Onderweg met de Stromer ST5

DoorRedactie

31 december 2024
Stromer ST5

Geen enkele aanbieder van speedpedelecs doet het in België beter dan Stromer. Zo waren in 2023 net geen 40% van alle snelle e-bikes afkomstig uit de magazijnen van het Zwitserse merk. In Nederland staat Stromer zelfs nog sterker met een marktaandeel van maar liefst 53%. Tijd dus om enkele van hun modellen uit te testen. Na de eerdere tests met de ST7 en de ST2 is het nu tijd voor het derde model: De Stromer ST5.

De speedpedelecs van Stromer staan bekend om hun strakke moderne designs. Net zoals dat bij de ST2 en de ST7 het geval was, is ook op de ST5 geen enkele lasnaad zichtbaar. Daarnaast hebben de Zwitsers er ook voor gezorgd dat er amper tot geen kabels zichtbaar zijn rondom het stuur en het frame. Dit zorgt niet alleen voor een nette uitstraling, maar geeft deze snelle fiets ook een extra premium feeling. Tenslotte is er op het stuur nog de gekende minimalistische bediening voor de verlichting, de claxon en de bediening voor de aandrijving.

Het frame van de Stromer ST5 lijkt sterk op dat van de ST7, maar dan met een wat dunnere onderbuis. Deze huisvest de op één na grootste batterij van 983 Wh. Wederom is het erg jammer dat de speedpedelec-bouwer zo karig is in het gebruik van kleur op zijn modellen. Zo wordt de ST5 enkel aangeboden in twee kleuren: Imperial Red en Aventurine Green. Onze fiets in het Aventurine Green heeft een hoge lakkwaliteit, maar het kleur misschien wat te “saai” voor een fiets van dit kaliber. Wel is er een Stromer ST5 ARBR in een blinkende blauwe kleur met Red Bull Racing striping als Limited Edition te koop. Tenslotte zijn er drie verschillende framematen beschikbaar: M (< 178 cm), L (175 – 188 cm) en XL (> 185 cm).

Power packed. Full tech

De Stromer ST5 wordt aangedreven door een krachtige SYNO Sport achterwielmotor van 850 W en 48 Nm koppel. Hiermee zit hij dus wat lager dan de 940 W op de ST7. De motor is muisstil en dat zou natuurlijk niet anders mogen voor een fiets in deze prijsklasse. Bovendien werkt hij prima samen met het 9-traps elektronische Smart.Shift schakelsysteem van Pinion. Net zoals bij Stromers’ andere modellen, kun je ook hier het gedrag van de motor volledig personaliseren in de OMNI-app. Zo kun je zelf de balans bepalen tussen een gevoelige koppelsensor, de kracht van de regeneratie bij het afremmen, de cadans en de reactietijd van de motor. Dit heeft een invloed op het rijbereik, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen van het extra fietsplezier en gebruiksgemak.

Stromer zet de ST5 in de markt onder “Power packed. Full Tech”. Volgens hen beschik je dus over het beste van twee werelden zonder compromissen te moeten maken. Stromer werkt voor de verlichting van hun duurdere modellen samen met Super-Nova. Hierdoor beschik je over de krachtige M99 Pro 2 LED-koplamp met een output van 1.100 lumen in de gewone stand of 1.600 lumen in de grootlicht-stand. Verder is er nog het elektronische schakelapparaat van Pinion. Op- en afschakelen gaat vlot via de twee duimschakelaars aan het stuur. Bovendien is het erg handig dat je aan de verkeerslichten automatisch enkele versnellingen terugschakelt, zodat je vlot opnieuw kunt vertrekken wanneer het groen wordt. Een riem van Gates brengt de kracht van de trappers en het versnellingsapparaat over op de motor in het achterwiel. En om het helemaal veilig te houden is er nog het geïntegreerde ABS-systeem van Blubrake. Deze voorkomt bij plotseling remmen dat het voorwiel blokkeert en het achterwiel omhoogkomt.

