Onderweg met de Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS

DoorRedactie

29 december 2024
Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS

Riese & Müller is een gevestigde waarde onder de e-bike rijders. De fietsenbouwer maakt al sinds 1995 fietsen, eerst voor de Duitse markt, maar sinds enkele jaren probeert het ook de rest van Europa te veroveren. Enkele van hun e-bikes, waaronder de Supercharger, zijn zowel als een gewone elektrische fiets of als een speedpedelec te koop. Wij vonden het tijd uit te zoeken of een “omgebouwde” e-bike wel een echte speedpedelec is.

Aan het uiterlijk zijn er maar weinig zaken die duidelijk maken dat de Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS. Hij lijkt eerder op een mountainbike met een nummerplaatje dan op de klassieke speedpedelec die je vaker op de weg ziet. Deze pedelec onderscheidt zich dan ook van de concurrentie door zijn robuuste look en sportief uitziende vering. Qua kleur krijg je de keuze tussen Silver Matt (zoals ons testmodel) en Curry Matt (geel). Het aluminium frame met matte lak contrasteert hierbij mooi met de diverse zwarte elementen van de spatborden, de bagagedrager en de twee batterijen. Er zijn wel twee jammerlijke zaken aan het design. Zo opteert Riese & Müller ervoor om de kabels niet in de stuurbuis in te werken, maar deze aan het stuur vast te snoeren. Dit geeft toch een minder afgewerkte indruk. Daarnaast is ook het display afneembaar, waardoor je hier telkens aan moet denken wanneer je je speedpedelec ergens parkeert.

Bosch Performance Line Speed

Voor de ontwikkeling van al haar modellen werkt Riese & Müller samen met Bosch. Het display, de motor en de batterijen maken dus allemaal deel uit van het Bosch-ecosysteem. Dat zorgt ervoor dat alles naadloos op elkaar is afgestemd. De Bosch Performance Line Speed motor levert een nominaal vermogen van 250 W en een piekvermogen tot 600 W (bij 70 rpm). Het koppel ligt op 85 Nm. Tijdens het fietsen, merk je dat speedpedelecs eigenlijk niet tot de corebusiness van Bosch behoren. De motor is krachtig genoeg voor een gewone e-bike, maar is niet geschikt om comfortabel 45 km/u te rijden. De maximumsnelheid ligt dus eerder rond de 30 km/u. De motor reageert echter heel goed op de noden van de rijder en dat maakt veel goed. Door zijn locatie laag en gecentreerd op het frame heeft hij ook een betrouwbaar rijgevoel af.

Door zijn sportieve vorm, goede vering en de Schwalbe all-terrain-banden is hij ook zeer geschikt voor gebruik als e-MTB. Dan vormt de minder krachtige motor zelden een probleem. Een snelheid van 45 km/u in de modder is iets wat maar weinig rijders ambieert.

Rohloff-transmissie

De motor van de Supercharger wordt bijgestaan door de Rohloff E14 electronic shifter. Beide zijn aan elkaar verboden met de onderhoudsarme Gates drive belt CDX. De systemen spelen naadloos op elkaar in, en is bovendien snel schoon te maken na een rit in de bossen. Wel moet je erbij nemen dat deze speedpedelec best luidt is. Ondanks de riemaandrijving, klinkt het alsof je met een ketting rondrijdt. Het versnellingsapparaat klinkt zoals een sportwagen die in toeren klimt. Er zit ook een kleine vertraging op het op- en afschakelen, waardoor je dus even geduld moet hebben bij het optrekken. Wel is het erg handig dat deze automatisch terugschakelt naar een lagere versnelling bij het afremmen. Afremmen gaat bovendien erg vlot met de high-end Magura MT4 schijfremmen.

Bosch Nyon display

Riese & Müller laat je bij de bestelling van je nieuwe Supercharger kiezen tussen drie verschillende types voor het display. Standaard is de e-bike met het Bosch Intuvia display uitgerust. Dit is al een ouder systeem van Bosch en geeft vooral de essentiële waarden aan: de laadtoestand van de accu, de actieradius, de dagkilometerstand, de totale kilometerstand, de rijtijd, het actuele motorvermogen, de tijd, de snelheid en de gemiddelde snelheid. Daarnaast is er optioneel nog het Kiox display. Deze beschikt over diverse trainingsmodi en een perfecte hantering met opvallende drukpunten op de besturingseenheid. Via bluetooth kan er een hartslagmonitor aan gekoppeld worden. Het krasbestendige Gorilla Glas maakt de kleine Kiox uitermate robuust. Wel biedt de eerlijkheid ons te melden dat deze eigenlijk veel te klein toont op het stuur.

