In 2019 zijn er bijna 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken gezet in Nederland. Het overgrote deel daarvan ging naar leasingcontracten. Vijf jaar later lopen deze contracten af, waardoor de tweedehandsmarkt nu overspoeld wordt met ex-leasing wagens. Hierdoor vind je nu al een Tesla Model 3 vanaf 14.000 euro.
De Tesla Model 3 uit 2019 is een uitstekende keuze voor een tweedehands elektrische wagen. Door de vele software-updates doorheen de jaren verschillen de 2019 modellen maar weinig van de nieuw geleverde exemplaren anno 2024. In deze gids lees je waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands Model 3 en hoe je een weloverwogen keuze kunt maken. Daarnaast vind je onderaan ook enkele praktische tips voor het gebruik van de app en het Supercharger-netwerk terug.
Versies Tesla Model 3 (2019)
Wie in 2019 een Tesla Model 3 kocht of leasde, had de keuze tussen vier verschillende varianten: Standard Range, Long Range AWD, Long Range RWD en Performance. Met 58 procent van de ingeschreven exemplaren in Nederland was de Long Range AWD-variant veruit de populairste. Deze combineert de grootste batterij van 75 kWh (bruto) met twee motoren die samen 441 pk leveren. Volgens de WLTP-norm kom je 560 kilometer ver op één lading. Daarna volgt de Tesla Model 3 Standard Range met 32 procent. Deze beschikt over een enkele motor van 325 pk op de achteras gekoppeld aan een batterij van 53 kWh, goed voor 409 kilometer rijplezier.
Tesla bracht in 2019 ook een Peformance-versie uit van de Model 3 met 513 pk. Met de grotere batterij van 75 kWh kom je ongeveer 530 kilometer ver. Tenslotte is er ook de nog de Long Range RWD, maar met slechts 2 procent van de verkochte exemplaren in Nederland is deze versie moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Deze beschikt over de grotere batterij, gekoppeld aan een elektromotor van 325 pk op de achteras. Het rijbereik ligt hier op 600 kilometer.
Ook qua kleurgebruik zijn er enkele interessante statistieken. Zo is het overgrote deel van de Tesla Model 3’s in 2019 geleverd in het zwart (33%) of wit (25%). Het derde populairste kleur is grijs met een aandeel van 23 procent. Wie liever wat meer kleur wil in zijn leven heeft met 14 procent ook nog veel kans op een Blauwe Tesla. Tenslotte is er nog het herkenbare Tesla-rood, maar met slechts vijf procent van alle geleverde Model 3’s in 2019 zijn deze vaak net iets duurder.
Voor Tesla’s uit Nederland bestaan er twee handige website om jouw nieuwe tweedehandswagen te vinden: www.gaspedaal.nl en www.autoscout24.nl.
Batterijconditie en degradatie
De batterij is vaak de grootste zorg bij aankoop van een tweedehands EV. Deze van een Tesla Model 3 behoudt over het algemeen een uitstekende conditie, zelfs na jarenlang gebruik. Uit data die de constructeur zelf vrijgeeft, blijkt dat de batterij na 320.000 kilometer gemiddeld slechts 15% aan capaciteit heeft verloren. De meeste degradatie treedt echter op tijdens de eerste 50.000 kilometer. Daarna maakt de kilometerstand eigenlijk maar weinig meer uit. Of je nu een Tesla met 100.000 of 200.000 kilometer op de teller koopt, de degradatie zal dus maar weinig verschillen.
Het is belangrijk om goed met de batterij om te gaan om de levensduur te maximaliseren. Vermijd veelvuldig gebruik van snelladen en probeer het laadniveau zoveel mogelijk tussen 10% en 80% te houden. Als je de staat van de batterij nauwkeuriger wilt controleren, kun je overwegen een batterijtest uit te laten voeren, bijvoorbeeld via Dekra.
