Formula E Pit Boost komt er nu echt aan

DoorMatthias Hautekiet

23 januari 2025
Formula E Pit Boost

Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap hebben vandaag aankondigt dat de Pit Boost er nu ook echt komt. Na jaren van debatteren en uitstel, zal de ‘fast charge pit stop’ dit seizoen zijn intrede doen tijdens de Jeddah E-Prix. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in?

Om het idee achter de Pit Boost uit te leggen keren we eerst terug naar de beginjaren van het elektrische kampioenschap. Tijdens de eerste twee seizoenen was de batterij van de GEN 1-racewagen nog niet groot genoeg om een volledige race uit te rijden. Rijders waren toen genoodzaakt om halverwege de wedstrijd van wagen wisselen. Bij de intrede van de GEN 2-wagen, was dat euvel verholpen. Toch hadden de FIA en het kampioenschap het idee om de verplichte pitstop opnieuw in te voeren wanneer ze de GEN 3-wagen in 2019 ontwikkelden. Deze zou in 2023 zijn intrede moeten doen, maar vertraging bij de ontwikkeling van de batterijen en bijhorende snelladers strooide hierbij roet in het eten. Zes jaar na het initiële idee, wordt deze nu ook echt werkelijkheid.

Wat is de Pit Boost?

De nieuwe Pit Boost is een verplichte pitstop voor alle rijders om kort snel te laden halverwege de race. Hierbij worden de GEN 3 EVO-wagens gedurende 30 seconden opgeladen met een 600 kW snellader in de pitstraat. Dit is genoeg om 10 procent aan energie (3,685 kWh) richting de batterij te sturen. Na de Pit Boost beschikken rijders bovendien gedurende enkele minuten over het volledige vermogen van 350 kW, in plaats van de gebruikelijke 300 kW. De rijders mogen zelf bepalen wanneer ze deze namen, zolang ze binnen een afgesproken venster blijven. Het is dus aan de sporters zelf om te bepalen wanneer ze richting de pitstraat sturen en daarbij dus heel wat plaatsen zullen verliezen. Pit Boost zal ongetwijfeld voor veel extra drama zorgen.

“PIT BOOST daagt teams en rijders uit om onder zware tijdsdruk beslissingen te nemen waarbij veel op het spel staat. Het potentieel voor dramatische inhaalacties, onverwachte wendingen en menselijke creativiteit zal de spanning voor onze fans verhogen en de Formule E en FIA’s niet aflatende toewijding aan innovatie laten zien. Als een serie die geboren is om de overdracht van technologie van het racecircuit naar de weg te verbeteren, betekent het een stap voorwaarts voor consumentenauto’s en het toekomstige potentieel van EV-prestaties.”

Alberto Longo, Medeoprichter en Chief Championship Officer Formula E

Hebben we dit eigenlijk wel nodig?

Je kunt je meteen de vraag stellen of het Formula E-kampioenschap eigenlijk wel pitstops nodig heeft. Formula E verdedigt alvast hun keuze. Dit kampioenschap is volgens hen van ongelooflijk belang bij de ontwikkeling van elektrische wagens en bijhorende infrastructuur. Zeker nu de komende jaren steeds meer mensen voor een EV kiezen. Bovendien toont dit aan waar elektrische wagens naartoe kunnen groeien over enkele jaren. Om wat meer leven in de race te blazen is het alvast niet nodig. De eerste twee races van het seizoen in Sao Paulo en Mexico City hebben al bewezen deze goed in elkaar zitten en bovendien best spannend zijn. Alleen is dat niet echt naar de zin van de promotors. Zij zien liever meer chaos op het circuit om het elektrische kampioenschap extra onvoorspelbaar te maken.

Verder is het nog onduidelijk hoe deze nieuwe Pit Boost ook in de praktijk in beeld zal komen. Je kunt toch moeilijk 30 seconden lang kijken hoe Stoffel Vandoorne (Maserati) of Pascal Wehrlein (Porsche) stilstaan in de pitstraat terwijl hun wagen een boost krijgt. De verschillende teams zijn het er alvast over eens dat deze voor heel wat chaos zal zorgen en dat het voor fans moeilijk kan worden om de wedstrijd echt nog te volgen. Bij rijders heerst dan weer de bezorgdheid dat dit je volledige race kan kraken. Bij een pitstop in andere raceklassen, verlies je in het slechtste geval enkele plaatsen. Wanneer je de pitstop een ronde te vroeg, of net te laat neemt, kan deze ervoor zorgen dat je van de eerste plaats helemaal naar de laatste terugzakt.

De Pit Boost zal voor het eerste zijn intrede toen tijdens de double header in Jeddah volgende maand. Daarna zal hij vooral gebruikt worden tijdens een van de twee wedstrijden tijdens double headers.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be