Aankoopgids: Tweedehands Tesla Model 3 (2019)

DoorRedactie

30 december 2024
Tesla Model 3 Standard+ RWD (2019)

In 2019 zijn er bijna 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken gezet in Nederland. Het overgrote deel daarvan ging naar leasingcontracten. Vijf jaar later lopen deze contracten af, waardoor de tweedehandsmarkt nu overspoeld wordt met ex-leasing wagens. Hierdoor vind je nu al een Tesla Model 3 vanaf 14.000 euro.

De Tesla Model 3 uit 2019 is een uitstekende keuze voor een tweedehands elektrische wagen. Door de vele software-updates doorheen de jaren verschillen de 2019 modellen maar weinig van de nieuw geleverde exemplaren anno 2024. In deze gids lees je waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands Model 3 en hoe je een weloverwogen keuze kunt maken. Daarnaast vind je onderaan ook enkele praktische tips voor het gebruik van de app en het Supercharger-netwerk terug.

Versies Tesla Model 3 (2019)

Wie in 2019 een Tesla Model 3 kocht of leasde, had de keuze tussen vier verschillende varianten: Standard Range, Long Range AWD, Long Range RWD en Performance. Met 58 procent van de ingeschreven exemplaren in Nederland was de Long Range AWD-variant veruit de populairste. Deze combineert de grootste batterij van 75 kWh (bruto) met twee motoren die samen 441 pk leveren. Volgens de WLTP-norm kom je 560 kilometer ver op één lading. Daarna volgt de Tesla Model 3 Standard Range met 32 procent. Deze beschikt over een enkele motor van 325 pk op de achteras gekoppeld aan een batterij van 53 kWh, goed voor 409 kilometer rijplezier.

Tesla bracht in 2019 ook een Peformance-versie uit van de Model 3 met 513 pk. Met de grotere batterij van 75 kWh kom je ongeveer 530 kilometer ver. Tenslotte is er ook de nog de Long Range RWD, maar met slechts 2 procent van de verkochte exemplaren in Nederland is deze versie moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Deze beschikt over de grotere batterij, gekoppeld aan een elektromotor van 325 pk op de achteras. Het rijbereik ligt hier op 600 kilometer.

Ook qua kleurgebruik zijn er enkele interessante statistieken. Zo is het overgrote deel van de Tesla Model 3’s in 2019 geleverd in het zwart (33%) of wit (25%). Het derde populairste kleur is grijs met een aandeel van 23 procent. Wie liever wat meer kleur wil in zijn leven heeft met 14 procent ook nog veel kans op een Blauwe Tesla. Tenslotte is er nog het herkenbare Tesla-rood, maar met slechts vijf procent van alle geleverde Model 3’s in 2019 zijn deze vaak net iets duurder.

Voor Tesla’s uit Nederland bestaan er twee handige website om jouw nieuwe tweedehandswagen te vinden: www.gaspedaal.nl en www.autoscout24.nl.

Batterijconditie en degradatie

De batterij is vaak de grootste zorg bij aankoop van een tweedehands EV.  Deze van een Tesla Model 3 behoudt over het algemeen een uitstekende conditie, zelfs na jarenlang gebruik. Uit data die de constructeur zelf vrijgeeft, blijkt dat de batterij na 320.000 kilometer gemiddeld slechts 15% aan capaciteit heeft verloren. De meeste degradatie treedt echter op tijdens de eerste 50.000 kilometer. Daarna maakt de kilometerstand eigenlijk maar weinig meer uit. Of je nu een Tesla met 100.000 of 200.000 kilometer op de teller koopt, de degradatie zal dus maar weinig verschillen.

Batterijdegradatie Tesla Model 3 na 200.000 kilometer © Tesla
Batterijdegradatie Tesla Model 3 na 200.000 kilometer © Tesla

Het is belangrijk om goed met de batterij om te gaan om de levensduur te maximaliseren. Vermijd veelvuldig gebruik van snelladen en probeer het laadniveau zoveel mogelijk tussen 10% en 80% te houden. Als je de staat van de batterij nauwkeuriger wilt controleren, kun je overwegen een batterijtest uit te laten voeren, bijvoorbeeld via Dekra.

Het model uit 2019 werd op de markt gebracht met twee verschillende batterijen. Je kunt bij je tweedehands Tesla Model 3 (bouwjaar 2019) kiezen tussen de Standard Range met een batterij van 53 kWh (49 kWh bruikbaar) of de Long Range met een batterij van 75 kWh (73,5 kWh bruikbaar). Rekening houdend met de degradatie, wil dat zeggen dat je in het slechtste geval nog over 42 kWh en 62 kWh aan bruikbare capaciteit beschikt.

