Leapmotor werd in 2015 opgericht en levert sinds 2019 al elektrische wagens in thuisland China. Bovendien is het daar een van de snelstgroeiende spelers van het land. Ondertussen heeft ook Stellantis de waarde van het merk ingezien, waarbij het voor 20 procent van de aandelen het exclusieve recht kocht om Leapmotor buiten China te verdelen. Voor de lancering in Europa brengen ze voorlopig twee modellen mee: de T03 en de C10. Het is die laatste die we nu testen.
Het ziet er misschien wel zo uit, maar Leapmotor is niet het zoveelste EV-merk uit China dat Europa probeert te veroveren. In tegenstelling tot de meeste andere merken worden ze hierbij ondersteunt door Stellantis. De autoreus, bekend van merken als Citroën, Opel en Peugeot, richtte hier vorige zomer een joint venture voor op samen met Leapmotor: Leapmotor International. Dankzij die joint venture heeft Stellantis nu het exclusieve recht om de wagens van het merk buiten China te verdelen.
Een herkenbare SUV
De Leapmotor C10 is alvast een moderne SUV die er best mag wezen. Geen vreemde uitspattingen of vormen bij deze Chinees, maar eerder klassieke lijnen. De achterkant wordt gesierd door een sportieve spoiler en een doorlopende lichtlijn. Alleen komt het design ons wel heel erg bekend voor. Zo lijken er sommige elementen 1 op 1 gekopieerd te zijn van de NIO EL6. Moest deze wagen van de tekentafel van Firefly, het zustermerk van NIO, komen, we zouden het meteen geloven. De gelijkenissen gaan trouwens nog verder dan vergelijkbare lijnen en identieke achterlichten, maar meer daarover bij het interieur.
Deze elektrische SUV zit met een lengte van 4,47 meter en een breedte van 1,9 meter in de bovenste regionen van het C-segment. We hebben het hier dus over best een grote SUV. Toevallig of niet, maar dat is slechts 10 centimeter korter dan de NIO EL6 en amper een halve smaller.
Kwalitatief interieur
Bij het instappen valt ons opnieuw meteen op dat heel wat onderdelen afkomstig zijn van dezelfde leverancier als die van NIO. Vooral de digitale tellerpartij en de middenconsole met laadpad en bekerhouder kunnen zo uit de NIO EL6 of de ET5 komen. Ook het stuurwiel is sterk gelijkend en lijkt een combinatie te zijn met dat van de huidige generatie Tesla’s. Origineel kun je dit interieur dus niet noemen. Daar is natuurlijk niets mis mee. Beter goed gekopieerd, dan slecht ontwikkeld. Bovendien willen we expliciet benadrukken dat alle gebruikte materialen erg premium en kwalitatief aanvoelen.
Het is dan ook heerlijk vertoeven in de zetels met silicium-lederen stoelbekleding (OEKO-TEX® STANDARD 100). Een lendensteun is niet aanwezig, maar dat is niet zozeer een gemis op deze wagen. Verder worden ook de passagiers op de achterbank getrakteerd op een zee van ruimte. Zelf met de eerste zetelrij volledig naar achteren geschoven, heb je nog belachelijk veel ruimte. Alleen zorgt die extra beenruimte ervoor dat de koffer slechts 435 liter groot is. Met de achterbank plat is dat bijna 1.000 liter extra (1.410 l). Vooraan zou er nog een frunk van 32 liter moeten zijn, maar die leek op onze testwagen afwezig.
Responsief infotainmentsysteem
Bij elektrische wagens uit China durven we al eens schrijven dat het infotainmentsysteem traag en niet responsief is, maar dat is bij de C10 zeker niet zo. Leapmotor gebruikt voor hun 14,6” grote display een Snapdragon-chip van Snapdragon. Dit zorgt voor een responsief systeem, waarbij we zonder enige vertraging tussen verschillende functies kunnen wisselen. De menu’s en apps binnen het Leap OS4.0-besturingssysteem zijn logisch ingedeeld en beschikken over alle opties waarover een moderne EV moet beschikken. Zo is er bijvoorbeeld een slimme routeplanner aanwezig, die automatisch enkele laadstops kan inplannen. De achtergrond van het display is volledig te personaliseren met diverse (live) achtergronden. Wel zijn er geen fysieke knoppen aanwezig, dat is op zich geen groot probleem dankzij de rij sneltoetsen onderaan het scherm. Android Auto en Apple Car Play zijn er niet, maar dat kan misschien nog komen bij de volgende modellen. Tijdens het laden kun je geen video’s op YouTube bekijken. Spotify en Amazon Prime zijn wel aanwezig, waarbij je geen kosten betaald voor het 4G-abonnement. Althans, op vandaag, want Leapmotor International laat al weten dat dit abonnement later wel betalend zal worden.
Hoe rijdt hij?
