2024 was een recordjaar voor tweedehands speedpedelecs

DoorMatthias Hautekiet

4 januari 2025
Stromer ST7

Net zoals 2023 vormt werden er ook in 2024 nieuwe records gebroken op de speedpedelecmarkt. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio. Vooral de tweedehandsmarkt doet het heel erg sterk, met een stijging van maar liefst 18,3 procent ten opzicht van 2023.

Er is echter ook minder nieuws. Het afgelopen jaar heeft de afkoeling van de markt voor nieuwe speedpedelecs uit 2023 zich verdergezet in 2024. In totaal gingen er 12.935 nieuwe snelle fietsen over de toonbank, wat een daling van 17,5% (2.737 exemplaren) is tegenover 2023. Hiermee is volgens Traxio het moeilijke jaar van 2024 voor de hele fietssector ook duidelijk voelbaar bij de fabrikanten van speedpedelecs. Toch zijn er volgens Filip Rylant, woordvoerder van Traxio ook positieve vooruitzichten voor 2025: de fietshandelaars geven aan dat er in de laatste weken van 2024 meer bestelbonnen voor snelle fietsen zijn ondertekend. De sector rekent er o.a. op dat het onderwijspersoneel heel wat nieuwe (snelle) fietsen zal aankopen omdat zij vanaf dit jaar toegang krijgen tot fietsleasing“.

Stijging van 135% op 8 jaar tijd

Om de cijfers in het juiste perspectief te plaatsen blikt Traxio ook terug naar de afgelopen 8 jaar. Op deze periode is de markt voor nieuwe speedpedelecs met 135,5% gestegen. Er is dus zeker nog steeds een langetermijngroei van de markt. De terugval van de afgelopen jaren is vooral te wijten aan een belangrijke verschuiving in de markt. Waar de meeste bedrijven en particulieren in het begin van de speedpedelec deze vooral nog kochten, stappen zij steeds meer over naar een leasefiets. Het leasesegment is ondertussen goed voor een marktaandeel van 50,9%. Nu de wetgeving voor fietsleasings en fietsvergoedingen steeds voordeliger worden, hopen de fabrikanten nu op een stevigere groei van de leasingmarkt. Die zou dan met tijd de terugvallende verkoop aan particulieren kunnen opvangen. Het stijgende aantal leasings heeft alvast ook zijn invloed op de cijfers per provincie. Gezien de meeste leasemaatschappijen hun kantoren in Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant hebben, swingen de cijfers in die provincies uit de pan.

Records verbrijzelen op tweedehandsmarkt

Op de tweedehandsmarkt was 2024 opnieuw een recordjaar. In totaal werden er 8.050 speedpedelecs her-ingeschreven vorig jaar, goed voor een stijging van 18,3% (1.245 fietsen) vergeleken met 2023. Als we terugkijken naar 2022 gaat het zelfs om een stijging van 41,6% (2.365 fietsen meer). Nu er de komende jaren heel wat fietsleasings aflopen en er dus heel wat fietsen op de markt komen, is het de verwachting dat de cijfers nog verder zullen groeien. In 2024 bereiken de inschrijvingen van occasies al bijna twee derde (62,2%) van het aantal nieuwe speedpedelecs : de tweedehandsmarkt is op korte tijd explosief gegroeid, aldus Filip Rylant.

Steeds meer fietsleasings

Verder merkt Traxio een grote verschuiving op de markt. Zo is het aantal ingeschreven speedpedelecs door particulieren in 2024 sterk teruggevallen (-22,6%). In 2023 namen zij net niet de helft van de verkoop voor hun rekening, maar nu is dat nog maar 35,1%. Ook bij de bedrijven daalt het aandeel met 10,9% ten voordele van de leasemaatschappen die nu iets meer dan de helft (50,9%) van de markt in handen hebben. Een fietsleasing biedt dan heel wat voordelen, zoals minder administratie, geen zorgen over onderhoud of verzekering. En ook de eventuele verkoop of restwaarde wordt voor particulieren en bedrijven extern opgevolgd. Wel is de fietssector nu vragende partij van initiatieven door de overheid om de verkoop bij particulieren opnieuw leven in te blazen.

Oost-Vlaanderen leidt nieuwmarkt, in Antwerpen vooral tweedehands

Tenslotte kunnen we uit de cijfers van Traxio afleiden dat speedpedelecs nog altijd voor aan Vlaamse aangelegenheid zijn. In Brussel en ten zuiden van de taalgrens worden ze amper ingeschreven. De afgelopen jaren was de provincie Antwerpen steevast koploper. Zij kregen het afgelopen jaar echter een daling van 21% over zich heen. Oost-Vlaanderen leidt met 3.843 fietsen (-4,7%), gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant met respectievelijk 2.674 en 2.564 speedpedelecs. Daarna volgen Limburg (2.226 fietsen) en West-Vlaanderen (948 fietsen) die hun verkoop met 18 en 20,3 procent zagen dalen. De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand. In deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd. Ze tellen dus een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.

Op de tweedehandsmarkt gaan alle provincies, uitgezonderd Luik, er op vooruit. De stijgingen varieerden van +1% tot +46%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+19%), Antwerpen (+22%), en West-Vlaanderen (+20%) alsook Brussel (+46%) een mooie groei lieten optekenen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be