BMW best verkopende automerk van 2024, zware klappen voor Stellantis

DoorMatthias Hautekiet

3 januari 2025
BMW Vision Neue Klasse X

2024 was een jaar vol uitdagingen en dat blijkt ook uit cijfers die automobielfederatie Febiac heeft vrijgegeven. De afgelopen maanden hoorden we langs alle kanten dat het slecht ging met de autosector. Nu we deze beweringen ook met harde cijfers kunnen vergelijken, zijn er toch ook enkele positieve noten.

Foto © BMW

In taal werden ‘maar’ 448.277 nieuwe personenwagens ingeschreven in 2024. Dag is een daling van 5,96 procent in vergelijking met 2023. Wel moeten we nog enige voorzichtigheid hanteren, gezien de cijfers pas op 1 februari officieel zijn. Eventuele wagens die binnen de dertig dagen uitgeschreven werden, worden dan pas uit de tabellen gehaald. Toch kunnen we al enkele conclusies maken. Zo kon je eerder al lezen dat 2024 een goed jaar was voor de elektrificatie in ons land. Zo is meer dan de helft van alle nieuwe wagens elektrische of hybride (52,7%) en is 27,8% zelf volledig elektrische. Hiermee zijn volledig elektrische wagens de tweede populairste aandrijflijn in België.

BMW en Dacia grote winnaars

Uit de voorlopige cijfers blijkt dat BMW al voor het vierde jaar op rij het best verkopende merk van ons land is. Een positie die het nergens anders ter wereld weet te behalen. Hun verkoop liep het afgelopen jaar terug met slechts -0,3 procent waarmee ze een marktaandeel van 11,25 procent behalen. In totaal zijn er in heel 2024 50.428 BMW’s ingeschreven. Volkswagen eindigt het jaar op de tweede plaats met 42.344 wagens, goed voor een aandeel van 9,44 procent. Audi vult de top drie aan met 32.661 nieuwe wagens (7,29 procent). Daarna volgen Mercedes (31.598 – 7,05%), Dacia (24.465 – 5,49%) en Volvo (24.221 – 5,40%). Toyota (23.615 – 5,27%), Renault (23.559 – 5,26%) en Peugeot (21.869 – 4,88%) volgen op plaats acht en negen. Tesla sluit de top tien af met 21.182 verkochte wagens, wat resulteert in een marktaandeel van 4,73 procent.

Zware klappen voor Stellantis

Als we kijken naar de verschillende clusters zien de cijfers er toch ook iets anders uit. Daar is Subaru de sterkste daler met een verkoopdaling van 30 procent. Met een marktaandeel van 0,06 procent is hun invloed op ons land echter te verwaarlozen. Daarna ziet Ford zijn verkoop met maar liefst 28,72% dalen het afgelopen jaar, wat resulteert in een aandeel van nog 2,7 procent. Ook bij Stellantis ziet het er niet rooskleurig uit. Zij zien hun verkoopscijfers in 2024 dalen met 27,82%. Het moederbedrijf van onder meer Alfa Romeo (-45,44%), DS Automobiles (-56,46%), Opel (-30,6%) en Peugeot (-25,48%) ziet zijn marktaandeel zo dalen naar 24,95 procent. Ook bij Mercedes-Benz is er werk aan de winkel in 2025. De Duitsers zagen hun verkoop het afgelopen jaar met -10,39 procent dalen. Hiermee eindigen ze nog op de vierde plaats, maar dan moet ze de negatieve trend dit jaar wel weten te keren. Verder moeten ook Mazda (-12,41%) en Nissan (-7,7%) hun negatieve trend in 2025 zien om te buigen. Bij de Volkswagen Groep gaat het globaal om een daling van 6,46% procent. Wel vertegenwoordigen zij nog steeds bijna 24 procent van de markt. Bij de BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce en Alpina) daalden de verkoopscijfers met 4,15 procent het afgelopen jaar. Vooral Mini draagt hier sterk aan toe met een daling van maar liefst 28,31 procent.

Tesla, Geely en Renault winnen aan terrein

Naast het negatieve nieuws zijn er toch enkele constructeurs en groepen waar het wel goed gaat. Zo blijft Tesla het bijvoorbeeld goed doen met een stijging van 32,26 procent. Met 21.182 ingeschreven exemplaren in 2024 hebben ze nu een marktaandeel van 4,73% beet. Niet slecht voor een merk dat eigenlijk maar vier modellen in het gamma heeft. Verder doet ook de Renault-Dacia-Mitsubishi-alliantie het niet slechts. Zij hun marktaandeel het afgelopen jaar groeien naar 10,76 procent, vooral te danken aan de sterke resultaten van Dacia (+16,46%). Ook Geely doet het goed in 2024 met een marktaandeel van 6,25 procent. Hier doet vooral Volvo het goed met 24.221 inschrijving. Lynk & Co (-76,82%) en Polestar (-6,63%) zorgen er echter wel voor dat het aandeel niet nog hoger ligt. Gelukkig starten beide merken in 2025 met de levering van enkele nieuwe modellen wat het tij kan doen keren.

Chinezen hebben het moeilijk

We willen nog geen voorspoedige conclusies trekken, maar het lijkt dat de verhoogde invoerheffingen voor Chinese wagens de Belgische koper toch wat schrik inboezemen. De sterkte speler uit China is SAIC met een marktaandeel van 0,98%. De verdeler van onder andere MG en Maxus zit wel in een dalende trend. Vooral bij MG liep de verkoop het afgelopen jaar sterk terug met net geen 15 procent. Bij het ook Chinese BYD steeg de verkoop vorig jaar met 346,87 procent tot aan 2.498 wagens. Hiermee bezitten ze een aandeel van 0,56 procent. Om hun doel om de grootste autoverkoper ter wereld te worden, hebben ze in ons land dus nog wel wat werk voor de boeg. Verder loopt het ook bij XPENG (0,05%) nog niet meteen storm voor goedkopere elektrische wagens uit China.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be