Renault heeft vorig jaar de volgende generatie van de Renault Twingo voorgesteld. Ondertussen zijn we enkele maanden verder en is het tijd voor de Fransen om ook het interieur voor te stellen. Dat doen ze op het Autosalon in Brussel, waar je nog terechtkunt tot en met 19 januari.
Bij Renault zijn ze in een nostalgische bui. Zo stelde het op het Autosalon van Parijs vorig jaar al de nieuwe Twingo voor. Echt nieuw was het design echter niet, want deze lijkt erg op de allereerste generatie uit 1991. De volgende primeur is nu weggelegd voor de Brussels Motor Show, waar de Renault Twingo in een kleurrijke kubus centraal staat. De Franse constructeur zet niet alleen in op retro-futuristische EV’s, maar gebruikt ook heel wat kleur bij hun nieuwste modellen. Zo zijn op diezelfde stand ook de Renault 4 en Renault 5 te zien in elke beschikbare kleur mogelijk.
Opvallende kleuren
De Renault Twingo E-Tech Electric zal enkel nog met een volledige elektrische aandrijving te koop zijn. Het prototype dat we eerder in Parijs zagen, is nu ook weer wat verfijnd en zou nu echt zo goed als klaar zijn. De link met de generatie uit de jaren 90 is onmiskenbaar, alleen zal de Twingo nu een vijfdeurs stads-EV worden. Die knipoog wordt bovendien ook doorgetrokken in het interieur. Wie eind vorige eeuw zelf met eentje reed, herinnert zich misschien nog wel de kleurrijke zetelbekleding. Voor zij die fan waren hebben we alvast goed nieuws!. De opvallende kleurencombinaties zijn terug! Verder zien we een grote digitale tellerpartij van 7″ voor de bestuurder. Daarnaast zit er centraal op het dashboard een touch-screen van 10,1″ geïntegreerd. Het stuur en de nog aanwezig hendels lijken dan weer overgenomen te zijn van de nieuwe R4 en R5.
Veel bergruimte
Ondanks dat de nieuwe Renault Twingo nog steeds een kleine stadswagen is, beschik je toch over een zee van bergruimte. Zo heb je, boven het handschoenkastje, nog een tweede opbergvak in het dashboard. En ook onder de zetels kun je heel wat spullen kwijt. Verder laat de achterbank zich in twee delen neerklappen en verschuiven. Handig voor als je wat grotere spullen moet vervoeren. Net zoals de Twingo van weleer moet de 2026-versie vooral een praktische stadswagen worden. Voor de werkelijke lancering is het nog wachten tot volgend jaar. Ook een prijs en opties voor de aandrijving zijn er nog niet. Wat we wel al weten, is dat de instapversie van de Renault Twingo E-Tech Electric onder de 20.000 euro zal zitten.