Tijdens de NIO Day heeft NIO meer details vrijgegeven over hun nieuwe dochtermerk: Firefly. Dit budgetmerk van de Chinese constructeur zal zich vooral richten op betaalbare “luxe-EV’s”. Veel details geven ze nog niet vrij, maar we weten wel al hoe hun eerste EV er zal uitzien en hoeveel die ongeveer moet kosten.
Foto’s © NIO
NIO kondigde de komst van hun nieuwe dochtermerk al voor tijdens de NIO Day in 2023. Met Firefly zouden betaalbare en compacte elektrische wagens gelanceerd worden, gericht op jonge gezinnen. Nu we opnieuw een jaar verder zijn, geeft het merk op de 2024 NIO Day meer inkijk in hoe dat er dan moet gaan uitzien. En wat blijkt? Met hun nieuwe submerk kijken de Chinezen vooral in de richting van Mini en Smart. Tijdens de voorstelling wordt de eerste wagen van dit nieuwe merk voorgesteld als een betaalbare luxe-EV. CEO William Li maakt meermals de vergelijking met de elektrische Mini Cooper en de Smart #1. Zo zal het eerste model van Firefly “meer mini zijn dan een smart, maar ‘smarter’ zijn dan een Mini”. Wat we daaruit moeten afleiden is ons nog even onduidelijk, wel vermoeden we dat deze EV ongeveer dezelfde afmetingen zal hebben als de Mini Cooper.
Batterijwissels
De eerste EV van Firefly heeft nog geen modelnaam gekregen. Op het eerste zicht ziet hij er uit als een herwerkte versie van de Honda E. De afmetingen en vormen komen overeen, al kiezen de Chinezen ervoor om drie ronde kop- en achterlichten te gebruiken. Verder moet hij zowel comfortabel als praktisch zijn. Zo beschik hij over een grote frunk van 92 liter en kan hij, met de achterbank plat, 1.250 liter aan bagage meezeulen. Verder moet je geen goedkoop interieur verwachten zoals dat bij andere budget-EV’s wel het geval is. Nio en Firelfy willen een compacte EV op de markt brengen, zonder in te moeten boeten aan luxe en comfort. Bovendien streven ze ernaar om een zo veilig mogelijke EV op de markt te brengen, iets waar sommige andere EV merken doorgaans minder tijd aan besteden. Voor minder dan vijf sterren op de Euro NCAP doen ze het dus niet. Tenslotte moet deze budget-EV ook kunnen wisselen van batterij bij een van de Battery Swap Stations van NIO. Om hieraan te voldoen, zal hij dus minstens over een batterij van 75 kWh (73,5 kWh netto) moeten beschikken.
In 2025 naar Europa
De eerste exemplaren van deze eerste Firefly zijn in al in pre-order te bestellen in China. Daar kost hij net geen 20.000 euro. Rekening houdend met de hoge invoerkosten voor elektrische wagens uit China, moeten we in Europa rekenen op een vanafprijs van 30.000 euro. Ook het kopen of huren van de batterij kan nog veel verschil maken. In het thuisland wordt deze eerste Firefly zelf 8.000 euro goedkoper wanneer je opteert voor ‘Battery as a Service’ en dus kunt gaan swappen. De officiële lancering van dit model staat gepland in april 2025. De Europese lancering volgt kort daarna. Of hij ook naar België komt, weten we nog zeker. De kans is er wel, gezien NIO eerder deze maand hun eerste Swap Station in ons land hebben geopend.