Leapmotor is in thuisland China een van de snelstgroeiende spelers op de EV-markt. Dat heeft het vooral te danken aan hun inzet op het vlak van technologische ontwikkeling. Een van hun grootste verwezenlijkingen is het gebruik van Cell-To-Chassis (CTC). Hierbij wordt de batterij niet los onder de wagen geschroefd, zoals dat bij de meeste andere EV’s wel het geval is. Deze is bij CTC een integraal onderdeel van het chassis wat het geheel stijver maakt. Leapmotor zelf spreekt van een verschil van meer van 25 procent. Voor de afstelling van het chassis voor Europa trokken de Chinezen naar Italië. Daar kregen ze de hulp van Stellantis-ingenieurs bij Alfa Romeo en Maserati om een fijn rijdend onderstel af te leveren. Dit resulteert in een afstelling die meer afgestemd is op het Europese wegennetwerk. Ons kon het alvast bekoren. Zo stuurt de Leapmotor C10 scherp in de bochten, al hadden we graag nog wat meer feedback gehad. Alleen is het jammer dat de rijhulpsystemen nog erg ‘Chinees’ zijn. Zo is de rijstrookassistent erg zoekerig en wordt er gewoon te veel ruimte tussen de voorligger gelaten bij het gebruik van de ACC. Misschien iets waar ze bij Stellantis toch beter ook hadden aangepakt. De kracht wordt geleverd door een motor van 218 pk en 320 Nm op de achteras. Dit is genoeg om in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Bovendien is hij op de koop toe ook nog eens bijzonder stil (< 76 dB). Niet uitzonderlijk binnen het C-segment, maar bijna ongezien in zijn prijsklasse.
420 kilometer rijbereik
De nodige stroom krijgt de Leapmotor C10 uit een batterij van 74 kWh (bruto) of 69,9 kWh netto. Volgens de WLTP-norm is dat genoeg voor een rijbereik van 420 kilometer bij een verbruik van 19,8 kWh/100 km. Zelf noteerden we een verbruik van 21 kWh/100 km, goed voor een kleine 350 kilometer, dit bij temperaturen rond het vriespunt. Volgens de boordcomputer is 30 procent van dat verbruik te wijten aan de klimatisatie. Bij warmere temperaturen mag je dus rekenen op zo’n 16 kWh / 100 km, een waarde die we online vaker tegenkomen. Hiermee doet de wagen het in de werkelijkheid dus een pak beter dan wat de constructeur zelf opgeeft.
Ook hier is er een extra voordeel voor het gebruik van de CTC-technologie, gezien er tot 10 procent meer batterijcellen gebruikt kunnen worden dan met een traditionele batterij. Bovendien zijn zowel de wagen als de software klaar voor een 800 V-versie. Echter hebben de Chinezen toch voor de variant op 400 V gekozen, om de wagen zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden. Hierdoor kun je maximaal snelladen aan 84 kW, waardoor het 44 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden. Wel is het niet ondenkbaar dat het 800 V-platform bij toekomstige modellen zijn intrede doet.
Vanaf 37.400 euro
Je kunt je nu de vraag stellen waarom Stellantis zoveel moeite doet om een Chinese wagen naar Europa te brengen. Het antwoord daarop is eigenlijk best simpel. De verkoop van de autoreus zit in een dipje en een goedkope EV met veel opties kan die cijfers mee opkrikken. Want met een vanafprijs van 37.400 euro krijg je veel waard voor geld. Dubbele zone automatische airconditioning, een warmtepomp en elektrische verstelbare zetels zijn standaard inbegrepen bij de Style uitvoering. Voor 1.500 euro extra is er nog de Design-versie die onder meer zetelverwarming en -ventilatie, een elektrische koffer en privacyglas toevoegt. Bovendien beschik je dan ook over de silicium-lederen zetels waarin het heerlijk vertoeven is.
Conclusie
Toegegeven, we stonden sceptisch voor we begonnen aan onze testweek met de Leapmotor C10. Chinese wagens hebben niet echt de beste reputatie als het op de software aankomt, en ook het interieur leek gekopieerd te zijn. We zijn dan ook aangenaam verrast over deze nieuwe EV. De software staat, buiten de rijhulpsystemen, op punt. Al zijn er nog enkele vertalingen die wat beter kunnen, maar vooral het gebruiksgemak speelt in zijn voordeel. Bovendien kun je vervelende piepjes ook uitzetten die de hele rit uitblijven. Deze elektrische SUV wordt vaak genoemd als een grote concurrent voor de Tesla Model Y en we snappen nu ook waarom. Qua rijcomfort en technologische snufjes komt hij aardig in buurt. Bovendien is hij bijna 50 procent goedkoper dan zijn Tesla tegenhanger. Het enige wat Stellantis en de Chinezen nu nog moeten doen is het laadvermogen opkrikken om van deze wagen een echt succesverhaal te maken.
|
|