Polestar werkt hard aan de rendabiliteit van het merk. Na enkele magere jaren, is het merk nu echt op weg naar winst. Om die prognose extra kracht bij te zetten, lanceert het binnenkort opnieuw enkele modellen. Zo krijgen de Polestar 2, 3, 4, 5 en 6 binnenkort gezelschap van de Polestar 7.
Foto’s © Polestar
Polestar werd 8 jaar geleden opgericht en heeft er sindsdien geen al te makkelijk parcours opzitten. Zo trok Volvo zich vorig jaar terug uit de Zweeds-Chinese constructeur. Bovendien bleken de Polestars, zeker in hun beginjaren, eerder een nicheproduct te zijn waar het niet storm voor liep. Daar begint nu stilaan verandering in te komen. Door de implementatie van een nieuw commercieel model zag het merk in het vierde kwartaal van 2024 al een stijging van 5,3 procent. In vergelijking met diezelfde periode in 2023 bedraagt de groei zelf 37,2 procent. Aan die cijfers dragen vooral de nieuwe Polestar 3 en 4 aan toe, die nu 56% van alle orders tijdens het laatste kwartaal omvatten.
“We bouwen voort op het sterke merk Polestar met design en performance als kernwaarden. Maar er zijn belangrijke veranderingen nodig om van dit gerespecteerde, vooruitstrevende merk een succesvol en levensvatbaar bedrijf te maken. We versnellen enerzijds onze retailexpansie en commerciële transformatie, terwijl we anderzijds onze toekomstige modellenlijn aanpassen en onze kostenstructuur aanzienlijk verlagen. We verwachten dat 2025 zowel wat betreft volumes als financiën het sterkste jaar in de geschiedenis van Polestar wordt.”
Michael Lohscheller, CEO van Polestar
Om die trend extra kracht bij te zetten, wil het de komende jaren heel wat extra verkooppunten openen, waaronder ook in ons land. In samenwerking met haar partners moet het aantal locaties in Europa groeien van 70 naar 130. In de Verenigde Staten wil het 21 nieuwe vestigingen (tot 57) openen. Daarnaast opent het dit jaar ook haar eerste showrooms in Frankrijk. Uitbreidingen naar Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika staan gepland voor 2026.
Drie nieuwe modellen tegen 2027
Daar blijft het niet bij voor de Zweeds-Chinese constructeur. Zo wil het in de tweede helft van dit jaar nog starten met de verkoop van de nieuwe Polestar 5. Een jaar later is de Polestar 6, een elektrische roadster aan de buurt aan de buurt. Voor het laatste nieuwe model in het rijtje, de Polestar 7, is het vervolgens nog wachten tot eind 2026, of zelf een heel stuk in 2027. Deze moet een compacte elektrische SUV worden en zal bovendien volledig in Europa geproduceerd worden. De exacte locatie hiervoor is nog niet bekend, al maakt de Volvo-fabriek in Genk, waar nu de Volvo EX30 van de band rolt, veel kans. Mogelijk betekent de komst van een nieuwe compacte SUV ook het einde van de Polestar 2. Die laatste gaat nu toch al enkele jaren mee in het gamma.
Over de nieuwe Polestar 7 weten we verder eigenlijk nog niets. Alleen geeft de constructeur al mee dat er vanaf dit model overgestapt wordt op een nieuw platform voor alle toekomstige wagens. Dit moet de productie eenvoudiger maken en bovendien een pak goedkoper.