenruimte voor de passagiers achteraan met 78,6 cm bijna 10 cm kleiner dan die bij de ICE-versie (87,8 cm).
De verkoop van de nieuwe Ford Puma Gen-E start ergens in het voorjaar van 2025. Prijzen voor België zijn er nog niet. Bij onze Noorderburen is dat echter wel al het geval. Daar wordt de Gen-E aangeboden vanaf 34.495 euro. Dat is best een scherpe prijs voor een elektrische wagen met deze specificaties.