De naam Maserati roept beelden op van Italiaanse luxe, race-erfgoed en een onmiskenbare uitstraling. De typische koper zoekt meer dan prestaties; ze verlangen naar een auto met ziel. Nu staat het merk met de drietand op een kruispunt met de Grecale Folgore, hun eerste volledig elektrische SUV. Kan een elektrische Maserati echt de passie van zijn luidruchtige voorgangers belichamen? Kan hij de sensatie en flair bieden die Maserati-liefhebbers verwachten, of is het gewoon weer een elektrische SUV?
Maserati heeft vandaag twee SUV’s in het gamma: de Grecale en de Levante. Beide zijn, toevallig of niet, genoemd naar een windrichting. Zo is de Levante een verwijzing naar de oostenwind. Grecale betekent dan weer letterlijk Grieks in het Latijn. Verder wordt het woord ook gebruikt om de wind uit Griekenland een naam te geven, ook wel de Mediterraanse noordoostenwind genoemd. Folgore is Italiaans voor bliksem en wordt door Maserati gebruikt om al hun elektrische wagens een type-aanduiding te geven.
Overgang naar elektrisch
De Maserati Grecale is geen nieuw model voor het merk. Hij is sinds 2022 in het gamma aanwezig en werd een jaar later ook als Folgore voorgesteld. Qua looks is hij zo goed als identiek aan de versie met verbrandingsmotor. Dat laatste is een bewuste keuze van de Italiaanse constructeur. Nu we in Europa de overstap maken naar elektrische wagens, wil het merk toch trouw blijven aan hun identiteit. Daarbij willen ze hun rijders niet forceren om voor elektrische te kiezen, maar ze krijgen wel de optie om hun favoriete model met batterij te kopen. Bij de Maserati Grecale Folgore betekent dat een brede luchthapper die zo goed als de volledige neus bedekt en koplampen die zo uit de MC20 kunnen komen.
Verder vind je ook drie luchtroosters terug op de zijkant die al een onderdeel zijn van het design sinds 1947. Gezien deze geen functie hebben bij een EV, hebben de designers beslist om deze te verlichten in het donker. Een mooie manier om de elektrische identiteit van deze SUV extra in de verf te zetten. Verder kun je de Grecale Folgore nog herkennen aan zijn koperen logo’s en remklauwen. Daarnaast geven de Italianen nog mee dat de boomerangachtige achterlichen een ode zijn aan de Maserati Giugiaro 3200 GT, al moet je toch goed kijken om die gelijkenis ook te zien. Qua kleur krijg je de keuze tussen enkele klassieke varianten, maar je kunt ook volledig los gaan. Zo zijn er vier matte kleuren te kiezen voor 16.940 euro. Afhankelijk van hoe het licht erop valt, krijg je een volledig andere look.
Premium interieur
Binnenin straalt de Grecale Folgore klasse en exclusiviteit uit en daarbij werd op niets bespaard. Bij andere merken, zelf zij die meer dan 100.000 euro voor een wagen vragen, voelt de bekleding van de stijlen vaak goedkoop aan, maar dat is hier dus niet zo. De grote aandachtstrekker is het klokje in het midden van het dashboard. Deze gaat al enkele decennia mee, maar kreeg nu een upgrade. Het analoge klokje heeft plaatsgemaakt voor een digitaal schermpje waarbij deze wagen de 21ste eeuw binnenkomt. Hierbij kun je kiezen uit verschillende lay-outs en functies, inclusief het weergeven van de resterende batterijcapaciteit. Verder is dit een heerlijke comfortabele wagen om in te vertoeven. De zetels bieden veel comfort en dankzij de opblaasbare wangen bieden ze net de nodige steun die je zelf wil. Dankzij zijn lange wielbasis van net geen drie meter, beschikken ook de passagiers op de achterbank over een zee van ruimte. In de koffer kun je een bescheiden 535 liter kwijt.