Tesla biedt tot 8 jaar, of 160.000 KM bij de SR+ en 192.000 KM bij de LR, (wat eerst komt) garantie aan op de batterij en de elektromotor. Indien je batterij binnen die periode onder de 70% degradatie zakt, zal Tesla deze kosteloos vervangen.

Opties en accessoires

Elke Tesla Model 3 die na april 2019 is gebouwd, is standaard uitgerust met het Autopilot-systeem. Dit systeem biedt functies zoals Traffic-Aware Cruise Control, waarmee de snelheid automatisch wordt aangepast aan het verkeer, en Automatisch Sturen, dat de auto binnen de rijstrook houdt zolang er duidelijke markeringen op de weg aanwezig zijn (tot 70 km/u). De wagen bedien je via een 15”-groot centraal display. Met het premium-connectivity abonnement (€ 9,99 per maand) kun je hier ook spelletjes spelen of Netflix kijken tijdens het laden. Deze voegt ook nog eens live verkeersweergave, radarcontroles (flitspalen en trajectcontroles) en sinds kort ook een buienradar toe aan de ingebouwde navigatie. Verder geniet je vooraan standaard van zetelverwarming en elektrisch verstelbare zetels met geheugenfunctie. Achteraan zijn de zetels uitgerust reeds voorzien van zetelverwarming, maar deze is niet altijd actief. Alsje deze wenst te activeren, kost je dat eenmalig 200 euro.

Voor wie nog meer functionaliteit wenst, zijn er optionele pakketten beschikbaar. Het Enhanced Autopilot (EAP)-pakket voegt functies toe zoals Auto Lane Change, waarmee de auto automatisch van rijstrook kan wisselen wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt. Ook biedt dit pakket automatisch inparkeren en de mogelijkheid om de auto via Smart Summon naar je toe te laten rijden op een parkeerterrein. Dit kost 3.800 euro en is aan te kopen in de app. Het Full Self-Driving Capability (FSD)-pakket bouwt voort op deze functies en voegt onder andere verkeerslicht- en stopbordherkenning toe. Houd er rekening mee dat sommige van deze functies in Europa beperkt zijn vanwege regelgeving. Deze optie kost 7.500 euro en is opnieuw aan te schaffen via de app.

Een warmtepomp, matrix-koplampen, stuurverwarming of een draadloze oplader voor je smartphone zijn niet te verkrijgen geweest op deze modellen. Dus die vraag kun je de verkoper al besparen.

Tesla Model 3 Standard+ RWD (2019)

Technische controlepunten

Voordat je overgaat tot aankoop, is het belangrijk om een grondige controle van de wagen uit te voeren. Controleer of er openstaande terugroepacties zijn via de RDW (Nederland) of de Tesla website aan de hand van het chassisnummer. Vraag de verkoper naar onderhoudshistorie en of er bekende gebreken zijn. Veel leasingmaatschappijen leveren dit rechtstreeks uit hun database af aan de tweedehandsverkoper. Het is ook verstandig te informeren of de draagarmen en de bekabeling van camera in de koffer al zijn vervangen, omdat dit bekende zwakke punten zijn. Zijn ze nog niet vervangen, dan moet je rekenen op zo’n 300 à 400 euro per draagarm. Op zich geen al te grote kost dus, maar wel nodig. Laat deze ingreep zeker uitvoeren, om meer problemen te voorkomen. Bekijk ook zeker even het service-menu op het infotainmentsysteem voor openstaande foutmeldingen en of er een onderhoud nodig is.

Bij het exterieur is het essentieel om de lak te inspecteren, vooral bij zwarte modellen, aangezien deze gevoeliger zijn voor imperfecties. Controleer ook de velgen op schade en inspecteer de banden, inclusief de binnenkant van het profiel, om te zien of de uitlijning correct is. Let op roestvorming op de remschijven, aangezien deze weinig worden gebruikt bij een elektrische auto. Controleer daarnaast het panoramadak op scheuren en de achterlichten op vocht of condens. Bij de achterruitverwarming is het belangrijk om te kijken of er geen defecten of scheuren zijn, omdat vervanging van de achterruit prijzig kan zijn.

