Onderweg met de Tesla Model 3 Performance

DoorRedactie

9 februari 2025
Tesla Model 3 Performance Review

Vorig jaar konden we al de Tesla Model 3 Highland testen, die in september 2023 werd voorgesteld. Enkele maanden na zijn voorstelling, lanceerde de Amerikaanse constructeur ook een Performance-versie met meer vermogen en een volledig nieuwe ophanging. Volgens Tesla is hij hierdoor niet alleen snel op een rechte weg, maar ook in het echte bochtenwerk. Tijd dus om de Tesla Model 3 Performance aan ons kritische oog te onderwerpen.

Uiterlijk verschilt de Performance-versie niet zo heel veel van zijn minder krachtige evenknie. Aan de voorkant vallen vooral de twee luchtinlaten ter hoogte van de voorwielen op. Achteraan kun je de Model 3 Performance herkennen aan de aangepaste diffusor en de carbon spoiler. Verder krijg je gesmede Performance-velgen met een verschillende bandenmaat voor- en achteraan. Het laatste grote visuele verschil aan de buitenkant zijn de grote remschijven met Performance-remblokken en rode remklauwen. Deze zorgen voor meer remkracht en een betere rembalans.

Sportief rijgedrag

Onderhuids zijn de verschillende veel groter. Zo staat de M3 Performance op een volledig nieuw onderstel, met adaptieve dempers en stabilisatorstangen. Deze zorgen ervoor dat je extra controle hebt op de weg. Hierdoor is deze EV niet alleen snel op rechte stukken, maar ook in de bochten heb je nagenoeg geen rolbewegingen. Als bestuurder kun je kiezen tussen twee verschillende instellingen: Standaard en Sport. In de standaard-setting voelt hij op de weg aan zoals eender welke Tesla. Echter is dit in de Sport-stand een wereld van verschil. In een oogwenk voel je dat de wagen meteen veel harder afgeveerd is en heel strak op de weg ligt. Hierdoor ga je met heel veel vertrouwen de bocht in.

Ook qua vermogen zit je met een nominaal vermogen van 460 pk goed. Het piekvermogen ligt met 627 pk en 741 Nm nog een pak hoger. Dat is genoeg om in amper 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Deze sprint weet hij bovendien aan te houden tot op 150 km/u, waarna het vermogen stilaan afneemt. De topsnelheid ligt op 262 km/u. Traag is deze elektrische wagen allesbehalve.

Sportieve zetels

Tijdens het rijden beschik je over al het moderne comfort waar elke nieuwe Tesla over beschikt. Denk dus aan heel wat opbergruimte in de deuren en middenconsole. Daarnaast zijn er twee draadloze oplaadpads voor je smartphone en twee goed geplaatste bekerhouders. De wagen bedienen doe je met het gekende 15,4” grote centrale display. Voor de passagiers op de achterbank is er ook een kleiner 8” touchscreen aanwezig voor de klimaatcontrole, Netlix of YouTube. Verder is het dashboard voor een deel bekleed met carbon. Daarnaast kun je rekenen op een ruime koffer van 594 liter met heel wat opbergruimte onder de plank. Wel komt zijn grote diepte met een nadeel, want je moet soms ver rijken om iets wat helemaal achteraan de koffer ligt te nemen. Vooraan is er nog een frunk van 88 liter.

Maar waar hij echt in uitblinkt, zijn de sportstoelen. Deze zijn echt de kracht van de Model 3 Performance. De standaard zetels bij Tesla zijn wat vlakker en minder ergonomisch gevormd, maar dat is hier dus volledig anders. De designers hebben bij de sportstoelen een goede balans gevonden tussen comfort en ergonomie. Zo zijn de brede wangen goed gevuld, waardoor je stevig in de stoel zit. Toch voelen deze nog altijd heel erg zacht en comfortabel aan. Bovendien zijn beide stoelen veelvoudig elektronisch verstelbaar. Wel is de zitpositie naar ons gevoel nog wat te hoog. Een lagere afstelling had beter geweest om het sportieve rijgevoel extra in de verf te zetten.