Het model uit 2019 werd op de markt gebracht met twee verschillende batterijen. Je kunt bij je tweedehands Tesla Model 3 (bouwjaar 2019) kiezen tussen de Standard Range met een batterij van 53 kWh (49 kWh bruikbaar) of de Long Range met een batterij van 75 kWh (73,5 kWh bruikbaar). Rekening houdend met de degradatie, wil dat zeggen dat je in het slechtste geval nog over 42 kWh en 62 kWh aan bruikbare capaciteit beschikt.
Tesla biedt tot 8 jaar, of 160.000 KM bij de SR+ en 192.000 KM bij de LR, (wat eerst komt) garantie aan op de batterij en de elektromotor. Indien je batterij binnen die periode onder de 70% degradatie zakt, zal Tesla deze kosteloos vervangen.
Opties en accessoires
Elke Tesla Model 3 die na april 2019 is gebouwd, is standaard uitgerust met het Autopilot-systeem. Dit systeem biedt functies zoals Traffic-Aware Cruise Control, waarmee de snelheid automatisch wordt aangepast aan het verkeer, en Automatisch Sturen, dat de auto binnen de rijstrook houdt zolang er duidelijke markeringen op de weg aanwezig zijn (tot 70 km/u). De wagen bedien je via een 15”-groot centraal display. Met het premium-connectivity abonnement (€ 9,99 per maand) kun je hier ook spelletjes spelen of Netflix kijken tijdens het laden. Deze voegt ook nog eens live verkeersweergave, radarcontroles (flitspalen en trajectcontroles) en sinds kort ook een buienradar toe aan de ingebouwde navigatie. Verder geniet je vooraan standaard van zetelverwarming en elektrisch verstelbare zetels met geheugenfunctie. Achteraan zijn de zetels uitgerust reeds voorzien van zetelverwarming, maar deze is niet altijd actief. Alsje deze wenst te activeren, kost je dat eenmalig 200 euro.
Voor wie nog meer functionaliteit wenst, zijn er optionele pakketten beschikbaar. Het Enhanced Autopilot (EAP)-pakket voegt functies toe zoals Auto Lane Change, waarmee de auto automatisch van rijstrook kan wisselen wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt. Ook biedt dit pakket automatisch inparkeren en de mogelijkheid om de auto via Smart Summon naar je toe te laten rijden op een parkeerterrein. Dit kost 3.800 euro en is aan te kopen in de app. Het Full Self-Driving Capability (FSD)-pakket bouwt voort op deze functies en voegt onder andere verkeerslicht- en stopbordherkenning toe. Houd er rekening mee dat sommige van deze functies in Europa beperkt zijn vanwege regelgeving. Deze optie kost 7.500 euro en is opnieuw aan te schaffen via de app.
Een warmtepomp, matrix-koplampen, stuurverwarming of een draadloze oplader voor je smartphone zijn niet te verkrijgen geweest op deze modellen. Dus die vraag kun je de verkoper al besparen.
Technische controlepunten
Voordat je overgaat tot aankoop, is het belangrijk om een grondige controle van de wagen uit te voeren. Controleer of er openstaande terugroepacties zijn via de RDW (Nederland) of de Tesla website aan de hand van het chassisnummer. Vraag de verkoper naar onderhoudshistorie en of er bekende gebreken zijn. Veel leasingmaatschappijen leveren dit rechtstreeks uit hun database af aan de tweedehandsverkoper. Het is ook verstandig te informeren of de draagarmen en de bekabeling van camera in de koffer al zijn vervangen, omdat dit bekende zwakke punten zijn. Zijn ze nog niet vervangen, dan moet je rekenen op zo’n 300 à 400 euro per draagarm. Op zich geen al te grote kost dus, maar wel nodig. Laat deze ingreep zeker uitvoeren, om meer problemen te voorkomen. Bekijk ook zeker even het service-menu op het infotainmentsysteem voor openstaande foutmeldingen en of er een onderhoud nodig is.