Rijervaring

Tijdens de eerste kilometers met de ST5 valt het al op hoe soepel deze speedpedelec fietst. In alle ondersteuningsstanden sprint hij goed uit de startblokken en ook de topsnelheid van 45 km/u is snel bereikt. Een extra voordeel is dat je deze ook nog eens vlot kunt aanhouden, al moet je 

nog een beetje moeite doen. Bijna vanzelf rijden zoals je dat met de Ellio Max kunt, zit er dus niet in. Verder heeft hij een laag zwaartepunt, waardoor je zelfzeker doorheen de bochten navigeert. Voor deze derde testfiets in deze reeks heeft Stromer ervoor gekozen om deze zonder verende voorvork of zadelvering te leveren, zodat we het effect ervan goed konden inschatten. Tijdens onze testperiode vonden we dat toch echt een groot gemis. Zeker gezien onze Belgische fietspaden en wegen er niet altijd even goed bijliggen. Tegen een hoge snelheid om een tweewieler over een putje rijden, zorgt zo al voor een gevaarlijke stuitering van het voorwiel.

Batterij en bereik

De Stromer ST5 beschikt standaard over de op één na grootste (blauwe) batterij met een capaciteit van 983 Wh. Hiermee moet je volgens Stromer zelf een afstand tot 180 kilometer moeten kunnen halen. Dit is afhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand en de eventuele aanpassingen aan het gedrag van de motor. Tijdens onze test legden we, met alle instelling en de ondersteuning op de hoogste stand, een afstand van 80 kilometer op één lading af. Daarnaast is er ook nog een Sportstand die het vermogen van de motor volledig benut, maar hierdoor daalt het bereik naar slechts 65 kilometer. In de laagste ondersteuningsstand is een rijbereik van 130 kilometer realistisch. De batterij opladen met de meegeleverde lader van 246 W duurt ongeveer 5 uur en 30 minuten.

OMNI display

Onze review afsluiten doen we met het OMNI-display dat standaard aanwezig is op elke Stromer. Het lcd-kleurenscherm op de bovenbuis biedt heel wat informatie zoals de huidige snelheid, afgelegde afstand en het batterijniveau. We missen echter nog een knopje op het stuur om ook te kunnen bladeren tussen de informatie. Op die manier zou je ook tijdens het rijden snel even kunnen schakelen tussen de informatie over de huidige stand of het bereik. Wel kun je de ondersteuningsstanden bedienen via het stuur. Gezien het display op de bovenbuis zit, verplicht dit je om naar beneden te kijken en je ogen even van de weg af te halen. Niet meteen de veiligste optie, maar veel heb je het display niet nodig.

Verder werkt het OMNI C-display goed samen met de Stromer Connect App. Zo verhindert het Smart Lock bijvoorbeeld dat er met je fiets gereden kan worden zonder connectie. Hierbij wordt de motor geblokkeerd en begint de ST5 luid te claxonneren om omstaanders te waarschuwen. Niet getreurd als je smartphone zonder batterij komt te zitten, want je kunt het alarm ook gewoon deactiveren aan de hand van een pincode. Daarnaast kan de Stromer ST5 altijd gelokaliseerd worden via de OMNI-app dankzij de ingebouwde gps-tracker. Er kan ook perfect met de fiets gereden worden zonder tussenkomst van de smartphone-app dankzij de touchscreen.

Conclusie

De Stromer ST5 is een stille, maar vooral krachtige speedpedelec voor wie op zoek is naar een degelijke fiets en opziet tegen het hoge gewicht van de ST7. Zijn sterkte is vooral dat Stromer hier een goede mix heeft gevonden tussen kracht, gewicht en technologie. Het is moeilijk om negatieve punten te vinden op deze fiets, al is zijn hoge startprijs van 10.990 euro misschien wel eentje. Verder is ook het kleuraanbod best beperkt, wat zeker een jammere is voor deze fiets.

Stromer ST5

EV-olution

Stromer ST5
De Stromer ST5 biedt volgens de fabrikant een uitstekende mix tussen kracht en technologie en is daardoor de ideale speedpedelec binnen dit budget.
Batterij / bereik
Connectiviteit
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteitsverhouding
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De Stromer ST5 is een stille, maar vooral krachtige speedpedelec voor wie op zoek is naar een degelijke fiets en opziet tegen het hoge gewicht van de ST7. Zijn sterkte is vooral dat Stromer hier een goede mix heeft gevonden tussen kracht, gewicht en technologie. Het is moeilijk om negatieve punten te vinden op deze fiets, al is zijn hoge startprijs van 10.990 euro misschien wel eentje. Verder is ook het kleuraanbod best beperkt, wat zeker een jammere is voor deze fiets.

4.5

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be