Klassieke wagen in een digitaal tijdperk
Bij Maserati hebben ze lang vastgehouden aan een overwegend klassiek infotainmentsysteem met heel wat fysieke knoppen, maar bij de Grecale lijken ze dat imago stilaan los te laten. Dat begint al met het klokje dat we hierboven vermelden. Op het digitale schermpje kun je schakelen tussen de tijd, de inwerkende G-krachten, een kompas en de gas- of remkracht die je toepast. Verder vinden we een ultra-HD-touchscreen van 12,3” groot terug. Dit werkt bijzonder snel en intuïtief. Daaronder zit er nog een tweede scherm van 8,8” met heel wat snelkoppeling zodat je minder ver in het menu moet graven. Hier kun je onder meer de klimaatcontrole, zetelverwarming en het audiovolume bepalen. Ook de verschillende opties voor het digitale klokje zijn via dit scherm te bedienen. Verder beschikt hij over Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien kun je twee smartphones tegelijk verbinden, zodat ook je passagier mee de muziek kan kiezen. Tenslotte zit er ook een virtuele stemassistent op, maar deze heeft toch nog wel wat finetuning nodig. De stemcommando’s zijn heel erg specifiek, waardoor je soms meerdere keren moet proberen voor je de juiste beet hebt. In die tijd heb je via de snelkoppeling op het kleinste display al lang de gewenste instelling gevonden.
Rijdt hij nog zoals een Maserati?
De Italianen hebben een stevige reputatie opgebouwd als het gaat om het rijgedrag van hun wagen. Toch is het even schrikken als we zien dat deze op het FCA Giorgio-platform van Stellantis werd gebouwd. Deze kennen we van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio, en hoewel dat beide geen slechte wagens zijn, twijfelen of deze wel genoeg identiteit heeft voor een merk als Maserati. Na de eerste kilometers wordt het al meteen duidelijk dat het dat wel degelijk heeft. Via de knop onder het stuur kun je kiezen tussen verschillende rijstanden. De comfort-stand krijgt hier de naam ‘GT’ als teken dat comfort en sportiviteit hand in hand gaan. Dankzij de standaard luchtvering en de dynamische ophanging weet hij weet hij heel wat oneffenheden weg te werken. Dat hij ook nog eens muisstil is, draagt toe aan de premium feeling van het merk.
Daarnaast is er nog de Sport-modus. Deze zorgt ervoor dat de vering wat strakker wordt en de besturing directer. En hoewel je wel met een sportieve SUV onderweg lijkt te zijn, laat het hoge gewicht van 2,5 ton zich wel eens voelen in de bochten. De Maserati Grecale Folgore lijkt dus vooral ontworpen te zijn als een sportieve, comfortabele SUV dan als een echte sportwagen.
Verder zijn er nog de verschillende adaptieve rijhulpsystemen die we vaak meteen afzetten omdat deze te opdringerig zijn. Vooral de rijstrookassistent is vaak een groot pijnpunt doordat deze zwalpt tussen de lijnen. Dat is bij deze Maserati echter niet nodig. De Grecale weet mooi in het midden van de rijbaan te blijven. Verder anticipeert hij goed op het gedrag van de andere weggebruikers, waardoor hij nooit bruusk zal remmen, maar eerder gedoseerd zal vertragen.
550 pk, 501 kilometer
De Maserati Grecale Folgore kan rekenen op twee elektromoten van elk 205 kW. Hierdoor kun je altijd rekenen op vierwielaandrijving met 550 pk en 820 Nm koppel. Dat hij vlot op het gas is, moeten we dus niet meer uitleggen. Deze elektrische SUV sprint in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Traag kun je hem dus ook al niet noemen. Een grote batterij van 105.0 kWh (95 kWh netto) levert de nodige stroom daarvoor. Volgens de WLTP-norm kan je rekenen op een bereik van 501 kilometer bij een verbruik van 23,9 kWh/ 100km. De verkoper meldt ons dat het werkelijke rijbereik in de zomermaanden rond 400 à 420 kilometer ligt. Zelf testen we de Grecale tijdens wat waarschijnlijk de enige week sneeuw van dit jaar zal zijn. Hierdoor stijgt het verbruik naar een stevige 33 kWh/100 km en noteren we nog slechts 300 kilometer. Daarbij is het jammer dat de Italianen hier niet gekozen hebben voor een 800 V-plaform. Deze elektrische SUV kan helaas maar snelladen aan 150 kW. Hierdoor duurt het 38 minuten om van 10 naar 80 procent te laden, wat toch veel is naar de huidige normen binnen deze prijsklasse.
Conclusie
De Maserati Grecale Folgore biedt alles wat je van een Maserati mag verwachten. Van het premium interieur tot het sportieve rijgedrag, het is allemaal aanwezig. De enige vraag die je echt moet stellen, is of hij zijn hoge prijs wel waard is. Zo betaal je minstens 112.000 euro voor deze Maserati. Dat is toch een stuk meer dan de vergelijkbare Lotus Eletre, Audi Q6 of Porsche Macan. Deze bieden bovendien een 800V-platform dat veel sneller kan opladen. Waarom zou je hem dan wel overwegen? Zijn exclusiviteit, Italiaans karakter en iconische geschiedenis.
|
|