De nieuwigheden op de Brussels Motor Show 2025

DoorMatthias Hautekiet

10 januari 2025
Renault 5 en Alpine A290 Car of the Year 2025 op het Autosalon, Brussels Motor Show

Vandaag start in Brussel de 101ste editie van het Autosalon. Van 10 tot en met 19 januari kunnen particulieren en bedrijven de nieuwste wagens van meer dan 60 automerken ontdekken. Automobielorganisatie Febiac, die de Brussels Motor Show organiseert, hoopt op 300.000 bezoekers. Wij verzamelden alvast de grootste nieuwigheden in een overzicht.

Ford Puma Gen-E van 29.990 euro

Zoals de traditie het wil, werd deze editie van het Autosalon afgetrapt met een pers-ontbijt bij Ford. De Amerikaanse constructeur grijpt dit moment meteen ook aan om een nieuw model in Europa te introduceren: de elektrische Ford Puma Gen-E. Dit model werd vorige maand voorgesteld en is nu ook op ons continent te koop. Deze EV staat op het Ford Global B-car Platform en combineert een batterij van 43 kWh (netto) met een motor van 168 pk (290 Nm) op de vooras. Volgens de WLTP-cijfers moet je een afstand tot 376 kilometer moeten kunnen halen. De basisprijs ligt op 35.490 euro, maar tijdens de volledige deur van het Autosalon strooit Ford met een stevige korting. De Ford Puma Gen-E is tijdelijk verlaagd in prijs tot 29.990 euro. Een scherpe prijs voor best veel wagen.

Wereldpremière DS N°8

DS Automobiles stelde in december 2024 hun nieuwe DS N°8 voor, een luxe-wagen die enkel als EV te koop zal zijn. Vandaag tonen de Fransen hem vervolgens voor het eerst aan het grote publiek. Een mooie wereldprimeur voor ons land. De DS N°8 staat op het STLA Medium-platform van Stellantis en wordt aangeboden met twee batterijen en drie motorisaties. Het voorwielaangedreven instapmodel combineert een batterij van 74 kWh met een elektromotor van 230 pk en beschikt over een bereik van 572 kilometer. De DS N°8 Long Range FWD beschikt over diezelfde motor, maar deze keer gekoppeld aan een batterij van 97 kWh. Hiermee neemt het rijbereik toe tot 750 kilometer. Tenslotte is er nog de vierwielaangedreven versie met 350 pk en een rijbereik van 686 kilometer uit de grotere 97 kWh batterij. Bovendien weten we nu meteen ook dat de nieuwe elektrische DS N°8 in België te koop zal zijn vanaf 59.200 euro. Hij verschijnt halverwege dit jaar in de configurator.

Mazda 6e

Wie aan Mazda denkt, denkt aan degelijke wagens met een verbrandingsmotor. Hun enige elektrische wagen tot nu toe, de Mazda MX-30, was geen groot succes door zijn te kleine batterij en beperkte rijbereik. Dat idee moeten we ondertussen bijstellen, want Mazda heeft vandaag de elektrische Mazda 6 in Europa gelanceerd. De Mazda 6e werd vorig jaar al gelanceerd in China als EZ6 en werd in de zomer aangekondigd voor Europa. Wel wordt er wat gesleuteld aan de batterij en afstelling.

In Europa zal de Mazda 6e te koop zijn in twee verschillende versies. Als eerste is er die met de grootste batterij van 80 kWh. Deze ligt ook in zijn Chinese tegenhanger en belooft een WLTP-bereik van 550 kilometer. Wel kun je hierbij slechts snelladen aan 90 kW. Het vermogen van deze ‘Long Range’-variant ligt op 244 pk. Daarnaast is er nog een versie met een kleinere LFP-batterij van 69 kWh, goed voor een bereik van 479 kilometer. Bovendien kan deze versie dubbel zo snel laden (200 kWh) en beschikt hij over een krachtigere motor van 258 pk. De keuze is snel gemaakt, denken we dan. Een prijs is er nog niet, maar Mazda belooft dat hij al te bestellen zal zijn vanaf 45.000 euro. Ontdek hem hier in detail.

Toyota Urban Cruiser

Bij Toyota maken ze dan weer een mooie belofte: de komende twee jaar zullen er zes nieuwe volledig elektrische modellen gelanceerd worden. Om die stevige belofte kracht bij te zetten, gebruiken de Japanners het Autosalon voor de wereldpremière van de Toyota Urban Cruiser. Deze EV meet net geen 4,3 meter, waarmee hij iets groter is dan de Yaris Cross. Als koper krijg je later dit jaar de optie tussen een versie met een motor van 144 pk op de vooras en een batterij van 49 kWh, een variant met 174 pk en een batterij van 61 kWh. Die laatste grotere batterij kan ook nog gekozen bij versie met vierwielaandrijving en 184 pk. Een prijs voor België is er voorlopig nog niet. Wij kijken alvast uit naar wat Toyota de komende maanden en jaren nog allemaal voor ons in petto heeft.

