De BMW iX is sinds 2021 te koop en dus is het volgens BMW tijd om hem in het nieuw te steken. Uiterlijk is maar weinig verschil te werken met de huidige versie, maar onderhuids is deze EV grondig aangepast. Zo krijgt de iX volledig nieuwe aandrijflijnen, waardoor hij een stuk krachtiger wordt. Bovendien stijgt ook de maximale actieradius nu naar meer dan 700 kilometer.
Foto © BMW
Bij BMW kun je tegenwoordig zo goed als elk model zowel met een verbrandingsmotor als met een elektromotor krijgen. Hierdoor maakt het als koper bijna niet uit voor welke aandrijving je kiest, gezien het design zo goed al identiek is. De iX is daar echter een uitzondering op. Toen hij eind 2020 voorgesteld werd, bevestigde de Duitse constructeur al dat dit de eerste wagen van het merk zou zijn dat enkel als EV te koop zal zijn. Deze grote SUV, of SAV (Sports Activity Vehicle) zoals BMW hem liever noemt, moest de kopers overtuigen met zijn sportieve lijnen. Vier jaar na zijn lancering krijgt nu dus een eerste grote facelift.
Subtiele verschillen
In München lijken ze alvast tevreden te zijn met het design dat de BMW iX al had. We zien geen grote wijzigingen in het interieur, op enkele esthetische ingrepen na. De gigantische grille is nog steeds aanwezig, maar wordt nu gedetailleerd met diagonale lijnen in plaats van ruitjes. Wie dat wil kan nu ook de ‘Iconic Glow’ lichtrand rond de grille aanvinken als optie, op voorwaarde dat je de versie met de krachtigste aandrijving kiest. Daarnaast zijn ook de lichtblokken hertekend, met verticale led-elementen voor de dagrijlichten en richtingaanwijzers. Ook de bumpers voor- en achteraan zijn licht aangepast waarbij er vooral meer luchtkoeling voorzien is. Verder zijn er nog het M Sport- en nieuwe M Sport Pro pakket die nog meer sportievere elementen toevoegt aan deze SAV. Kies je voor dat nieuwe Pro-pakket, dan mag je rekenen op donkerdere lichtblokken, een uniek design voor de grille met M-logo en 22″ wielen. Weinig schokkende verschillen dus aan de buitenkant.
Meer pk’s, nieuwe namen
BMW iX xDrive 45
Onder de motorkap zijn de verschillen echter veel groter. Zo beschikt de nieuwe BMW iX in alle uitvoering over meer vermogen. De huidige xDrive40, xDrive50 en iX M60 motorversie maken nu plaats voor nieuwe aandrijvingen. De BMW iX xDrive40 met 326 pk wordt nu omgedoopt tot de xDrive45 met 408 pk (+82 pk). Dankzij zijn vierwielaandrijving en extra vermogen sprint hij nu in slechts 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook de batterij is met een derde gegroeid, waardoor je nu over 94,8 kWh aan bruikbare stroom beschikt. Hierdoor stijgt het rijbereik van 435 naar 602 kilometer. Snelladen met de nieuwe batterij is mogelijk aan maximaal 175 kW.
BMW iX xDrive 60
Bij de middelste uitvoering, de xDrive50, zijn de verschillen minder indrukwekkend wanneer het over het vermogen gaat. Deze versie gaat nu door het leven als BMW iX xDrive60 en beschikt over 544 pk (+10 pk). Dat is genoeg om de sprint van 0 tot 100 km/u in amper 4,6 seconden af te leggen. Met de batterij van 109,1 kWh kun je een rijbereik van 701 kilometer halen op één lading. Snelladen kan hier aan maximaal 195 kW.
BMW iX M70 xDrive
Verder nemen ook afscheid van de M60-topvariant met 119 pk. De BMW iX M70 xDrive met 695 pk komt ervoor in de plaats. Met de Launch Control geactiveerd beschik je over 1.100 Nm koppel, wat genoeg is om in amper 3,8 seconden naar 100 km/u te spurten. Ook de topsnelheid ligt met 250 km/u hoger dan die van de twee andere versies (200 km/u). Dit extra vermogen gaat wel ten koste van het rijbereik. Zo kun je met de M70 ‘maar’ 600 kilometer afleggen. DC-laden kan aan maximaal 195 kW. Verder kun je in het topmodel genieten van een adaptieve rijhoogte, elektrisch gestuurde dempers, M-stabilisatorstangen, Integral Active Steering en de rode M-sportremmen.
De nieuwe BMW iX zal in ons land te koop zijn vanaf 85.400 euro voor de standaard xDrive45. Kies je toch voor de iX xDrive60 met een rijbereik van 700 kilometer, dan zul je daar minstens 102.500 euro voor neertellen. Het M70-topmodel is in België te koop vanaf 129.700 euro. De leveringen starten in maart.