Tenslotte is er ook nog het geavanceerdere Cockpit met Nyon-display. Deze optie kost net geen 305 euro, maar is elke euro meer dan waard. Het touch-display werkt op een intuïtieve manier en de gebruikersinterface kan volledig aangepast worden naar eigen wens. Daarnaast beschik je hier over een volledig geïntegreerde navigatie. Tijdens het rijden kun je via de knoppen op het stuur eenvoudig wisselen tussen de verschillende standen: Eco, Tour, Sport en Turbo.

Fietservaring

Zoals we hierboven al kort aanhaalden, zit de Riese & Müller met de Supercharger GT Rohloff HS ergens in niemandsland tussen een gewone e-bike en een speedpedelec. En dat is misschien wel zijn sterkste punt. Deze fiets koop je niet zozeer om tegen 45 kilometer per uur zonder een druppeltje zweet je woon-werkverkeer op een groene manier af te leggen. Hij is eerder ontworpen voor de sportieve fietser die graag wat sneller wil dan de 25 km/u op een gewone e-bike. Zeker met de GX-versie, die de Schwalbe all-terrain-banden toevoegt, is deze snelle fiets de perfecte metgezel voor een stevige fietstocht in de bossen. Via het display of via de Bosch eBike Connect app kun je de startversnelling instellen. Door deze handige feature start je altijd meteen vanuit de juiste versnelling aan de verkeerslichten. Het opschakelen mocht toch nog wat soepeler gaan voor ons. De eerste meters bij het vertrekken zijn eerder wat klungelig omdat de motor meteen veel kracht geeft, maar het schakelapparaat niet altijd kan volgen.

Deze Riese & Müller speedpedelec is met een gewicht van iets meer dan 32 kg aan de hogere kant, maar daar valt maar weinig van te merken tijdens het rijden. Hij stuurt ongelofelijk scherp waarbij je met veel vertrouwen een bocht ingaat. Zelf een dikke laag modder in het bos is geen probleem voor deze fiets.

Tot 180 kilometer rijbereik

De Riese & Müller Supercharger GT HS wordt standaard gevoed door twee batterijen, samen goed voor 1.000 Wh. Daarnaast is er ook, zoals op onze testfiets, de versie met twee grotere batterijen die samen 1.250 Wh leveren. Beiden batterijen zijn uitneembaar en het duurt zo’n zeven uur om deze volledig op te laden. Het rijbereik ligt volgens Bosch zelf op zo’n 120 kilometer in de Turbo stand. Dit op een vlakke weg zonder veel wind. Zelf halen wij 90 kilometer uit de batterij bij een gemiddelde snelheid van 35 km/u. In de eco-stand zijn de verschillen groter, met 240 km volgens Bosch en 180 km in werkelijkheid.

Conclusie

De Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS is een degelijke speedpedelec voor de sportieve rijder die niet vies is van een streepje modder. Wel moet je er, door de Bosch aandrijving, rekening mee houden dat moeiteloos 45 km/u fietsen er niet meteen inzit. De Supercharger is dus echt ontworpen met een specifiek doelpubliek in het hoofd. Wij zijn alvast van deze fiets, zolang we op de onverharde paden in het bos fietsen. Op de weg, waar je vaker richting de 45 km/u wil trekken, merken we dat hij wat minder ons ding is.

Wie zelf een Riese & Müller Supercharger kan daarvoor terecht in heel wat lokale fietsenhandelaars. Voor de gewone e-bike met ketting en 11-traps Shimano-versnelling tel je minstens 5.309 euro neer. De HS-versie kost hier 520 euro meer. Daarnaast is er ook nog de variant met de Enviolo 380 traploze versnelling en riem voor 5.619 euro (e-bike) of 6.139 euro (HS). Het duurste model, die met de 18-traps Rohloff naafversnelling kost minstens 7.039 euro voor de e-bike en 7.389 euro voor de speedpedelec.

Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS

EV-olution

Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS
De Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS is de krachtigere speedpedelec versie van een succesmodel van Ries & Müller. Een combinatie van de Bosch Performance Line Speed motor en het 14-traps versnellingsapparaat van Rohloff moeten hier voor een comfortabele rit zorgen.
Batterij / bereik
Connectiviteit
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteitsverhouding
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De Riese & Müller Supercharger GT Rohloff HS zit ergens tussen een gewone e-bike en een speedpedelec in en dat is net zijn kracht. Hij is de ideale fiets voor wie graag wat sneller wil fietsen, maar daarbij ook nog moeite wil doen. Bovendien is hij ook perfect geschikt voor een tocht doorheen de modderige bossen.

4

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be