Ook wereldpremière voor vernieuwde Skoda Enyaq

DS is niet het enige merk dat het Autosalon in Brussel gebruikt voor een wereldpremière. Ook Skoda gebruikt de Brussels Motor Show de vernieuwde Skoda Enyaq en Enyaq Coupé voor te stellen. Deze kreeg een nieuwe frisse neus die meer klanten moet aanspreken en die bovendien nog eens bijdraagt bij een lager verbruik. Hiermee wordt het design van de Enyaq meer in lijn gebracht met dat van de Elroq. Verder waait er nu ook een frisse wind door het interieur en beschik je over extra vermogen. Ook op technologisch vlak zijn er heel wat upgrades. Meer daarover ontdek je hier.

Kia geeft EV-premie van 5.000 euro

Het laatste grote nieuws komt vanuit Kia, waar ze de lancering van de PV5 voor dit jaar bevestigen. De Zuid-Koreanen betreden zo ook de markt voor commerciële voertuigen in Europa. Voorlopig blijft het nog bij een concept car, maar het eigenlijke productiemodel wordt heel binnenkort voorgeteld. De Kia PV5 beschikt over een laadruimte van 4 tot 5 m3 en wordt te koop aangeboden in verschillende configuraties. In de basis is hij een bestelbus, maar hij zal ook beschikbaar zijn als vijf-, zes- of zevenzitter. Daarnaast zal hij ook gebruikt kunnen worden voor rolstoelvervoer. Daarnaast komen er dit jaar twee nieuwe personenwagens op de markt met de Kia EV4 en de EV5. Tenslotte neemt Kia het idee van de overheid over om een ‘EV-premie’ te geven van 5.000 euro voor wie tijdens het Autosalon een nieuwe wagen koopt.

Drie Europese primeurs bij Hyundai

Zoals gewoonlijk zijn er ook dit jaar heel wat nieuwe wagens te zien op het Autosalon. Zo laat Hyundai voor het eerste hun nieuwe IONIQ 9 op het Europese publiek los. Deze is verwant aan de EV9 van zustermerk Kia, maar doet het toch net net iets anders. Als instapmodel biedt hij achterwielaandrijving (218 pk) en een bereik van 320 kilometer. Later volgen nog een AWD-versie met 313 pk en een Performance-variant met 436 pk. Helemaal aan de andere kant van het gamma vinden we dan we de Hyundai INSTER en INSTER Cross. Deze moet de grote concurrent worden van ondermeer de Renault 5 en beschikt standaard over een batterij van 42 kWh en een mtoro van 97 pk. Verder is er ook nog een Long Range variant met een batterij van 49 kWh en een rijbereik van 355 kilometer.

Een auto zonder stuur

De aanwezigheid van Tesla was misschien de grootste verrassing op het Autosalon. Op hun grote stand vind je ondermeer de Model 3 en de Model Y terug. Helaas gaat het bij die laatste nog om de “oude” versie, gezien de Model Y Juniper pas later dit jaar naar Europa komt. Daarnaast pronken de Amerikanen ook met de uit de kluiten gewassen Cybertruck. Wat wel speciaal is, is de Tesla Cybercab. Deze zelfrijdende taxi zonder stuur moet in 2027 zijn intrede doen in het straatbeeld, maar is nu dus te zien in Brussel.

Renault 5 / Alpine A290 Car of the Year

Dit overzicht afsluiten doen we met de prestigieuze Car of the Year award. Voor het tweede jaar op rij is het Renault de titel van ‘Auto van het Jaar’ binnenhaalt voor de elektrische Renault 5 en de Alpine A290. Ook de Alfa Romeo Junior, Citroën ë-C3, Cupra Terramar, Hyundai Inster en de Kia EV3 waren genomineerd, maar het zijn de Fransen die uiteindelijk met de overwinning gaan lopen. Het winnende duo werd gekozen door 60 autojournalisten uit 23 landen. De Renault 5 E-Tech electric en Alpine A290 behaalden de eerste plaats met 353 punten. Het nieuwe elektrische popicoon van Renault wordt hiermee het achtste model van het merk dat de prestigieuze titel Car of the Year wint, na de Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scénic (1997), Mégane (2003), Clio III (2006) en Scenic E-Tech electric (2024).

“Binnen de Renault Group, het merk Renault en Ampere zijn we enorm trots om voor het tweede jaar op rij de prestigieuze Car of the Year-titel te winnen. De Renault 5 E-Tech electric is echt een gamechanger in Europa. Hij maakt elektrische auto’s begeerlijk en roept tegelijkertijd een emotionele reactie op. Hij is ontworpen om toegevoegde waarde te leveren aan onze klanten. Als er één auto is die het potentieel heeft om de elektrische markt te transformeren, dan is het deze.”

Fabrice Cambolive, CEO Renault

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be