Nieuwe Tesla Model Y Juniper vanaf vandaag te bestellen

DoorMatthias Hautekiet

24 januari 2025
Tesla model Y Juniper 2025

Na de eerdere voorstellen van de nieuwe Tesla Model Y Juniper in China eerder deze maand, krijg hij nu ook zijn debuut in Europa. De populairste elektrische wagen van ons continent zit zo in een nieuw jasje in de hoop dat hij opnieuw een verkoopsucces wordt.

De Tesla Model Y is een van de populairste elektrische wagens van het moment. Hij prijkt al enkele jaren op rij steevast op de eerste plek in België en in 2023 was hij zelf de meest verkochte EV wereldwijd. Dat Tesla vijf naar na de lancering met een facelift komt, is dus niet verwonderlijk. De Tesla Model Y Juniper werd twee weken geleden in China voorgesteld en komt nu dus ook naar Europa en België. Hoewel de veranderingen best groot zijn, is het nog steeds overduidelijk over welk model het hier bij Tesla gaat.

Vernieuwde voor- en achterkant

Als je de vernieuwde Model Y langszij bekijkt, zie je maar weinig verschil met de vorige generatie. De grootste wijzigingen situeren zich dan ook aan de voor- en achterkant. Het geheel is vooral veel strakker geworden. Zo is er nu een fijne LED-strip over de volledige breedte van de wagen die de twee dagrijlichten met elkaar verbindt. Aan de achterzijde is het verschil nog groter, met een lichtstreep van 1,6 meter lang. Volgens Tesla zelf is dit de grootste in zijn soort. Bovendien hebben ze hier ook een wereldprimeur beet. Het licht schijnt niet rechtstreeks naar buiten, maar wordt geprojecteerd op de achterspoiler. Hierdoor heb je een soort indirect lichtsysteem. Daarnaast zijn ook de bumpers onder handen genomen voor een betere aerodynamica. Dat laatste komt het rijbereik dan weer ten goede. Ook aan het rijcomfort is gedacht, waarbij storende omgevingsgeluiden met 22 procent zijn verminderd. Daarvoor voegt Tesla meer isolatie toe en gebruikt het nu ook akoestisch gelaagde autoruiten.

De nieuwe ruiten dragen bovendien ook bij tot een lager energieverbruik. Deze reflecteren namelijk de zon beter, waardoor de klimaatregeling minder moet bijspringen in de zomer. Ook de schokdempers zijn aangepast voor een comfortabelere rit. Tegelijk is ook het onderstel stijver gemaakt om rolbewegingen in de bochten te verminderen.

Snel, sneller, snelst

Aan de binnenkant zijn de verschillen minder merkbaar. De interieurdesigners zijn bij de vernieuwde Model Y volledig trouw gebleven aan het designg van de vorige generatie. Toch zijn er ook enkele wijzigingen. Zo voegt het nu de led-strip dat we eerder op de Model 3 Highland zagen, nu ook toe op de Model Y. Verder claimt de constructeur dat de gebruikte materialen van een betere kwaliteit zijn en dat de zetels meer steun bieden. Nog een grote verademing voor heel wat rijders is ongetwijfeld de terugkeer van de hendel voor de richtingaanwijzers. Deze was op dit model geschrapt en vervangen door twee knopjes op het stuur, maar keert nu dus terug.

Daar tegenover staat wel dat zo goed als alle knopjes op het stuur zijn verdwenen. Tesla verwijst voor de bediening nog meer door naar het grote centrale display van 15,4″. Deze heeft een grote upgrade gekregen waardoor de mobiele dataverbindingen nu tot 50 procent sneller kan downloaden. Ook de wifi-verbinding werkt een stuk efficiënter, waardoor je ook in ondergrondse ruimten meer kunt doen. Verder wordt je smartphone, die je bij Tesla als sleutel gebruikt, nog sneller herkent dankzij de invoering van Ultra-Wideband. Tenslotte is er ook meer comfort voorzien voor de passagiers op de achterbank. De zetels zijn opnieuw vormgegeven en kunnen nu ook elektrische op- en neerklappen wanneer je grotere stukken moet vervoeren. De passagiers kunnen zich dan weer bezighouden met een nieuwe display van 8″ achterop de middenconsole.

Extra bereik

Over de aandrijving van de Tesla Model Y Juniper geeft de constructeur maar weinig prijs. Vandaag is enkel de Long Range AWD Launch Series te bestellen. Deze vierwielaangedreven variant sprint met een Acceleration Boost in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u, wat toch 0,7 seconden sneller is dan vandaag. Of dat komt door een krachtigere elektromotor of gewoon een andere afstelling geeft Tesla nog niet vrij. Volgens de voorlopige cijfers zou deze variant een afstand van 568 kilometer (WLTP) op één lading moeten halen, een stijging van 35 kilometer. Dat is mede mogelijk door de betere aerodynamica waardoor het verbruik van 16,9 naar 15,3 kWh/100 km daalt. Aan de Telsa Supercharger kun je snelladen aan maximaal 250 kW.

Wie vandaag al overtuigd is kan hem meteen bestellen via de website van Tesla. Daarbij betaal je 61.990 euro voor de Launch editie. Wie niet te lang wacht, kan zijn model al in maart in ontvangst nemen. Over de goedkopere versies met achterwielaandrijving of de kleinere batterij volgt water meer nieuws.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be