Bij het exterieur is het essentieel om de lak te inspecteren, vooral bij zwarte modellen, aangezien deze gevoeliger zijn voor imperfecties. Controleer ook de velgen op schade en inspecteer de banden, inclusief de binnenkant van het profiel, om te zien of de uitlijning correct is. Let op roestvorming op de remschijven, aangezien deze weinig worden gebruikt bij een elektrische auto. Controleer daarnaast het panoramadak op scheuren en de achterlichten op vocht of condens. Bij de achterruitverwarming is het belangrijk om te kijken of er geen defecten of scheuren zijn, omdat vervanging van de achterruit prijzig kan zijn.
Binnenin de auto moet je letten op de algemene staat van het interieur, zoals het stuur, en controleren of er geen waterschade in de kofferbak aanwezig is. Zorg er ook voor dat de laadkabel en de zogenaamde ‘granny lader’ aanwezig zijn. Deze accessoires zijn essentieel voor het opladen van de auto.
Voor de elektronica is het belangrijk om alle verlichting, zowel binnen als buiten, te testen. Controleer ook de batterijstatus via het aanraakscherm en kijk in het servicemenu of er foutcodes zijn geregistreerd. Dit kan een indicatie geven van eventuele problemen die in het recente verleden zijn opgetreden.
Tijdens de proefrit
Een proefrit is cruciaal om te beoordelen hoe de auto aanvoelt en of er geen verborgen gebreken zijn. Test de verwarming, zetelverwarming en airconditioning om te kijken of alles goed functioneert. Luister tijdens het rijden goed naar eventuele geluiden van de stuurkolom of draagarmen, omdat deze soms kunnen kraken. Bij snelheden boven de 100 km/u is het verstandig te letten op eventuele knarsende geluiden van het panoramadak. Probeer tijdens de proefrit ook een Supercharger te gebruiken om te controleren of het voorverwarmen van de batterij correct werkt. Als er problemen zijn met bijvoorbeeld de superbottle (systeem dat de temperatuur van de batterij, de motoren, elektronica en het interieur regelt), verschijnt er vaak een foutmelding op het dashboard. Als er defecten zijn met die laatste kun je de wagen beter laten voor wat het is. Dit stuk vervangen kan je duur komen te staan.
Supercharger is vaak niet mogelijk tijdens een proefrit, omdat er geen betaalmethode gekoppeld is. Wel kun je testen of de batterij begint met voorverwarmen.
Checklist bij aankoop
Bij het kopen van een tweedehands Tesla Model 3 is het belangrijk om een duidelijke checklist te volgen. Vraag altijd naar de onderhoudshistorie en informeer naar bekende gebreken. De historie geeft vaak een beeld op het de leaserijder met zijn wagen om ging. Controleer of openstaande terugroepacties zijn afgehandeld. Inspecteer het exterieur grondig, inclusief de lak, velgen, banden, remschijven en het panoramadak. Binnenin moet je letten op de staat van het interieur en de aanwezigheid van accessoires zoals laadkabels en thuislader.
Bij de elektronica moet je testen of alle verlichting werkt en of er geen foutcodes in het servicemenu staan. Tijdens de proefrit moet je letten op het rijcomfort, mogelijke geluiden en de prestaties van de verwarming en airco. Controleer ook of het laadproces goed verloopt bij een Supercharger.
Met deze uitgebreide gids en checklist ben je goed voorbereid om een betrouwbare tweedehands Tesla Model 3 aan te schaffen. Zo kun je genieten van jarenlang elektrisch rijplezier zonder onaangename verrassingen.
