Onderweg met de Cupra Born VZ

DoorRedactie

15 december 2024
Cupra Born VZ review

Het is deze week exact 1 jaar geleden dat we de Cupra Born voor het eerst zelf konden ervaren. Toen waren we al aangenaam verrast over deze compacte EV. Wel vonden we dat hij nog wat vermogen mist om de ervaring compleet te maken. Nu hij ook als VZ met meer vermogen wordt aangeboden, is het dus tijd voor een nieuwe test.

De VZ-variant van de Cupra Born werd in februari van dit jaar voorgesteld. Aan het uiterlijk is nagenoeg niets veranderd. Zo heeft hij nog steeds de grote luchthapper en is hij ook langs achter gezien nog steeds een sportieve EV. Wie een meetlat meeneemt kan wel aan de grotere 20” velgen weten dat het hier om de krachtigere VZ gaat. Cupra blijft dus trouw aan hun sportief uiterlijk voor alle modellen, zoals het dat ook doet bij de recent geteste Cupra Tavascan.

Van sportief naar sportiever

De grootste visuele verschillen zitten echter aan de binnenkant. De Cupra Born had al een sportief interieur, maar de nadruk op ‘hot hatch’ wordt nu nog groter. Wat meteen opvalt, zijn de Cup-kuipstoelen van Sabelt. Deze geven een sportief cachet aan het interieur en zitten bovendien nog eens fantastisch. Dat kan ook niet anders, gezien Sabelt onder meer levert aan Alpine, Ferrari en Maserati. Stuk voor stuk merken die bekend staan om hun combinatie van comfort en sportiviteit.

Verder heeft ook het infotainmentsysteem in vergelijking met vorig jaar een flinke upgrade gekregen. Waar het vorige nog traag en gedateerd was en waar de aanraakgevoelige knoppen niet echt vlot werkten, merken we nu een grote verbetering. Het centrale display is met een diameter van 12,9” wat groter geworden. Bovendien werkt het nu ook stuk responsiever, waardoor het meer in lijn ligt met de verwachtingen bij een sportief merk. Het Sennheiser-audiosysteem maakt het geheel af.

Wijzigingen onder de motorkap

Net zoals de VW ID.3 staat ook de Cupra Born op het MEB-platform van de Volkswagen Group. De Born VZ is net zoals de vergelijkbare ID.3 GTX de sportievere versie van hun eerdere model. Al zijn er toch nog enkele verschillen. Zo is de Volkswagen te koop in de GTX standaardversie met een vermogen van 286 pk of een Performance-variant met 326 pk. Bij Cupra hebben ze beslist om meteen voor die krachtigste versie gegaan, om de wagen volledig te benutten. De Cupra Born VZ sprint in 5,6 seconden naar 100 km/u dankzij een krachtige motor van 326 pk en 545 Nm op de achterwielen. De topsnelheid ligt op 200 km/u.

Dankzij de aangepaste vering, demping en de stuggere stabilisatorstangen ligt hij ook nog eens beter op de weg. Verder keken de Spanjaarden ook de naar het stuur- en remgedrag voor een sportiever rijervaring.

Is dit een hot hatch?

Cupra heeft er dus alles aan gedaan om van de Born VZ een echte hot hatch te maken. Vorig jaar schreven we nog dat deze EV net wat vermogen tekort kwam om echt plezier te hebben van het rijden. Dat wordt nu ruimschoots goedgemaakt met bijna 100 extra pk’s. Meteen bij het instappen ontdekken we al dat we van deze EV zullen houden. Om van het volledige vermogen te kunnen genieten moet je de Born VZ in de Cupra-stand plaatsen. De vering en demping zijn hard, maar dat past bij het karakter van de wagen. Tijdens het rijden krijg je ook veel feedback terug, waardoor je steeds het gevoel hebt veel controle te hebben. We durven dan ook al eens sneller door de bochten gaan, maar deze EV geeft geen krimp. Alles bij elkaar kunnen we dus concluderen dat Cupra er met de Born VZ echt in geslaagd is om een hot hatch op de markt te brengen.

Goede rijhulpsystemen

Naast een beter infotainmentsysteem en een sportievere rijervaring nam Cupra ook de rijhulpsystemen onder de loep. Zo is hij wat minder voorzichtiger geworden in zijn reactie op veranderingen in het verkeer. De adaptieve cruisecontrol remt hierbij minder abrupt af dan vorig jaar nog het geval was. Verder wiegt hij ook niet meer tussen de lijnen bij gebruik van de rijstrookassistentie. Bovendien zijn er ook geen ontelbare piepjes te horen die je zo vaak hoort bij de Chinese concurrenten. Alleen al daarvoor zou je al kiezen voor een EV van Europese makelij.

Aan de laadpaal

Om het extra vermogen niet te veel invloed te laten hebben op het rijbereik, verhoogt Cupra ook de capaciteit van de batterij. Netto stijgt deze nu van 77 naar 79 kWh, waardoor het rijbereik nu zelfs met 20 kilometer stijgt tot 570 kilometer. Op een koude dag loopt het verbruik al snel op naar 25 kWh / 100 km, wat overeenkomt met een rijbereik van 316 kilometer. Gelukkig is het ook één dag wat warmer (15 °C) tijdens onze week met de Cupra Born VZ waarbij we in de stad 19,7 kWh/100 km noteren en 22 kWh/100 km op de snelweg. Dat komt overeen met 400 of 360 kilometers op één lading. Snelladen kan aan maximaal 170 kW.

Conclusie

Cupra is er met de lancering van de Born VZ in geslaagd om een echte hot hatch op de markt te zetten. Daarbij houden de Spanjaarden rekening met alle facetten die de rij-ervaring kunnen beïnvloeden. Van een degelijk infotainmentsysteem, tot comfortabele kuipstoelen, deze EV heeft het allemaal. Bovendien is het extra vermogen en de snelle gasrespons echt hetgeen je nodig hebt om van een hot hatch te kunnen spreken. Alleen is er natuurlijk zijn hoge gewicht van 1.900 kg, waardoor hij niet echt past in de definitie van een compacte, lichte sportwagen.

De Cupra Born VZ is te koop vanaf 53.184,99 euro. Toegegeven, dat is veel voor een hot hatch, maar het is nu eenmaal de prijs die je tegenwoordig betaalt voor een krachtige EV. Wie de komende maanden eentje besteld, kan bovendien profiteren van de condities van het Autosalon waardoor hij al in de showroom staat voor 45.184,99 euro.

Vermogen
326 pk
Koppel
545 Nm
Batterij (netto)
79 kWh
Basisprijs
€ 53.184,99
Prijs getest model
€ 60.554,99
Bereik (WLTP)
570 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be