Full self-driving

Standaard beschikt de Tesla Model 3 Performance over heel wat technologische snufjes. Enkele daarvan zoals een autonoom noodremsysteem, verkeersbordenherkenning en een rijstrookassistent zijn verplicht vanuit Europa. Bij veel automerken hebben deze nog heel wat verfijning nodig, maar bij Tesla werken ze gewoon goed. Geen irritant gezwalp tussen twee lijnen of een te grote ruimte tussen de voorligger. Een nieuwigheid is het automatisch schakelen. Hierdoor kiest de wagen zelf de juiste rijrichting wanneer hij voor of achter je een obstakel detecteert, bijvoorbeeld een garagepoort of muur. Ook tussen de parkeerlijnen van een parkeerplaats zal de Model 3 meteen in de juiste richting rijden. En hoewel dit nog maar een bèta-functie is, hebben we deze nooit op een fout kunnen betrappen. Keer op keer wist onze Tesla te voorspellen welke richting we zouden uitrijden.

Daarbovenop is er voor 3.800 euro extra de Enhanced Autopilot. Deze voegt navigatie met autopilot toe, waarbij hij voorstelt om een rijstrook op te schuiven wanneer mogelijk. Bovendien gaat hij mooi op voorhand al voorsorteren om de juiste afslag op de autosnelweg te nemen. Het enige wat je hier als bestuurder nog moet doen, is telkens bevestigen met je richtingaanwijzer. Verder zijn hier ook Dumb en Smart Summon en automatisch inparkeren inbegrepen.

Tenslotte is er voor 7.500 euro nog het Full Self-Driving (FSD) pakket dat aan alle voorgaande functies nog verkeerslicht- en stopbordherkenning aan toevoegt. Verder is deze versie ook volledig klaar om autonoom te kunnen rijden, met minimale tussenkomst van de bestuurder. Dat laatste is voorlopig nog niet toegestaan in Europa, maar daar komt dit jaar mogelijk verandering in. Tesla heeft via Nederland namelijk een dossier voorbereid om de toelating te bekomen voor FSD. Dit dossier wordt in mei 2025 behandeld door de Europese Commissie. Als die laatste groen licht heeft, wordt verwacht dat iedereen met het FSD-pakket in de tweede helft van het jaar er gebruik van zal kunnen maken.

Rijbereik tot 528 kilometer

Volgens de WLTP-norm kan de Tesla Model 3 Performance een bereik van 528 kilometer halen bij een verbruik van 16,7 kWh/100km. Dat is bijna 150 kilometer minder dan de gewone Model 3 Long Range met vierwielaandrijving. Al dat extra vermogen komt dus met een kost. Zelf testten we de M3 Performance uit tijdens een week waarin de temperaturen amper boven het vriespunt uitkomen. Hierdoor noteren we zelf een gemiddeld verbruik van 22,1 kWh/100 km. Zo kunnen we met de batterij van 78.1 kWh (75 kWh netto) een afstand van 340 kilometer halen. Op zich geen slechte waarde tijdens de wintermaanden.

Conclusie

Kortom, de Tesla Model 3 Performance is een degelijke keuze voor wie op zoek is naar een snelle elektrische wagen, maar daar geen monsterbudgetten voor over heeft. Zo is hij al te koop vanaf 58.400 euro. De enige wagen die nog enigszins in de buurt komt, is de MG Cyberster GT, maar ook daar betaal je al meer dan 10.000 euro extra voor. Wel mist de M3 Performance ‘iets’ om van een echte sportwagen te kunnen spreken. Wat dat ‘iets’ dan wel mag zijn, weten we zelf ook niet goed, maar het is een gevoel. Een gevoel dat we wel hadden bij de Polestar 2 BST. Bovendien zijn er ook enkele ergernissen die Tesla toch eens moet aanpakken in al hun wagens. Eentje daarvan is de afstelling van de ruitenwissers. Soms beginnen ze pas veel te laat met wissen, terwijl ze een andere keer juist afgaan wanneer het niet nodig is. Daarnaast slagen ze niet in om de kaart bij het overschrijden van een landsgrens al vooraf te laden. Hierdoor rijdt je de eerste tien kilometer in een witte vlakte rond. Al bij al konden we ons goed vermaken met deze snelle EV.

Vermogen
627 pk
Koppel
741 Nm
Batterij (netto)
75 kWh
Basisprijs
€ 58.400
Prijs getest model
€ 97.990
Bereik (WLTP)
528 km

Foto’s zonder watermerk © Tesla

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be