Hondo 0 SUV en Honda 0 Saloon komen in België te koop vanaf 2026

DoorMatthias Hautekiet

15 januari 2025
Honda 0 Saloon en Honda 0 SUV op CES in 2025

Honda slaat volgend jaar een nieuwe weg in voor de elektrificatie-plannen van het merk. Die plannen starten ze met de lancering van twee nieuwe elektrische wagens. De productie van de Honda 0 SUV en Honda 0 Saloon start volgend jaar in de Verenigde Staten, maar de Japanners laten nu al hun prototypes zien.

Foto’s © Honda

Als je op zoek bent naar een nieuwe elektrische wagen kan je bij Honda enkel terecht voor de e:Ny1. Deze EV weet echter maar weinig kopers te overtuigen en is dus niet echt een succes te noemen. Dit weerhoudt de Japanse constructeur er echter niet van om door te zetten met de elektrificatie van hun merk. De komende jaren wil het dan ook heel wat elektrische modellen op de markt brengen en starten doen ze in 2026 met de 0 Series. Vlak voor het einde van het jaar kon je al een eerste glimp van die elektrische toekomst bekijken. Ondertussen zijn we weer wat verder en zijn de nieuwe prototypes nu ook in hun geheel te zien: de Honda 0 SUV en Honda 0 Saloon. Let wel, het gaat hier nog om een tijdelijke projectnaam. De echte naam wordt pas later bekend gemaakt.

Een gedurfd design

Het design van de 0 Series is alvast met geen enkele andere wagen die vandaag op de markt is te vergelijken. Honda was al niet vies van wat controverse, maar het design van hun toekomstige SUV’s is toch wel erg gedurfd. De 0 Saloon heeft langs voor wel wat weg van een Lamborghini, die aan de achterkant verder uitgerekt werd. Het design is volgens de constructeurs ondertussen zo goed als rond, al ontbreken er natuurlijk nog enkele zaken. Zo zijn er nog geen spiegels, deurklinken of een werkende koffer aanwezig. De belangrijkste uitgangspunten van het design zijn dun, licht en slim. Het interieur van deze prototypes lijkt alvast heel ruim te zijn. De grootste blikvanger zijn de grote schermen die over de volledige breedte van het dashboard doorlopen. Deze draaien op het nieuwe besturingssysteem van Honda: Asimo. Dat laatste is een ode aan de ASIMO-robot die de Japanners in 2000 lieten zien. Hun wagens zullen Level 3 autonoom rijden ondersteunen, waarmee ze de concurrentie willen overtreffen. Hierdoor kun je als bestuurder je ogen van de weg afhouden en zou je dus kunnen sms-en, een film kijken of een videomeeting bijwonen. Als je dan toch moet ingrijpen, bedien je de wagen via het yoke-stuur.

Al even ruime SUV

Ook de Honda 0 SUV belooft een ruime wagen te worden, alleen moet je hier opnieuw een fan zijn van het design. De neus begint nog relatief conservatief, maar de achterkant ziet er toch wel bijzonder uit. En als u dacht dit slechts een prototype is en dat er dus nog veel kan veranderen, heeft u het mis. De Japanners beloven namelijk dat het design van deze SUV nagenoeg ongewijzigd zal zijn bij het productiemodel. Als bestuurder of passagier mag je alvast rekenen op veel beenruimte. Het grote glazen panoramisch dak biedt dan weer veel lichtinval.

Rijbereik tot 530 kilometer

Bij Honda zijn ze voorlopig nog erg karig met informatie over de 0-Series. Wel is het al duidelijk dat deze generatie elektrische wagens vooral softwarematig ontwikkeld worden. Digitalisering en technologie zijn hierbij de grootste hoekstenen van de ontwikkeling. Wanneer het over de motoren en batterij gaat, houdt de constructeur de lippen stijf. Wel is het al geweten dat de Honda 0 Saloon in de basis achterwielaangedreven zal zijn en de Honda 0 SUV met vierwielaandrijving op de markt komt. Als we zelf wat rondzoeken, denken we te weten dat we hier spreken over 245 pk de achteras en 313 op de twee assen samen. Ook over de batterij weten we eigenlijk nog maar bitter weinig, afgezien dat hij samen met LG ontwikkeld werd. Deze zou bijzonder dun en efficiënt zijn. Ze claimen zelf dat deze tot 100 kg lichter is dan een vergelijkbare batterij bij de concurrentie. Het rijbereik ligt volgens de Amerikaanse EPA-richtlijn op 480 kilometer. Vertaald naar de Europese WLTP-norm betekent dat 530 tot 570 elektrische kilometers.

Wanneer de eigenlijke productiewagens te zien zullen zijn, is voorlopig nog onbekend. Wellicht zal dat ergens eind dit jaar zijn of zelfs pas tijdens CES in 2026. De productie moet overigens in de loop van 2026 opgestart worden in het Amerikaanse Ohio.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be