Mitch Evans (Jaguar) heeft de Sao Paulo E-Prix gewonnen. De Jaguar-rijder kwam voor António Félix da Costa (Porsche) en Taylor Barnard (McLaren) over de eindmeet van deze eerste race van het 2024/25 Formula E-seizoen. Het eigenlijke einde viel bijna een uur later dan voorzien door de vele incidenten.
Foto © Simon Galloway/LAT Images for Formula E
De eerste race van het seizoen startte al met enige vertraging. Net toen de startsequentie werd gestart, onderbrak racedirector Marek Nawarecki deze alweer. Eerst is nog onduidelijk waarom, maar al snel blijkt dat de Jaguar-aangedreven Envision van Robin Frijns met met een technisch probleem kampt en niet kan starten. Vijf minuten later staat de wagen in de box geparkeerd en kan de race eindelijk starten.
Bij de start, de allereerste met vierwielaandrijving, worden de wagens van hun startplek gekatapulteerd. In de eerste bocht neemt Oliver Rowland (Nissan) meteen de leiding over van de Porsche van Pascal Wehrlein. Al is het racen maar van korte deur, want in de tweede ronde wordt de race al geneutraliseerd door de safety car. Sébastien Buemi (Envision) en Dan Ticktum (Cupra Kiro) zijn in gewicht met elkaar en wijken daarbij af van de racelijn. In een ontwijkend manoeuvre eindigt Hughes daarbij in de muur. Op datzelfde moment gaat ook Nico Müller (Andretti) aan het slippen, waarna hij de wagen van de Maserati-rijder nog ramt. Einde race voor de heren en een lange safety car om de wagens te takelen.
Het effect van attack mode
Bij de herstart wapenen Nick Cassidy (Jaguar), Stoffel Vandoorne (Maserati) en Lucas di Grassi (Lola) als eerste hun attack mode. Hiermee gaat het trio elke bocht minstens twee wagens voorbij. Zo leidt Cassidy na één ronde al de race, gevolgd door Rowland en Vandoorne. In de daaropvolgende ronden nemen ook de andere rijders hun attack mode en ontstaat een soort chaos waarbij wagens die geen attack mode hebben, geen partij zijn voor zij die dat wel hebben. Na twee jaar waarbij de attack mode eerder een last was, lijkt hij nu echt weer een sterk wapen te zijn geworden.
Allereerste ‘red car’
Met nog 10 ronden te gaan krijgt het elektrische kampioenschap zijn allereerste ‘red car’. Dit is een term die in de racerij wordt gebruikt bij wagens met een hoogspanningsbatterij waarbij een probleem ontstaat. Dit kan van een defecte sensor tot een stroomlek gaan. In zo’n geval moet de race onmiddellijk gestaakt worden, waarna een gespecialiseerd team de wagen komt inspecteren. Dit is nu dus ook wat vandaag gebeurt is bij Jake Dennis (Andretti). De Brit reed in de bovenste regionen van het veld, wanneer zijn wagen plotseling vertraagt en de remmen blokkeren in bocht 1. Dennis geeft een aan dat zijn wagen ‘rood’ is. Bijgevolg wordt de rode vlag meteen uitgehangen en sturen alle rijders naar de pitstraat. De race kan pas opnieuw starten wanneer de wagen veilig getakeld is.
Zero to hero
Na de neutralisatie kiest de FIA voor een staande start voor wat dan de laatste 8 ronden zijn. Net zoals bij de eerste start is het Oliver Rowland die meteen naar de eerste plaats rijdt. Ook Günther weet te profiteren, waardoor António Félix da Costa (Porsche) terugzakt naar plaats drie. Stoffel Vandoorne start net buiten de top tien, maar heeft ongeluk dat Sam Bird (McLaren), Barnard (McLaren) en Nato (Nissan) nog alle drie hun tweede attack mode moeten nemen. Zonder is hij niet opgewassen om het trio achter zich te houden, waardoor hij terugvalt naar plaats veertien. Ook de twee Jaguars moesten nog een attack mode nemen, waarmee ze doorheen het hele veld richting de top drie sturen. Wanneer Oliver Rowland een drive through penalty krijgt omdat hij te veel vermogen trekt, komt Mitch Evans (Jaguar) aan de leiding te liggen. De Kiwi startte deze race vanaf de laatste plaats, maar rijdt nu dus helemaal op kop.
