Braziliaanse fabriek BYD gesloten na vermoedens van moderne slavernij

DoorMatthias Hautekiet

26 december 2024
BYD fabriek

In Brazilië is een deel van de werf voor de nieuwe fabriek van het Chinese BYD stilgelegd. Volgens de lokale autoriteiten zouden meer dan 160 arbeiders gered zijn uit omstandigheden die alleen maar te interpreteren zijn als moderne slavernij. Zo sliepen ze in bedden zonder matras en werd ook hun loon en paspoort ingehouden.

Foto © BYD

BYD wil de komende jaren sterk groeien en wil zelfs het grootste automerk ter wereld worden. Om dat mogelijk te maken, heeft het heel wat extra productcapaciteit nodig. Daarom bouwt het in heel wat landen nu nieuwe hoogtechnologische fabrieken. De geplande fabriek in Camaçari (Bahia, Brazilië) is met een capaciteit van 150.000 wagens per jaar de grootste fabriek van BYD buiten thuisland China. Voor de productie ging ‘Build Your Dreams’ in zee met onderaannemer Jinjiang Group. De opening was voor maart 2025 voorzien, maar inspecties naar de leefomstandigheden van de arbeiders gooien nu roet in de planning.

Volgens het Braziliaanse ministerie van arbeid (MPT) zijn “163 arbeiders gered van omstandigheden die enkel te vergelijken zijn met slavernij”. MPT liet aan persagentschap Reuters weten dat alle arbeiders de Chinese nationaliteit hebben en ingehuurd werden om in Brazilië een fabriek te bouwen.

Slechte levensomstandigheden

De omstandigheden waarin deze arbeiders moesten leven en werken zijn ‘alarmerend’, volgens het ministerie. Zo moesten ze vaak ellenlange dagen werken en dat zeven dagen per week. De 163 arbeiders werden ondergebracht op vier verschillende locaties rondom de werf. Op één locatie waren er 31 werknemers aanwezig die sliepen in bedden zonder matrassen en slechts één toilet ter beschikking hadden. Hierdoor moesten ze al “om 4 uur opstaan, zodat ze om 5u30 aan hun werkdag te kunnen beginnen”, aldus de Braziliaanse overheid. Op een andere locatie hadden sommige bedden enkel een dikke bekleding van slechts drie centimeter dik, terwijl anderen zelfs niets hadden. Ook over de hygiëne op de werf zijn er heel wat opmerkingen. Zo zijn er slechts zes chemische toiletten voor 600 werknemers, dit in een betreurenswaardig slechte staat.

Moderne slavernij en dwangarbeid

“Naast verschrikkelijke leef- en werkomstandigheden, is er ook nog sprake van dwangarbeid”, aldus het MPT. Zo moeten arbeiders een waarborg betalen en werd er 60 procent van hun loon ingehouden. Daarnaast warden de voorwaarden om hun contract te beëindigen buitensporig en moest ze zelf hun paspoort afgeven. Wie de onmenselijke omstandigheden niet langer aankon en dus voor het einde van het contract opstapte, moest alles wat hij had opgebouwd opnieuw afgeven. Ze verloren hun waarborg en de ingehouden bedragen op hun loon. Het retourticket naar China moesten de arbeiders zelf bekostigen en ook het heenticket werd hen aangerekend. Het MPT maakt nog gewag van één werknemer die een arbeidsongeval had nadat hij 25 dagen zonder rust had gewerkt. “Volledig te wijten aan de lange werktijden en de slechte leefomstandigheden”, bericht het ministerie. Een andere werknemer liep een oogletsel op, maar kreeg daarvoor nooit de juiste medische zorg.

Het ministerie voor arbeid heeft aan BYD en Jinjian laten weten dat de arbeiders niet meer aan de slag kunnen en dat hun arbeidsovereenkomst wordt beëindigd. Verder worden de accommodaties en de bouwwerf stilgelegd totdat BYD kan aantonen dat alles conform de lokale wetgeving is.

BYD heeft ondertussen al een verklaring afgelegd bij persagentschap Bloomberg waarin het meld alle banden met de Jinjiang Group verbroken te hebben. “BYD Auto do Brasil herhaalt haar belofte om de Braziliaanse wetgeving volledig na te leven, vooral met betrekking tot de bescherming van de rechten van werknemers en de menselijke waardigheid”, aldus Alexandre Baldy, senior vice president van BYD Brasil. Jinjiang heeft ondertussen via het Chinese socialmediakanaal Weibo verklaart dat de beschuldigingen volledig onterecht zijn. Volgens hen “proberen andere landen en sommige Chinese media opzettelijk de banden tussen Brazilië en China te verbreken”.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be