Binnenin de auto moet je letten op de algemene staat van het interieur, zoals het stuur, en controleren of er geen waterschade in de kofferbak aanwezig is. Zorg er ook voor dat de laadkabel en de zogenaamde ‘granny lader’ aanwezig zijn. Deze accessoires zijn essentieel voor het opladen van de auto.

Voor de elektronica is het belangrijk om alle verlichting, zowel binnen als buiten, te testen. Controleer ook de batterijstatus via het aanraakscherm en kijk in het servicemenu of er foutcodes zijn geregistreerd. Dit kan een indicatie geven van eventuele problemen die in het recente verleden zijn opgetreden.

Tijdens de proefrit

Een proefrit is cruciaal om te beoordelen hoe de auto aanvoelt en of er geen verborgen gebreken zijn. Test de verwarming, zetelverwarming en airconditioning om te kijken of alles goed functioneert. Luister tijdens het rijden goed naar eventuele geluiden van de stuurkolom of draagarmen, omdat deze soms kunnen kraken. Bij snelheden boven de 100 km/u is het verstandig te letten op eventuele knarsende geluiden van het panoramadak. Probeer tijdens de proefrit ook een Supercharger te gebruiken om te controleren of het voorverwarmen van de batterij correct werkt. Als er problemen zijn met bijvoorbeeld de superbottle (systeem dat de temperatuur van de batterij, de motoren, elektronica en het interieur regelt), verschijnt er vaak een foutmelding op het dashboard. Als er defecten zijn met die laatste kun je de wagen beter laten voor wat het is. Dit stuk vervangen kan je duur komen te staan.

Supercharger is vaak niet mogelijk tijdens een proefrit, omdat er geen betaalmethode gekoppeld is. Wel kun je testen of de batterij begint met voorverwarmen.

Tesla Model 3 Standard+ RWD (2019)

Checklist bij aankoop

Bij het kopen van een tweedehands Tesla Model 3 is het belangrijk om een duidelijke checklist te volgen. Vraag altijd naar de onderhoudshistorie en informeer naar bekende gebreken. De historie geeft vaak een beeld op het de leaserijder met zijn wagen om ging. Controleer of openstaande terugroepacties zijn afgehandeld. Inspecteer het exterieur grondig, inclusief de lak, velgen, banden, remschijven en het panoramadak. Binnenin moet je letten op de staat van het interieur en de aanwezigheid van accessoires zoals laadkabels en thuislader.

Bij de elektronica moet je testen of alle verlichting werkt en of er geen foutcodes in het servicemenu staan. Tijdens de proefrit moet je letten op het rijcomfort, mogelijke geluiden en de prestaties van de verwarming en airco. Controleer ook of het laadproces goed verloopt bij een Supercharger.

Met deze uitgebreide gids en checklist ben je goed voorbereid om een betrouwbare tweedehands Tesla Model 3 aan te schaffen. Zo kun je genieten van jarenlang elektrisch rijplezier zonder onaangename verrassingen.

Controles vooraf

Vragen aan de verkoper

Controles

Proefrit

Importeren naar België (binnen de EU)

Gezien de voordeligste Tesla’s Model 3’s in Nederland te koop staan, zijn er enkele extra stappen te doorlopen voordat je deze kunt laten keuren en inschrijven. Let op! Je kunt dit pas uitvoeren een dag nadat de wagen is aangemeld voor export door de handelaar. Als eerste moet je je nieuwe EV aanmelden bij de douane. Hiervoor moet je via MyMinfin een zogenaamde E705 invullen. Hier geef je dan enkele gegevens in zoals deze staan op het buitenlandse inschrijvingsbewijs. Zodra je de bevestiging ontvangen hebt van de douane, kun je 24 uur later starten met het aanmelden bij de DIV-databank door middel van een preregistratie. Je kunt dit zowel bij een lokaal DIV-kantoor doen, of via de website van DIV. Bij de preregistratie dien je alle gegevens van het buitenlandse inschrijvingsbewijs in te geven.

Na bevestiging van deze stap kun je nog eens 24 uur later naar het keuringscentrum gaan om de wagen aan te bieden voor een “tweedehandskeuring”. Hierbij leg je het buitenlandse inschrijvingsbewijs voor. Na afloop ontvang je een formulier voor de aanvraag tot inschrijving waarmee je naar de verzekering trekt. Zij kunnen de wagen dan verzekeren en inschrijven.

Praktische tips

Tesla App

Snelladen bij het Supercharger-netwerk

Prijs Supercharger

Onderhoud

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be