Elektrische Renault 5 krijgt krachtige Turbo 3E-variant met 500 pk

DoorMatthias Hautekiet

13 december 2024
Renault 5 Turbo 3E

De Renault 5 is sinds dit jaar terug van weggeweest, maar daar houdt het niet op. Zo heeft de Franse constructeur zopas aangekondigd dat er in de loop van volgend jaar ook een Turbo variant komt. Deze wordt een elektrische hot hatch met 500 pk en achterwielaangedreven.

Foto’s © Renault

Nu steeds meer merken inzetten op elektrische wagens hebben modelvarianten als Turbo weinig betekenis mee als het gaat over de onderdelen. Dat beseft ook Renault wel, maar dat weerhoudt hen er niet van om de Renault 5 Turbo 3E op de markt te brengen. Deze belooft alvast een heel speciale wagen te worden als we de constructeur mogen geloven.

De toevoeging van de Turbo 3E bij de Renault 5 houdt veel meer in dan een kleine wijziging in de motorisatie of batterij. Zo ondergaat het model een volledige metamorfose. Veel geven de Fransen nog niet prijs, maar we weten al dat de aluminium carrosserie plaatsmaakt voor eentje in carbon. Daarnaast wordt de achterkant, zoals ook het geval was bij de R5 Turbo in de jaren 80, verbreedt. Langs voor krijgt de Renault R5 Turbo 3E dan weer volledig nieuwe koplampen. Verder wordt de laadpoort nu weggewerkt in een van de grote luchtinlaten op de flank. Ook de raampartij is volledig anders en het aantal deuren wordt teruggeschroefd van vijf naar drie.

500 pk op de achteras

De grootste verandering is minder zichtbaar, maar misschien nog wel de grootste verrassing. Ze wordt deze Renault niet op de vooras aangedreven en ook vierwielaandrijving is niet aan de orde. De nieuwe Renault 5 Turbo 3E wordt, net zoals zijn voorganger vorige eeuw, aangedreven op de achteras. Bovendien krijgt elk wiel hierbij een aparte elektromotor die samen 500 pk leveren. Dat is twee keer zo sterk als de Alpine A290 die eigenlijk een sportievere versie van de R5 zou moeten zijn. Hiermee zal deze krachtige hot hatch in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten.

Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend en ook op de definitieve specificaties is het nog even wachten. Dit weerhoudt ons er echter niet van om al reikhalzend uit te kijken naar een testrit met de Renault 5 Turbo 3E.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be