Bij Renault hebben ze iets weg van futuristische concept cars en dat is bij hun nieuwe creatie niet anders. De Renault Filante Record 2025 is volgens de Franse constructeur de efficiëntste elektrische wagen ter wereld. Hoewel deze futuristische wagen eruit ziet alsof hij een snelheidsrecord zal breken, is het voor Renault vooral te doen om zijn efficiëntie.
Als je de Renault Filante Record 2025 bekijkt, lijkt het erop alsof de Fransen een nieuw snelheidsrecord willen breken. Dat idee heeft hij vooral te danken aan de gelijkenissen met de Renault 40CV des Records. Deze racewagen zette in 1925 heel wat wereldrecords neer op elke race-afstand tussen 500 en 4.000 kilometer. Een jaar later, legde de 40CV des Records een afstand van maar liefst 4.167,578 kilometer neer in 24 uur tijd bij een gemiddelde snelheid van meer dan 170 km/u. Daar houden de gelijkenissen niet op. Wie goed kijkt, ziet ook bepaalde overeenkomsten met de Renault Etoile Filante die in 1956 een recordsnelheid van 308,85 km/u haalde met een gasturbine. Deze keer ambieert Renault echter een volledig ander record.
Een design geïnspireerd op de luchtvaart
De Renault Filante Record 2025 is een elektrische wagen, waarmee het een nieuw efficiëntie record wil neerzetten. Deze elektrische wagen met een lengte van 5,12 meter en een hoogte van 1,19 meter is daarom zo licht mogelijk gehouden. De wagen zelf is volledig uit koolstofvezel gebouwd en weegt amper 400 kilogram. De batterij zelf is met zijn 600 kilogram het zwaarste onderdeel. De ingenieurs bij Ligier Automotive en Renault kozen er voor om die van 87 kWh te recupereren uit de Scénic E-Tech Electric. Hoewel het design sterk lijkt op dat van de Renault 40CV des Records van 100 jaar geleden, hebben de ontwerpers vooral gekeken naar het ontwerp van jachtvliegtuigen. De wagen heeft een enorme lange neus, waarbij de bestuurder net niet tussen de achterwielen zit. Bovendien staan de wielen naast in plaats van onder de carrosserie voor een betere aerodynamica.
We hebben deze wagen ontworpen als een bewegend beeldhouwwerk. De lijnen, geïnspireerd op jachtvliegtuigen en de recordwagens van de vorige eeuw, getuigen van een zoektocht naar prestaties en tijdloze elegantie. Elk oppervlak werd zorgvuldig bewerkt om het licht op te vangen en het silhouet te benadrukken dat zich lijkt te versmelten met de lucht. De blauwe ramen en kleurschakeringen versterken dat luchtbeeld, terwijl het hele design werd ontworpen om lichtheid en soepelheid uit te drukken.
Sandeep Bhambra, directeur geavanceerd design bij Renault en Ampere
Liggende houding
De gelijkenissen met een jachtvliegtuig zijn ook aan de binnenkant zichtbaar. De cockpit lijkt dan ook zo uit een vliegtuig te komen. In deze éénzitter neemt de piloot een liggende houding aan, waarbij een balans werd gevonden tussen comfort en gewichtsbesparing. Om nog meer gewicht te besparen en om de weerstand van onderdelen te verlagen, beschikt deze niet over echte pedalen. Accelereren en remmen doe je aan de hand van handgrepen via ‘brake-by-wire’. Alle rijgegevens worden weergegeven op een display op het stuur. Om het record mogelijk te maken, sloegen Renault en Michelin hun handen in elkaar. Daarbij werd een nieuw type band ontwikkeld met een zo laag mogelijke rolweerstand om het energieverlies te beperken.
Recordpoging in 2025
Vooraleer Renault aan hun recordpoging begint, wordt de Filante Record 2025 eerst nog ten toon gesteld op Rétromobile in Parijs van 5 tot 9 februari. Daarna trekken ze naar de windtunnel voor enkele laatste tests. Daarna beginnen ze aan het echte werk. Welke recordpogingen de Fransen exact ambiëren is nog onduidelijk. Vermoedelijk willen ze het record qua rijbereik en verbruik najagen. Het eerste record staat op naam van de Lucid Air Dream Edition R, die een rijbereik van 900 km haalt met een batterij van 118 kWh. Als we alle elektrische wagens omzetten naar een batterij van 87 kWh, komt de Tesla Model 3 Long Range als winnaar uit de bus, met 698 kilometer. Tesla wordt nipt op de hielen gezeten door Hyundai met hun Ioniq 6 (692 kilometer). Qua efficiëntie staat opnieuw Tesla op kop, met de Model 3 Standard Range. Deze verbruikt amper 10,4 kWh/100 kilometer in stadsverkeer.