2024 is voorbij en dat betekent dat het tijd is voor analyses en lijstjes van het afgelopen jaar. Mobiliteitsfederatie Febiac is traditioneel een van de eerste die dat doet en ze brengen alvast een positieve noot. Zo is een 100% elektrische aandrijving de op één na populairste in België.
Er is echter ook wat minder nieuws voor de autosector in België. Zo werden er in de laatste maand van vorig jaar maar 23.437 nieuwe wagens ingeschreven. Dat komt neer op een daling van 8,9 procent in vergelijking met de 25.715 wagens uit december 2023. Ook op jaarbasis is het aantal inschrijving gedaald tegenover een jaar eerder. Zo noteren we in heel 2024 een totaal van 448.277 inschrijvingen, wat ervoor zorgt dat de automarkt het afgelopen jaar met zes procent gekrompen is. Verder is de verhouding inschrijvingen privé- / professionele klanten met 38% / 62% terug wat meer in evenwicht in 2024, tegenover 31% / 69% in 2023.
2024 het jaar van de elektrificatie
2024 zal de geschiedenis boeken ingaan als het jaar van de elektrificatie. Zo steek het gecombineerd aandeel van volledige elektrische en hybride aandrijflijnen van 48,8 procent in 2023 naar 52,7 procent in 2024. Met andere woorden, meer dan de helft van alle nieuwe wagens beschikt over een elektromotor. Volledig elektrische wagens hebben hier het grootste aandeel in. Zij zijn goed voor 28,5 procent van alle inschrijvingen vorig jaar. Hiermee zijn ze de op één na polairste aandrijflijn in België, na benzine met een marktaandeel van 41,7 procent. Omgerekend zijn dat 127.744 nieuwe EV’s en 186.931 wagens op benzine.