Een stevige crash voor Wehrlein
We zijn echter nog niet aan het einde van de race. Nu de attack mode voor de Jaguars is afgelopen, kan de rest van het veld hen terug bijbenen. Hierbij mengen nu ook Günther, da Costa en Wehrlein zich in het gevecht voor de overwinning. Daarbij maken Pascal Wehrlein en Maximilian Günther contact waarbij die laatste met zijn neus in de muur eindigt. Een bocht later gaat het echter goed mis, waarbij Wehrlein over het wiel van Cassidy gekatapulteerd wordt. De Porsche 99X Electric eindigt hierbij op ondersteboven, maar Wehrlein komt er dankzij de halo zonder veel kleerscheuren van af. Het incident zorgt ervoor dat het einde van de wedstrijd verder wordt verlaat. Bovendien zien sommige rijders, waaronder Stoffel Vandoorne (Maserati) hun strategie in duigen vallen, gezien enkelen net daarvoor nog hun tweede attack mode hebben genomen.
Herstart met 4 ronden te gaan
Met nog vier ronden te gaan volgt een laatste herstart van deze race. Mitch Evans leidt hierbij het veld voor António Félix da Costa. Beide rijders worden op de hielen gezeten voor Taylor Barnard en Sam Bird die beide een groot energievoordeel hebben. Da Costa opent meteen de aanval op Evans, maar de Nieuw-Zeelander weet hem achter zich te houden. Barnard laat het gebeuren en lijkt al genoegen te hebben genomen met een derde plaats. Mitch Evans wint uiteindelijk de 2025 Sao Paulo E-Prix, waarmee hij de eerste rijder ooit is die een Formula E-wedstrijd won vanaf de laatste plaats. Da Costa volgt op de tweede plaats. Taylor Barnard vult het podium verder aan. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne eindigt net binnen de punten op een tiende plaats. Slechts veertien van de 22 rijders haalt ook het einde van de race. We zijn niet echt zeker of dit de extra actie was waarop we hoopten toen de GEN3 EVO-wagen werd voorgesteld.
Het kampioenschap
Met deze eerste race verreden, is het natuurlijk Mitch Evans die het kampioenschap leidt met 25 punten. Da Costa en Barnard krijgen respectievelijk 18 en 15 punten achter hun naam staan. Plaats vier, vijf en zes zijn voor Sam Bird (12 punten), Edoardo Mortara (10 punten) en Nyck de Vries (Mahindra – 8 punten). Sébastien Buemi staat (Envision) staat zevende met 6 punten, gevolgd door Dan Ticktum (Cupra Kiro) met 4 punten. Pascal Wehrlein (3 punten) en Jean-Éric Vergne (DS – 2 punten) ronden de top tien af. Stoffel Vandoorne start het seizoen vanaf plaats elf met 1 punt.
Bij de teams leidt McLaren (27 munten) voor Jaguar (25 punten) en Porsche (21 punten). Mahindra start het 2024/25 kampioenschap vanaf de vierde plaats met 18 punten, gevolgd door Envision (6 punten), Cupra Kiro (4 punten) en DS (2 punten). Maserati is met 1 punt op de achtste plek het laatste team dat punten kan scoren. Lola, Nissan en Andretti starten het elfde Formula E Wereldkampioenschap zo zonder punten.
Tenslotte is er ook nog het constructeurskampioenschap waarin Jaguar nu de leiding neemt met 31 punten. Nissan en Porsche volgen op plaats twee en drie met respectievelijk 27 en 22 punten. Mahindra staat vierde met 18 punten, voor Stellantis dat 3 punten weet te scoren. Lola staat zesde en laatste met 0 punten.
Met deze eerste race van het seizoen achter de rug hebben de teams nu heel wat data te analyseren. Daar krijgen ze een hele maand voor, gezien de volgende race pas op 11 januari 2025 plaatsvindt in Mexico.