Controles vooraf
- Check of er terugroepacties open staan via de website van Tesla aan de hand van het chassisnummer (bekabeling achteruitrijcamera staat vaak nog open)
Vragen aan de verkoper
- Onderhoudshistoriek
- Bekende gebreken? (Meldingsplicht commerciële verkoper)
- Draagarmen vervangen? (kosten vervangen is +/- 300-400 euro per draagarm)
- Bekabeling camera koffer vervangen? (Onderhoudshistoriek of geen open terugroepactie)
- 12 volt batterij vervangen? Eventueel door een lithium-ion batterij.
Controles
- Controleer de lak kwaliteit (vooral bij zwart) en mogelijke krassen
- Controleer de velgen op schades
- Controleer de binnenkant van de banden op profiel (uitlijning)
- Controleer de remschijven op roest, deze worden weinig gebruikt
- Controleer op scheuren in het glazen panorama dak
- Controleer achterlichten op vocht/condens
- Controleer de achterruit verwarming op onderbrekingen, doorgebrande delen en mogelijke scheuren in het glas. (Kosten vervanging achterruit +/- 858 euro)
- Controleer op waterschade in de koffer, dit kan duiden op slechte rubbers bij de koffer
- Controleer of het leer van het stuurwiel nog netjes is en goed vast zit
- Algemene controle binnenkant van de auto
- Controleer of de laadkabel aanwezig is
- Controleer of de thuislader aanwezig is
- Controleer in het servicemenu op foutcodes (uit het recente verleden)
- Controleer of de nummerplaat-verlichting werkt
- Controleer alle verlichting binnen en buiten op werking
- Controleer of de koplampen niet te veel omhoog schijnen. (Je kunt ze in het schermmenu zelf kalibreren.)
Proefrit
- Navigeer naar een supercharger om te kijken of het voorverwarmen van de batterij goed gaat. Bij een probleem met bijv. de superbottle krijg je een foutmelding (laden bij Tesla zal nog niet mogelijk zijn zonder account).
- Panoramisch dak kan krakenende geluiden maken bij snelheden boven de 100 km/h
- Controleer op piepjes en kraakjes uit het stuurhuis
- Controleer de verwarming in de auto
- Controleer de zetelverwarming
- Controleer de werking van de airco
- Let op eventueel geluid van de voorste draagarmen
- Sentry en dashcam geschiedenis controleren (neem een USB-stick van minstens 64 GB mee tijdens de proefrit)
Importeren naar België (binnen de EU)
Gezien de voordeligste Tesla’s Model 3’s in Nederland te koop staan, zijn er enkele extra stappen te doorlopen voordat je deze kunt laten keuren en inschrijven. Let op! Je kunt dit pas uitvoeren een dag nadat de wagen is aangemeld voor export door de handelaar. Als eerste moet je je nieuwe EV aanmelden bij de douane. Hiervoor moet je via MyMinfin een zogenaamde E705 invullen. Hier geef je dan enkele gegevens in zoals deze staan op het buitenlandse inschrijvingsbewijs. Zodra je de bevestiging ontvangen hebt van de douane, kun je 24 uur later starten met het aanmelden bij de DIV-databank door middel van een preregistratie. Je kunt dit zowel bij een lokaal DIV-kantoor doen, of via de website van DIV. Bij de preregistratie dien je alle gegevens van het buitenlandse inschrijvingsbewijs in te geven.
Na bevestiging van deze stap kun je nog eens 24 uur later naar het keuringscentrum gaan om de wagen aan te bieden voor een “tweedehandskeuring”. Hierbij leg je het buitenlandse inschrijvingsbewijs voor. Na afloop ontvang je een formulier voor de aanvraag tot inschrijving waarmee je naar de verzekering trekt. Zij kunnen de wagen dan verzekeren en inschrijven.
