Bij Toyota lopen ze niet echt warm van volledig elektrische wagens. Wie vandaag op zoek is naar een EV, krijgt bij de Japanners enkel de bZ4X als mogelijkheid. Daar komt volgend jaar verandering in, want de constructeur voegt een nieuw elektrisch model aan haar gamma toe: de Toyota Urban Cruiser.
De Toyota Urban Cruiser is een oude bekende. Zo stond hij al in de orderboekjes tussen 2009 en 2014 als compacte cross-over. Afgezien zijn naam en het segment waarin hij opereert, hebben beide modellen maar weinig gemeenschappelijk. Waarmee er dan wel weer veel gelijkenissen zijn, is de e-Vitara van Suzuki en dat is niet echt verwonderlijk. Suzuki bouwt al langer wagens op basis van bestaande modellen van Toyota, en hier lijkt dus net het omgekeerde te gebeuren.
Elektrische cross-over
Met een lengte van 4.285 mm, een hoogte van 1.640 mm en een breedte van 1.800 m is zit deze SUV in hetzelfde gamma als de Yaris Cross. Alleen is hij net iets groter. Hij heeft een sportief uiterlijk gekregen, met wat bredere heupen en een two-tone carrosseriekleur. Dankzij een wielbasis van 2.700 mm biedt hij bovendien een ruim interieur. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de verschillende situaties van het dagelijks leven. Zo is de achterbank verschuifbaar voor wanneer je net meer beenruimte of meer laadruimte nodig hebt.
Qua motorisaties en batterijen krijg je ze keuze tussen twee verschillende batterijen en drie vermogens. In zijn basisversie wordt de Toyota Urban Cruisers geleverd met een motor van 144 pk op de vooras en een batterij van 49 kWh. Daarboven volgt nog een voorwielaangedreven versie met een vermogen van 174 pk en een batterij van 61 kWh. Tenslotte is er nog een variant met vierwielaandrijving (184 pk), gekoppeld aan de grotere batterij. Voor een betere “wegligging” op ruw terrein of in de modder beschikt de Urban Cross ook over een Downhill Assist Control en een Trail Mode.
Wereldpremière op het Autosalon
De elektrische Toyota Urban Cruiser beschikt over een klassiek interieur voorzien van alle nodige comfort. De wagen bedienen doe je via een centraal display van 10,1″ groot. Dat is best “klein” naar huidige normen, maar op zich nog genoeg om de GPS duidelijk te kunnen lezen. Het display voor de tellerpartij is met een diameter van, 10,25″ net iets groter. Een warmtepomp komt standaard, om de range van compacte batterij zo goed mogelijk te kunnen benutten.
Een exact rijbereik en prijs is er nog niet. De officiële voorstelling gebeurt tijdens de persdag van de Brussels Motor Show op 10 januari. De Toyota Urban Cross krijgt hier meteen ook zijn wereldpremier, waardoor nog maar eens duidelijk wordt hoe belangrijk het Autosalon in Brussel wel niet is.