Het zijn drukke dagen voor het PR-team van NIO. Naast de officiële lancering van hun nieuwe dochtermerk Firefly tijdens de NIO Day, stelt het ook hun nieuwste vlaggenschip voor: de NIO ET9.
Foto’s © NIO
Helemaal nieuw is de ET8 niet. Hij werd namelijk vorig jaar al voorgesteld tijdens de NIO Day, maar wordt nu ook echt in de mark gezet. De productiemodel die we nu te zien krijgen lijkt sterk op het prototype uit 2023. Qua looks kun je hem volledig vergelijken met de kleinere ET5 en ET7, maar onderhuids is hij volledig anders. Dat laatste is nodig omdat de Chinezen willen concurreren met de Mercedes-Benz EQS en de BMW i7. Om dat te doen, hebben ze werkelijk alle registers open getrokken.
925 V-platform
De voorstelling van de nieuwe ET9 begint met een heus statement. De nieuwe NIO ET9 wordt gebouwd op het NT3-platform van NIO. Deze zagen we eerder al opduiken bij de voorstelling van de L60 van dochtermerk Onvo, maar wordt nu dus ook door NIO zelf gebruikt. Dit nieuwe platform brengt enkele knappe innovaties met zich mee. Waar de meeste EV’s op een 400 V-platform staan, en de wat meer geavanceerde op een 800 V-platform, doet de Chinese constructeur het net wat anders. Zo is de NIO ET9 gebouwd op een platform met een 925 V-architectuur, goed voor een maximaal laadvermogen van 600 kW. Dat zijn dezelfde laadvermogens die we vanaf dit jaar zullen zien tijdens de wedstrijden van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Voor de batterij moet je voorlopig rekenen op 100 kWh, goed voor een rijbereik van 650 kilometer volgens de Chinese CLTC-normen. Omgerekend naar de Europese WLTP-cyclus zou dat een bereik van ongeveer 490 kilometer betekenen.
Comfort alom
Het indrukwekkende nieuwe platform is niet het enige waar de NIO ET9 in uitblinkt. Zo introduceert het merk nu ook ‘steer by wire’. Hiermee kunnen de achterwielen meedraaien tot een hoek van 8,3 graden. Dat levert deze grote luxe-sedan een draaicirkel van slechts 10,9 meter op. Niet slecht voor een EV met een lengte van 5,33 meter. Daarnaast neemt NIO ook de ophanging onder handen. In samenwerking met de Amerikaanse start-up ClearMotion ontwikkelde het een nieuw systeem dat de luchtvering aanstuurt. Aan de hand van de vele camera’s en sensoren die deze wagen rijk is, worden “de bewegingen in de auto met 75% verminderd, vergeleken met de beste technologie die vandaag op de markt is“. Om dat te demonstreren, rijdt CEO en oprichter William Li met een champagnetoren over enkele drempels.
Naast veel comfort moet de ET9 toch ook sportief aanvoelen. Daarom voegt de constructeur twee elektromotoren toe met een gecombineerd vermogen van 700 pk. Bovendien kan het vermogen per wiel afzonderlijk geregeld worden voor meer grip en een sportiever rijgedrag in de bochten.
Luxe in overvloed
Langs binnen lijkt de ET9 sterk op de andere modellen in de ET-reeks. Zo heb je maar weinig fysieke knoppen. De wagen bedien je dan ook voornamelijk via een groot centraal infotainmentdisplay van 15,6″. Natuurlijk is Nomi, de digitale assistent, ook van de partij. Dankzij de toevoeging van artificiële intelligentie zou het vrolijke bolletje je nog beter moeten kunnen begrijpen. Langs achter zijn de verschillen veel meer uitgesproken en is het doelpubliek van de NIO ET9 duidelijk zichtbaar. Zo heeft hij slechts twee zetels op de achterbank die in verschillende standen in te stellen zijn. De passagiers kunnen hierbij genieten van zetelventilatie en -verwarming, ondersteund door een rugmassage. In de brede middenconsole zit een uitklapbaar tafeltje verwerkt en er is zelf een groot display voor de bediening van de verschillende comfortsystemen. Verder beschikt elke passagier over een beeldscherm van 14,6″ waar hij zijn favoriete serie of net een meeting op kan volgen. Ook kun je dankzij het PancoCinema pakket onderduiken in een augmented reality wereld.
Automatische piloot
Naast indrukwekkende prestaties en een ‘state of the art’ interieur zijn er nog de uitgebreide rijhulpsystemen. De NIO ET9 beschikt over de meest recentste versie van Navigate On Pilot. Deze meer geavanceerde versie van de adaptieve cruisecontrol stelt deze EV in staat om zelfstandig te navigeren tussen het verkeer. Hierbij moet hij zelfstandig kunnen laveren tussen rijstroken voor een betere doorstroming. Ook zelfstandig inhalen, met opschuiven naar links, voorbijrijden en weer opschuiven naar rechts, moet allemaal mogelijk zijn. Het gaat hier weliswaar nog maar over enkele claims, gezien de software nog in een test-fase zit. Toch is dit een indrukwekkende vooruitgang waarbij NIO zich weet te onderscheiden van de concurrentie.
Of en wanneer de NIO ET9 ook naar Europa of België komt, is vooralsnog onzeker. De lancering in China staat voor volgend jaar gepland. Om dit model ook naar Europa te brengen, moet eerst nog een zogenaamde type-goedkeuring aangevraagd worden. Eens dit rond is, kan het nog enige tijd duren voordat we deze EV ook in onze contreien op de weg zien. Als hij er al ook komt, zal hij ook al aardig wat gaan kosten. In Thuisland China zal hij aangeboden worden vanaf 86.000 euro met de huurbatterij. Hoe dan ook, als hij er komt, belooft hij een geduchte concurrent te worden voor de BMW i7 en de Mercedes-Benz EQS.