Praktische tips
Tesla App
Nu je nieuwe wagen is ingeschreven, is het tijd om hen echt te gaan gebruiken. Het eerste wat je moet doen, is de Tesla-app op je smartphone installeren. Hierbij zal je ook je Model 3 aan je account moeten koppelen. Gezien het hier over een tweedehandsvoertuig gaat, moet de vorige eigenaar deze verwijderd hebben uit zijn account. Nadien kun je via de Tesla-app het voertuig toevoegen. Hierbij heb je ook een scan van je identiteitskaart en het inschrijvingsbewijs nodig. Eens dit in orde is, kun je de app echt voor alles gaan gebruiken. Zo fungeert je smartphone ook als sleutel. De kredietkaart-achtige sleutelkaart kun je dus in je portefeuille laten zitten. Vanop afstand kun je de wagen openen, sluiten, de laadpoort openen en zelfs starten.
Geen zin om ‘s morgens in een koude wagen in te stappen of om de ruit van zijn ijslaagje te ontdoen? Geen probleem, je kunt via de app al de ruiten ontdooien en de wagen klimatiseren. Het is ook aan te raden om dit bij koude weersomstandigheden te doen, terwijl de wagen is ingeplugd. Dit om het bereik van de wagen te optimaliseren. Voor een verre trip kun je via de app je route, inclusief laadstops bij het uitgebreide Supercharger-netwerk, inplannen en deze naar de wagen sturen.
Snelladen bij het Supercharger-netwerk
Om te kunnen laden bij een van de snelladers van het Tesla Supercharger-netwerk moet je, in tegenstelling tot de EV-rijders met een ander merk, geen abonnement afsluiten. Het volstaat om je rekeningnummer (via SEPA) of je kredietkaart toe te voegen in de app. Ook de toevoeging van een laadpas is mogelijk, al is die keuze vooral bedoeld voor wie een laadpas van het werk kan gebruiken. Het is aan te raden om altijd de navigatie op te zetten naar de Supercharger zodat de wagen de batterij kan voorverwarmen. Houd er rekening mee dat dit al snel een half uur kan duren in koude weersomstandigheden. Eenmaal aangekomen volstaat het om de wagen in te pluggen. Een pasje of de app scannen is niet nodig.
Na afloop van de laadbeurt wordt het geld meteen afgeschreven van je gekoppelde betaalmethode. In de app krijg je ook een handig overzicht te zien van alle laadbeurten en wat hun kost was. Voor laadbeurten thuis krijg je een geschatte kostprijs te zien.
In de showroom ga je bij vele wagens de volgende foutmelding tegenkomen: Betaald opl. niet mogelijk – contr. onbetaald saldo. Dit betekent dat er geen account of betaalmethode gekoppeld is aan de wagen. Superchargen is dus niet mogelijk tot er een betaalmethode toegevoegd wordt.
Prijs Supercharger
Tesla is een van de goedkoopste aanbieders van snelladen zonder dat je daar een abonnement voor nodig hebt. Als Tesla-eigenaar betaal je in België tijdens de daluren slechts € 0,36 per kWh. Tijdens de piekuren van 16 tot 20 uur of tijdens uitzonderlijk drukte betaal je € 0,40. Hierdoor kost een laadbeurt van 10 naar 80 procent tussen de 13 en 15 euro voor de Standard Range batterij of 18 tot 20 euro voor de Long Range versie.
Onderhoud
Een van de grote voordelen van een elektrische wagen is dat hij maar weinig onderhoud vergt. Het is dus niet nodig om elk jaar of om de zoveel kilometer naar de garage te trekken. Tesla geeft op haar website de volgende intervallen mee:
- Interieurfilter: om de 2 jaar vervangen
- Remvloeistof: om de 4 jaar laten controleren
De interieurfilter is door wie een klein beetje handig is, zelf te vervangen. Je vindt hiervoor een uitgebreide handleiding terug op de website van Tesla. Uiteraard kun je ook een service-afspraak inboeken via de Tesla-app, maar wacht daarvoor niet tot het laatste moment. Door de populariteit van het merk in ons land kan het enige tijd duren voordat je een afspraak beet hebt. Verder volstaat het om regelmatig de camera’s te reinigen, zodat alle rijhulpsystemen goed blijven werken.