Pascal Wehrlein (Porsche) zal de 2025 Mexico City E-Prix starten vanaf polepositie. Het is al de tweede keer op rij dat de regerend wereldkampioen vanaf de eerste stek start. Zijn teamgenoot António Félix da Costa vult de eerste startrij verder aan. Jean-Éric Vergne (DS) en Oliver Rowland (Nissan) starten als derde en vierde.
Foto © Porsche Formula E
De rijders in Groep A hadden net zoals tijdens de tweede vrije training nog heel wat last van een natte ondergrond. Vooral de derde sector in het stadion ligt er erg glad bij. Aan het begin van sessie zetten Edoardo Mortara (Mahindra), Taylor Barnard (McLaren), Lucas di Grassi (Lola Yamaha) en Zane Maloney (Lola Yamaha) voorlopig de snelste tijden neer. Naarmate het circuit verder opdroogt, tuimelen de tijden verder omlaag tijdens de tweede helft van de sessie. Na 12 minuten rijden is het Pascal Wehrlein die de top vier leidt. Samen met Oliver Rowland, Mitch Evans (Jaguar) en Edoardo Mortara gaat hij door naar de duels. Eigenlijk was het Buemi die zich kwalificeerde, maar zijn tijden werden geschrapt door problemen met de mapping van het gaspedaal. Stoffel Vandoorne (Maserati) eindigt de sessie met een achtste tijd. Hij staat even bovenaan de tijdsschermen, maar zakt uiteindelijk terug naar de achtste tijd. Onze landgenoot verliest vooral veel tijd in de laatste sector.
Daarna zijn de rijders van Groep B aan de beurt. Zij kunnen meteen profiteren van een droger circuit dankzij de vorige groep. Halverwege de sessie leidt Robin Frijns (Envision), voor Sam Brid (McLaren), Nyck de Vries (Mahindra) en Dan Ticktum (Cupra Kiro). Terwijl er donkere regenwolken boven het circuit vormen, doen de elf rijders van deze groep een laatste poging om een snelle tijd neer te zetten. Uiteindelijk zet Maximilian Günther de snelste tijd van deze groep door, voor Jake Dennis (Andretti), Nick Cassidy (Jaguar) en António Félix da Costa. Cassidy ziet echter zijn snelste ronde tijd geschrapt worden door dezelfde inbreuk als Buemi tegen het technisch reglement. Jean-Éric Vergne gaat hierdoor alsnog door naar de volgende ronde.
Duels
Kwartfinales
Tijdens het de duels voor de Mexico City E-Prix nemen Mitch Evans en Oliver Rowland het als eerste tegen elkaar op. Evans zet een mooie 1:11.338 neer, maar Rowland (1:11.058) weet de Gen3 EVO beter onder controle te houden in de natte bochten, waardoor hij als eerste doorgaat naar de halve finale.
Edoardo Mortara en Pascal Wehrlein nemen het tegen elkaar op in de twee kwartfinale. Mortara verliest meteen een halve seconde in de eerste bocht en ook in de tweede sector laat hij heel wat tijd liggen. Wehrlein doet het allemaal net wat netter en kwalificeert zo zijn Porsche voor de volgende ronde.
Vervolgens is het de beurt aan da Costa en Dennis. Beide rijders zetten een mooie tijd neer, maar de Porsche-rijder snijdt de bochten scherper aan en weet zo bijna een halve seconde te winnen op Dennis. António Félix da Costa komt met 1:11.252 over de eindmeet, terwijl Jake Dennis genoegen moet nemen met 1:12.710.
De vierde en laatste kwartfinale wordt verreden door DS-rijders Jean-Éric Vergne en Maximilian Günther. Beide rijders zijn aan elkaar gewaagd, maar JEV zet een sterke eerste en tweede sector neer en wint zo dit duel van zijn teamgenoot.
Kwartfinale
Met de kwartfinale achter de rug krijgen de vier snelste rijders een laatste kans om zich te kwalificeren voor de eerste startrij. Pascal Wehrlein is als eerste aan de beurt en zet een stevige 1:11.040 neer. Daarna is het aan Oliver Rowland om een poging te wagen. Tot aan de laatste twee bochten liggen beide rijders gelijk, maar Rowland verliest daarna wat tijd en komt met 1.11.222 over de eindmeet.
Ook in het daaropvolgende duel gaat het gelijk op tijdens beide rijders tot we het stadion naderen. Da Costa weet hier wat scherper doorheen de natte bochten te sturen en wint met een knappe tijd van 1:10.739 van Vergne die met 1:10.923 over de finishlijn rijdt.
Het finale duel
Het laatste duel voor de polepositie van deze 2025 Mexico City E-Prix is er eentje tussen de teamgenoten van Porsche. Pascal Wehrlein legt opnieuw een mooie 1:10.984 neer. Da Costa volgt hem op de hielen, maar verliest te veel tijd in de middelste sector, waardoor hij afklokt op 1:11.109. Pascal Wehrlein start zo voor de tweede keer vanaf polepositie. Na afloop van sessie klaagt da Costa over een probleem aan de achterkant van de wagen dat hem onderstuurde bezorgde.
Startvolgorde 2025 Mexico City E-Prix
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Oliver Rowland (Nissan)
- Mitch Evans (Jaguar)
- Maximilian Günther (Maserati)
- Jake Dennis (Andretti)
- Edoardo Mortara (Mahindra)
- Zane Maloney (Lola Yamaha)
- Sam Bird (McLaren)
- Nico Müller (Andretti)
- David Beckmann (Cupra Kiro)
- Stoffel Vandoorne (Maserati)
- Nyck de Vries (Mahindra)
- Dan Ticktum (Cupra Kiro)
- Jake Hughes (Maserati)
- Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
- Norman Nato (Nissan)
- Taylor Barnard (McLaren)
- Robin Frijns (Envision)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Nick Cassidy (Jaguar)
De 2025 Mexico City E-Prix start deze avond om iets na 21 uur Belgische tijd. Er staan heel wat punten op het spel voor deze tweede manche van het tiende seizoen van ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Wil je weten hoe je alles kunt volgen en hoe het kampioenschap er nu voor staat? Bekijk dan zeker even ons overzicht hier.