De Mazda 6 verdween vorig jaar uit het gamma van de Japanse constructeur, maar keert nu terug als een elektrische berline. De Mazda 6e werd gisteren op het Autosalon voorgesteld als het Europese alternatief voor de Chinese Mazda EZ-6 die we vorig zomer al in China zagen opduiken.
Bij Mazda is het elektrische aanbod niet echt noemenswaardig. Tot voor kort moest je het daar doen met de MX-30 die over een bereik van amper 200 km (WLTP) beschikt. Bovendien laat hij ook nog eens bijzonder traag op (maximaal 54 kW DC), waardoor het 41 minuten duurt om van 10 naar 80% te laden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit model nooit een succes werd. Daar komt dit jaar echter verandering in met de aankondiging van de Mazda 6e op de Brussels Motor Show. Hiermee wil Mazda toetreden tot de markt van de grote EV-spelers en op papier lijkt dat alvast te gaan lukken.
Snelladen aan 200 kW
De Mazda 6e is de Europese variant van de EZ-6 die vorige zomer in China werd voorgesteld. De wagen is ook niet echt helemaal nieuw, gezien dit een door het Chinese Changan omgebouwde Deepal SL03 is. Daarbij werd het design en de techniek grotendeels overgenomen. Bij zijn voorstelling in augustus 2024 was al duidelijk dat hij naar Europa zou komen en met de voorstelling op de Brussels Motor Show, is dat nu ook een feit. Wel zijn er enkele aanpassing gebeurt aan het interieur dat meer inspeelt op de wensen en noden van het Europese cliënteel.
Mazda biedt de keuze aan tussen twee verschillende batterijen. Met de kleinere LFP-batterij van 68,8 kWh moet de Mazda 6e een rijbereik van 479 kilometer halen. Eens leeg kun je snelladen aan 200 kW. Daarnaast komt er ook een Long Range versie met een NMC-batterij van 80 kWh, waarmee je een afstand tot 552 kilometer kunt afleggen. Wel moet je dan genoegen nemen met een maximaal laadvermogen van slechts 95 kW. Toch vreemd, gezien de LFP-batterij meestal beperktere oplaadmogelijkheden heeft. Echter is het verschil hier te verklaren door het feit dat de LFP-batterij heel wat nieuwer is. Daardoor kan hij dus dubbel zo snel laden.
Nog meer voordeel voor kleine batterij
Als we kijken naar de aandrijflijnen voor de Mazda 6e, maakt de constructeur het kiezen nog wat eenvoudiger. Deze EV zal enkel te koop zijn met één elektromotor op de achteras. Opnieuw is het zo dat de kleinere batterij die hier het voordeel haalt, gezien de LFP-batterij kan rekenen op een vermogen van 285 pk. Bij de grotere 80 kWh-batterij is dat ‘maar’ 244 pk. Toch een vreemde keuze zou je denken, maar het verschil is opnieuw toe te kennen aan de nieuwere, meer geavanceerde LFP-batterij. Wat ons betreft, is de keuze dus snel gemaakt. Als klant kies je beter voor de kleinere LFP-batterij van 68,8 kWh gezien deze beschikt over meer vermogen en betere laadopties.
De Mazda 6e meet 4,94 meter lang en beschikt over een volwaardige vijfde deur. Ondanks dat dit geen hatchback is, kun je toch nog steeds heel wat in de koffer kwijt. Ook vooraan is er heel wat opbergruimte met de grote frunk van 70 liter. Om de wegligging en het verbruik te verbeteren, voegen de Japanners ook een beweegbare achterspoiler toe.
Groot scherm met handbewegingen
Het interieur van de elektrische Mazda 6e oogt klassiek, maar beschikt over alle opties waar een moderne EV over moet beschikken. Daarbij krijg je een digitale tellerpartij en een tweede scherm van 14,6″ voor het infotainment. Die tweede is aan de grote kant, maar is mooi geïntegreerd in het dashboard. De verschillende systemen kun je bedienen mer enkele fysieke knoppen op het stuur of via handbewegingen tijdens het rijden. Op die manier moet je het scherm dus niet altijd aanraken. Verder heeft het interieur best een sportief karakter en biedt hij met een wielbasis van 2,9 meter best veel ruimte. Ook op de achterbank kun je niet klagen over een gebrek aan beenruimte.
De Mazda 6e zal vanaf deze zomer te bestellen zijn. Over er ook andere versies, zoals eentje met vierwielaandrijving, zullen komen, is nog niet bekend. Een plug-in hybride zoals die van de EZ-6 in China bestaat, komt er sowieso niet. Ook de exacte prijs is nog niet geweten. Wel bevestigt Mazda ons dat hij in België te koop zal zijn vanaf 45.000 euro.