In 2024 weren er langs de snelwegparkings van Esso enkele laadpalen geïnstalleerd, maar het gejuich is echter van korte duur. De afgelopen maanden blijven de problemen zich opstapelen. Zo konden we dit weekend zelf vaststellen dat op de parking langs de E40 in Drongen slechts één van de acht laadpalen werkzaam is. En het is niet de enige locatie in ons land waar de problemen opduiken. De situatie duurt nu al maanden, en EV-Point, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in laadoplossingen, trekt aan de alarmbel.
Wie vaak ons land doorkruist weet dat er sinds dit jaar laadpalen staan op de parkings bij de Esso- snelwegparkings in onder andere Drongen, Groot-Bijgaarden en Kruibeke. Al zijn er ook regelmatig problemen met deze snelladers. Zo zijn er snelladers die vaak stuk zijn. Daarnaast zijn er op regelmatige situaties waarin de kabel niet ontgrendeld kan worden van de laadpoort omdat de laadpaal de verbindingen niet wil verbreken. In zo’n situatie bel je naar het noodnummer dat op de laadpalen staat, maar daar zit het probleem. Op de laadpalen van EV Point is geen noodnummer aanwezig. Wie dan maar richting het winkeltje in het naastgelegen tankstation trekt, komt terug van een kale reis. Volgens de winkelmedewerkers hebben zij niets te maken met de laadpalen.
Om toch een oplossing te vinden, bellen EV-rijders vervolgens naar het Belgische bedrijf EV-Point. Echter hebben zij niets te maken met de snelladers, gezien deze uitgebaat worden door EV Point (zonder streepje). Die laatst is dan weer onderdeel van de EG-Group, dat tankstations in een groot deel van Europa uitbaat.
Volgens het Belgische EV-Point wordt hun bedrijfsnaam onrechtmatig gebruikt door de uitbater van de laadpalen, die deze op verschillende locaties in België heeft geplaatst. “We hebben de exploitant, verbonden aan de EG-Group, meermaals gecontacteerd, maar zonder resultaat”, zegt Alex De Swaef zaakvoerder van EV-Point. “Onze noodlijn wordt dagelijks overspoeld met klachten van ev-rijders die wij helaas niet kunnen helpen, omdat deze laadpunten niet door ons beheerd worden.”
Langdurig conflict en juridische stappen
EV-Point stelt dat de naam al sinds 2011 beschermd is als handelsmerk in België. Een poging om de merknaam vast te leggen in datzelfde jaar werd door de Belgische overheid afgewezen omdat het louter om een afkorting en een woord in het Engels ging. De EG-Group registreerde vervolgens de naam in 2022 voor heel Europa via het Verenigd Koninkrijk waar de regels minder streng lijken te zijn. EV-Point claimt echter dat zij in België over het gebruiksrecht van de naam beschikken.
Ondertussen zijn er wel al laadpunten zonder koppelteken onder de naam “EV Point” geïnstalleerd. Het bedrijf benadrukt dat dit voor verwarring zorgt bij gebruikers en hun reputatie schaadt. Ondanks meerdere verzoeken tot overleg met de EG-Group en juridische stappen, bleef een oplossing uit. In oktober 2024 werd uiteindelijk een dagvaarding ingediend.
“Dit heeft niet alleen een negatieve invloed op ons imago, maar we merken ook dat het vertrouwen van onze klanten hierdoor wordt aangetast”, aldus EV-Point. Bovendien is er volgens hen geen adequate ondersteuning beschikbaar voor gebruikers van de defecte laadpalen. “Er is geen noodnummer, en de enige manier om hen te contacteren is via e-mail. Daar heb je als klant natuurlijk geen boodschap aan wanneer je wagen geblokkeerd is.”
Zelf FOD Economie verwisselde namen
Ondertussen lopen de problemen zo uit de hand, dat EV-Point in september 2024 een ingebrekestelling ontving van het FOD Economie. Het FOD klaagt hierbij aan dat er geen prijsaanduiding is en dat er geen noodnummer aanwezig is op de laadpalen. Hierbij verwijst het naar de laadpalen in Drongen en Kruibeke. Zelf de overheid weet dus eigenlijk niet wie ze nu moeten contacteren hiervoor.
EV-Point roept gebruikers ondertussen op om klachten rechtstreeks naar hen te sturen via e-mail naar info@ev-point.be. “Elke klacht helpt ons dossier versterken, zodat we hopelijk snel een oplossing kunnen afdwingen”, besluit de zaakvoerder. Ondertussen blijven elektrische bestuurders hopen op een snelle herstelling van de laadpunten.
Enkele maanden geleden contacteerden we ExxonMobile, het bedrijf achter Esso, al met de vraag waarom het zo lang duurde voor de geïnstalleerde laadpalen werden opengesteld. Daar werden we via de klantendienst van Esso doorgestuurd naar de eigenaar van het tankstation. Dit omdat Esso geen van de tankstations zelf uitbaat of er nog maar verantwoordelijk voor is. Enkel hun naam en brandstof zijn nog gelinkt aan de tankstations die in ons land grotendeels in handen zijn van EG Group.
EG Group erkent problemen
In een reactie laat de EG Group weten dat er inderdaad problemen zijn met enkele van de recent geïnstalleerde laadpalen. “Het is belangrijk om te benadrukken dat het grootste deel van onze laadpalen operationeel is en dat de problemen zich slechts beperken tot enkele specifieke eenheden. In samenwerking met onze partners doen wij er alles aan om deze problemen structureel op te lossen, zodat onze klanten weer optimaal gebruik kunnen maken van onze laadfaciliteiten”, aldus het bedrijf. Verder geven ze aan dat er op dit moment informatiestickers ontwikkeld worden. Deze stickers zullen belangrijke informatie voor hun klanten bevatten en ze verwachten dat ze spoedig beschikbaar zijn. Dit is natuurlijk veel te laat, gezien elke nieuw opengestelde laadpaal sinds april 2024 al over deze informatie zou moeten beschikken. De laadpalen op de betrokken snelwegparkings zouden eigenlijk nog niet operationeel mogen zijn. Tenslotte ontkent de EG Group met klem dat er problemen zijn met de naamsverwarring tussen EV Point en EV-Point.